Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

4 viktiga trender inom webb och mobil 2014

Dela artikeln
måndag, 09 december 2013 0

Sven Hammar

Inför det nya året är det viktigt att fortsätta arbetet med våra hemsidor. Det gäller att se till att ha en sida som klarar av större belastningar, snabbare internet och diverse intrång utifrån. Här är några trender som kan ses inom webb och mobil under 2014.

“Ett nytt snabbare internet – med optimerade protokoll”

1. Ett nytt snabbare internet.

Jättar som Google, AWS och Apple – alla satsar de på att göra internet snabbare. Ett snabbare internet kan helt enkelt hantera mer innehåll och göra fler sökningar. Något som i sin tur innebär mer intäkter för företag som Google, Apple och många andra e-handlare. Men för att komma dit krävs det mer effektiva tillämpningar och protokoll. För det går undan. Bara för att hänga med i dagens trafik, måste många webbplatser öka sin hastighet med 25 till 50 procent. HTML5 räcker en bit, men den stora uppsidan kommer med användningen av de olika binära protokollen och optimeringsverktyg för ditt innehåll. Redan i slutet av 2014 kommer användningen av optimerade protokoll som WebSockets, SPDY, protobuf och innehållsoptimering, ha blivit mainstream.

2. Molnleverantörens showstoppers för online-företag.

När även jättar som Amazon och Google får se sina webbar dyka innebär det sannolikt att vi kommer att få se ännu fler webbplatser som går ner. Den ständigt ökande trafikmängden och allt fler komplexa applikationer blir en utmaning även för de stora webbplatserna. Jag är helt övertygad om att vi kommer att få se några riktigt ordentliga och ganska förödmjukande showstoppers under 2014 för flera näthandlare. E-handelsföretagen måste börja förbereda sig för 2014. Något som bland annat innebär att man måste börja jobba med skarpa tester, failover mellan datacenter och leverantörer, återhämtningstid, trigger-validering, överensstämmelse mellan data och fall-back-förfarande.

3. Överbelastning av trafik.

Content Delivery Network (CDN) får en ny vinkel. Sociala medier har skapat en ny risknivå för organisationers it-avdelningar när trafiken når nya höjder. Idag är det inte bara webbplatserna som måste skydda sig mot hackare. Man måste också vara beredd på de eventuella attacker eller förändringar som kan uppstå i sociala medier som kan förändra trafiken på 100 Gb/s eller mer. Oavsett om attacken är en skadlig hacker-attack, ett Facebook-inlägg eller en organiserad tweet, så är det mycket få företags infrastruktur som kan hantera en sådan belastning. Normalt DDoS-skydd kommer inte att fungera. Det är endast stora CDN-leverantörer som kommer att kunna absorbera en sådan anstormning.

4. Hackning av mobiltjänster.

Med nya och mycket bättre mobila tjänster för bland annat banker och spel, så har hackare hittat nya mål. Kombinationen av traditionellt webbintrång, kunskap om appar och mobila operativsystem kommer att skapa ett helt nytt slagfält. Det finns inga nya brott, bara nya arenor. Och med den explosiva tillväxten av mobila tjänster som vi just nu upplever, vore det bara naivt att tro att just detta område skulle negligeras av de kriminella hacker-nätverken.

Välj kommun från listan