Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

5 steg till en smart hemsida

Dela artikeln
torsdag, 30 april 2009 1

Tips till hur du skapar en bra hemsidaEn smart hemsida positionerar dig och din verksamhet och lyfter upp och säljer dina tjänster/produkter. Det finns flera viktiga saker att tänka på vad gäller hemsidor. De flesta företagare tror att en hemsida enbart ska visa upp företagets trovärdighet och kunskap.

Faktum är att en hemsida är ett superbt sätt att sälja dina varor och tjänster. Nu ska jag tala om för dig vad du ska behöver för att få en smart hemsida. Se detta som en grund för din hemsida som du sedan kan utveckla.

{sidebar id=23}

1. Minimera länkarna på din hemsida

Många hemsidor fyller sin startsida med så mycket som möjligt dvs. med massor av länkar både hit och dit. I genomsnitt har en hemsida cirka 25 länkar att klicka på – gissa om det är svårt att bestämma sig för vart man ska ta vägen på en sådan hemsida? Den som surfar in på din hemsida vill bli visad vart de ska ta vägen och vad de ska göra. Det ska vara tydligt och lätt att förstå vart man ska klicka och det ska finnas få klick. Att ha en startsida med kring 10 länkar att klicka på är att rekommendera.

2. Dela med dig av din kunskap

De flesta hemsidor saknar eller har lite kunskapsmaterial som den intresserade kan ta del av. Så ge bort en del av din kunskap paketerad till rapporter, artiklar, checklistor eller något annat av värde. Gör det enkelt att hitta detta på din hemsida. Du kan till och med länka till detta kunskapsmaterial. Att visa din kunskap gör att du etablerar dig som en expert inom det du gör.

3. Gör affärer på hemsidan

Har du inget att sälja på din hemsida – så begår du ett stort misstag! Se till att sälja något på din hemsida. Det kan vara alltifrån en bok till CD, DVD, seminarier, teleklasser – ja, det som ditt företag arbetar med. Så har du inte skapat en enda säljbar produkt/tjänst för din hemsida – gör det nu!

4. Visa vilka du har jobbat med

Många hemsidor saknar referenser och omdömen från kunder. Fråga dina kunder om de vill skriva några rader om hur det är/var att anlita er och om de kan rekommendera era tjänster/produkter. Se till att få en bild av din kund – det ökar trovärdigheten. Kan du länka till kundens hemsida – ännu bättre. Kan du spela in referensen via ljud/bild – det är absolut bäst!

5. Håll kontakten med intresserade

Hemsidan ska inte bara handla om att ”antingen köper du eller så går du”, utan den ska ge ett mervärde till den intresserade och då är nyhetsbrev en mycket bra lösning. Har du inte en nyhetsbrevsfunktion på hemsidan, skaffa det direkt.

Erbjud den som vill ha ditt nyhetsbrev något mer än bara nyhetsbrevet ex. tillgång till en bonus som kan vara en rapport, artikel eller något annat. Det ökar chanserna till varför de ska signa upp för just dina nyhetsbrev! Se till att de ger sin e-postadress i utbyte för nyhetsbrevet och ev. bonus. På det viset samlar du kontakter som du sedan kan bearbeta och bygga en relation med vilket kan leda till fler affärer.

Om du tar hänsyn till dessa 5 tips när du skapar din hemsida – då har du underlättat för dig själv och dina kunder, vilket kan leda till fler affärer.

Lycka till med hemsidesskapandet!

Ps. Låt ingen sälja på dig en svindyr hemsida!

Kommentarer

  • André
    André tisdag, 05 maj 2009

    Mycket bra råd!
    Jag driver en web/produktionsbyrå och kan skriva under på det mesta som står i artikeln ovan.

    Dock skulle jag även vilja tillägga att du ofta får vad du betalar för då många nedlagda timmar borgar för en mer genomarbetad lösning - men att det kan vara väldigt svårt att avgöra. Ska ni göra en upphandling kolla framför allt arbetsprover. Jämför även både företag i storstadsregioner och småstads regioner - du kan tjäna massor. En svindyr lösning kan vara en svinbra lösning men det kan även bara vara en "svinig" lösning - det brukar dock ofta visa sig tydligt i gamla arbetsprover.

    Vad du än gör på nätet kom ihåg att det är DIALOGEN med dina kunder och deras upplevelse som är nyckeln till framgång.

Välj kommun från listan