Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

20 gratis sätt att marknadsföra ditt företag

Dela artikeln
fredag, 15 juli 2011 24
20 gratis sätt att marknadsföra ditt företag

Som småföretagare har man oftast inte någon större marknadsföringsbudget. Och pengarna man har, ska man lägga dem på säljaren som ringer, internet, tryckt media eller någon annanstans? För en felplacering kan knäcka vilket mindre företag som helst. Men du, det finns sätt att marknadsföra på som är helt gratis, eller nästintill.

Det krävs en investering av tid men har du inte fullt upp idag så kan det vara ett ypperligt sätt att skaffa nya kunder på. Vi kommer i denna artikel att lista några vanliga sätt och några lite mindre vanliga, ja till och med några på gränsen till galna marknadsföringsmetoder.

Tips på marknadsföring på internet

1. Hitta samarbeten (funkar lika bra offline) med andra företag där ni har samma kundgrupp och kompletterar varandrar utan att konkurrera. Tipsa sedan kunderna om varandra eller kom överens om en kickback till de som refererar kunder till dig. Ta en lunch tillsammans för att se vad ni mer kan hitta på för att hjälpa varandra.

2. Bli fan på olika Facebook-sidor och presentera ditt företag för de andra fansen. Här har du vår Facebook-sida där du gärna får lägga till en länk till din hemsida.

3. Annordna en tävling och hitta sponsorer som betalar priserna.

4. Kommentera artiklar och bloggar. Skriv bra kommentarer och frågeställningar till artiklar och bloggar där du får länka till din hemsida. Gör det seriöst och tänk på att inte spamma.

5. Jobba med sökmotoroptimering genom att skaffa länkar till din hemsida.

6. Bli medlem i ett forum där du har möjlighet att länka till din hemsida från din underskrift. Där kan du delta i diskussionerna och varje gång du skriver ett inlägg så får du automatiskt en inlänk. Det ger både trafik och länkkraft.

I forumet på foretagande.se kan du lägga till en länk i din profil, eller flera om du har mer än en hemsida. Delta i diskussionerna och starta egna trådar och frågeställningar så ska du snart se att din trafik kommer att öka. Ett bra skrivet inlägg där du bjuder på din kunskap uppskattas av alla och det ger bra goodwill till dig och ditt företag och ger i sin tur nya kunder. Det är oftast smart marknadsföring för dig som driver en hemsida. Samma princip gäller på de flesta diskussionsforum.

7. Gästblogga hos någon som har besökare med potentiella kunder. Få bloggare och hemsideägare tackar nej till inlägg som är bra skrivna och som ger något till läsarna. Det kan vara riktigt effektiv marknadsföring där du dessutom kan be om en länk tillbaka till din hemsida med ett väl valt nyckelord.

Kontakta oss för ett samtal om att skriva.

8. E-postmarknadsföring och nyhetsbrev är en mycket kostnadseffektiv marknadsföring där det också är lätt att mäta resultat. Börja samla in e-postadresser på din hemsida redan idag. Bjud på en Pdf med gratis tips eller något annat för att få in fler prenumeranter.

9. Gör en marknadsundersökning (funkar lika bra offline) där du tar reda på vad marknaden, dina besökare och även nuvarande kunder verkligen vill ha. Detta är inte direkt marknadsföring men du får ett bra underlag för att kunna göra Direktmarknadsföring eller DM. Det kan även vara så att vi ibland tror oss veta vad kunderna vill ha utan att egentligen ha det svart på vitt. Där kan en marknadsundersökning spara mycket pengar och tid.

10. Lägg till din hemsideadress i din e-postsignatur så den tydligt syns. Många bäckar små…

11. Skriv en debattartikel och få den publicerad på hemsidor och i tidningar.

Tänk på att mycket trafik till din hemsida inte nödvändigtvis behöver betyda många nya kunder. Satsa på de marknadsföringskanaler där din målgrupp befinner sig. Det finns Facebook-grupper, forum och bloggar inom i stort sätt alla branscher. Om det inte finns, kanske det är dags för dig att starta en?

Tips på marknadsföring offline

12. Skicka ett reklamutskick där dina kollegor betalar kostnaden. Ta fram ett reklamblad och ring runt till andra företag på din ort och fråga om de vill vara med på utskicket. Du sköter det hela och kan därför med gott samvete lägga till din annons på utskicket helt utan kostnad.

13. Gå med i ett affärsnätverk eller gå på ett frukostmöte på din ort. Frukostmöten för ortens företagare är ganska vanligt så kolla om det finns i din närhet. Affärsnätverk kan kosta pengar men du kan alltid gå dit och testa för att se om det är något för dig. Tänk på att det kan räcka med en enda ny spännande kontakt för att det ska ske positiva saker för dig och ditt företag.

14. Sprid dina visitkort. Visst, det kostar lite att trycka visitkort men det är oftast en bra investering. Ha för vana att dela ut dem, för du vet aldrig vem som vid ett senare tillfälle behöver din kompetens eller vill rekommendera dig till någon.

15. Kontakta nuvarande kunder, be om referenser och nämn att de gärna får rekommendera ditt företag. I stort sett alla människor ställer upp på detta med glädje! Eller så har du i alla fall satt ett frö som gör att de kanske senare tipsar om dina tjänster.

16. Ställ upp som talare på ett företagsevent eller någon annan tillställning där dina potentiella kunder befinner sig.

17. Kontakta en tidning och få den att skriva om dig. Journalister letar ständigt efter nya saker att skriva om och du kan säkert hitta på något som kan vara spännande för tidningens läsare. Läs mer om hur du lyckas med PR här.

Här kommer även några marknadsföringsmetoder ála gerilla-style :)

18. Ta en högtryckstvätt och spola asfalten eller en passande vägg så ditt företagsnamn eller hemsida syns. Det är miljövänlig, skoj och uppseendeväckande gerillamarknadsföring.

19. Kontakta flygutbildningar och fråga om du får hänga en sådan där vimpel bakom planet. Få saker syns bättre och av fler människor. Tänk på att inte göra texten för liten ;-)

20. Ta fram en tålig, lite större ballong och tryck ditt företagsnamn på den. Fäst den i ett rep och fira upp i luften så den syns bra. Detta är inte gratis men det är marknadsföring som folk garanterat kommer ihåg.

Nu har du fått några sätt du kan testa. Som vanligt finns det inga genvägar, inte heller när det gäller marknadsföring. Testa dig fram, mät dina resultat och prova nya sätt.

Har du fler idéer eller om du har testat någon av ovanstående sätt, dela med dig av dina erfareneheter genom att kommentera nedan eller delta i forumet där vi diskuterar och tipsar om gratis marknadsföring och gerillamarknadsföring.

Lycka till!

Kommentarer

  • Johan Åkesson
    Johan Åkesson måndag, 08 juni 2015

    Väldigt spännande tips! Skulle verkligen vilja testa att köra några snälla gerilla-varianter. Är nyfiken på hur ni jobbat tidigare med tävlingar? Speciellt om ni har en produkt som kunder bara köper en gång. Glasräcken är ju inte direkt som kläder el dyl där man återkommer flera gånger till samma butik.

    Kika gärna in hos oss på http://www.rackesbutiken.se

  • Gustav Boström
    Gustav Boström onsdag, 10 december 2014

    Väldigt bra tips, uppskattas!

    Ni som gillar sport/friluftsliv, kika gärna in på min sida!
    http://www.tagsport.se

  • Diana Andreasson
    Diana Andreasson tisdag, 09 december 2014

    Vilka bra tips!

    Vi har redan en del i en fysisk konst- design- och hantverksbutik i Fjärås (Foorm Gallerian) men har nu även öppnat en webshop och ska försöka marknadsföra den på bästa möjliga sätt.

    Bellamore designar, tillverkar och säljer ekologiska barnkläder. Ta gärna en titt här http://www.bellamore.se

  • William
    William måndag, 24 november 2014

    Tack för strålande tips!

  • Ulla Nilsson
    Ulla Nilsson tisdag, 26 augusti 2014

    Mitt förslag är att man i annonser och övrig reklam, skriver hur mycket statlig skatt företaget betalade föregående år.
    Att man bidrag till statskassan är väl något att vara stolt över. Istället för att betala arvode till konsulter som skall göra allt för att minska skattekostnaden.

  • Camilla
    Camilla tisdag, 10 juni 2014

    Många bra tips att jobba med.
    Perfekt för oss som är nystartade. :)

  • Camilla
    Camilla tisdag, 10 juni 2014

    Många bra tips att jobba med!
    Perfekt för oss som är nystartade. :)

  • fabian
    fabian tisdag, 15 april 2014

    Hej!

    Punkt nummer 1 och 13 har fungerat bäst för oss. Nyttigt med möten där du kan få träffa personerna du pratar med, istället för bara över telefon!

    Välkomna in på våran Webbplats: http://www.safestep.se

  • Ella&Sigrid
    Ella&Sigrid tisdag, 25 februari 2014

    Väldigt bra tips!
    Visitkort är väldigt viktiga och vårt tips på att sprida dem ytterligare är faktiskt att gå till lokala butiker/salonger och fråga om de är villiga att ha dem liggande vid kassan. Vi möttes av väldigt positiva personer och ofta vill de inte ha någonting i gengäld, utan vill bara stötta lokala företag :)

  • lena
    lena söndag, 01 december 2013

    Ha! I like "Gerilla-style" ;) Råkade lämna våra "flygblad" nedsparade på Biblioteksdatorn.... av misstag. Men ändå? Känner mig lite "Gorilla......eh GErilla"

Välj kommun från listan