Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

4 botemedel mot prokrastinering

Dela artikeln
måndag, 29 april 2013 0
4 botemedel mot prokrastinering

Alla prokrastinerar vi då och då, dvs. skjuter på saker till ett senare tillfälle eller morgondagen. Det kan väl vara ok att för stunden prioritera annat men ett uppskjutarbeteende som dyker upp regelbundet orsakar problem. Men lugn. Detta är vanligt och det finns enkla lösningar.

De som lider av kronisk uppskjutarsjuka tenderar att skjuta på nästan allt som de ska göra. Enligt Joseph Ferrari, som är professor i psykologi så lider närmare 20 procent av jordens befolkning av något som kan klassificeras som kronisk förhalning eller uppskjutarbeteende. De kör bilen tills bensintanken är tom, de missar bra konserter för att de väntar för länge med att köpa biljetter eller skjuter upp projekt ända tills det bara är ett par timmar kvar till deadline.

Många andra lider av det som vi kan kalla för beslutsmässigt uppskjutarbeteende, vilket innebär att de skjuter på att fatta beslut till dess att de helt enkelt tvingas göra det eller tills att någon annan fattar beslutet åt dem. Dessa människor gör ett aktivt, medvetet och strategiskt val att skjuta på saker och ting, menar Ferrari.

Fyra smarta tips för att bota ett kroniskt uppskjutarbeteende:

1. Ändra ditt fokus

Personer som prokrastinerar lägger ofta för mycket tid med att titta på helheten. Det innebär att en uppgift kan verka alldeles för överväldigande. De ser inte skogen för alla träd och de glömmer bort att skogen faktiskt består av många enstaka träd. Då är det lätt att tänka ”Jag kan inte göra allt det här”.

För att göra projektet mer genomförbart måste du därför bryta ner projektet i mindre delar. Skriv ner varje steg i projektet och schemalägg en exakt tid då du ska genomföra varje steg. Börja med den uppgift som verkar lättast eller mest tilltalande för dig. Fokusera på en liten uppgift i taget och innan du vet ordet av kommer projektet att vara slutfört.

2. Belöna dig själv när du når dina mål

Sammanför aktiviteter du inte tycker om att göra med sådana du älskar att göra och låt dessa incitament hjälpa dig att behålla fokus. Du kan belöna dig själv med att titta på ditt favorit TV-program, en löprunda eller tio minuters egen tid. Det du tycker om att göra blir då en motor för att utföra sådant du inte tycker om att utföra.

När du ändrar på dina vanor så ska du inte tvinga dig själv till att göra allt perfekt. Om du lyckas nå 80 procent av dina mål för förändring så är det en stor framgång.

3. Visa offentligt att du är ansvarig

Att känna att andra människor håller koll på dig förhindrar dig från att skapa ursäkter. Du kan exempelvis posta dina dagliga mål på Twitter eller Facebook, jobba tillsammans med en vän eller skriva upp din aktuella uppgift och starttid på en anslagstavla vid ditt skrivbord.

Samma sak gäller för grupparbeten. Om ansvarskänslan är för låg tenderar människor att förhala sina delar så långt det är möjligt. Istället bör man tydligt beskriva vem som ska ansvara för respektive uppgift och även se till att kontinuerligt visa upp sina framsteg. Det finns många bra onlineverktyg för att hantera grupparbeten och projekt där alla i gruppen kan rapportera in sina arbetsuppgifter.

4. Tappa inte fart

Som Newton´s första lag säger: Något i rörelse förblir i rörelse. När du väl har påbörjat en uppgift är du mycket mer benägen att fortsätta med den ända tills du slutfört den.

Ta den lättaste uppgiften på din att göra-lista och tvinga dig själv att börja. Stäng din webbläsare, e-post och allt annat du inte behöver för att utföra din uppgift. Sätt igång utan att tänka. Säg bara ”nu” och så gör du det.

Källa: Entrepreneur.com

Definitionen av prokrastination är att uppskjuta saker till ett senare tillfälle eller morgondagen.

Välj kommun från listan