Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

6 tips om sparsamhet från redan framgångsrika entreprenörer

Dela artikeln
tisdag, 25 september 2012 2

Du vinner inte på att slösa bort dina pengar när du startar ett nytt företag. Även de mest framgångsrika entreprenörerna räknade vartenda öre i början och många gör det fortfarande.

Det handlar om att tidigt sätta upp klara riktlinjer och skriva ner företagets värderingar. Och vill du skapa en företagskultur som inte slösar, så börjar det med dig. Vill du att dina medarbetare ska flyga ekonomiklass, bör du göra detsamma.

Idag kan det dessutom vara en smart PR-strategi. Varför köpa nytt när man kan använda begagnade, redan väl fungerande saker? Att det sparar tusentals kronor, det är bara en bonus.

Här har vi några framgångsrika entreprenörer som delar med sig av sina bästa kostnadsbesparande tips som är bra att tänka på när du startar och ska bygga upp ett nytt företag.

1. Hoppa över nya snygga möbler

"Jag köpte inga nya möbler under mina första 6 år som företagare", säger Brett D. Reizen, VD för Entertainment Benefits Group. Företaget säljer resor och underhållning för 100 miljoner dollar per år.

För att du ska spara pengar kan du istället gå till affärer som säljer begagnade möbler eller leta på olika sidor på nätet som t ex Blocket och Tradera där du kan hitta det du söker för en betydligt lägre kostnad.

2. Spara in på leveranserna och frakt

Nate Liptons internetbutik med trädgårdstillbehör, Growers House, hade en försäljning på 2 miljoner dollar redan under de första nio månaderna. Men trots det bekostade grundaren endast $300 på frakt. Det finns mycket pengar att spara in på frakterna. Du kan till exempel återanvända gamla lådor och kuvert och köpa billigare kartonger.

3. Använd rabatter och poängsystem

Innan Rick Cesari blev framgångsrik använde han sig flitigt av de poäng som han fick på sina kreditkort. Med dessa kunde han köpa evenemangsbiljetter och tackade högpresterande medarbetare genom att skicka dem på weekendresor för poängen. Idag omsätter hans företag Cesari Direct 5 miljoner dollar och än idag omvandlar han poängen till förmån för sina anställda.

Likaså gör Liz Gaspari, en av grundarna av Gaspari Nutrition som säljer näringstillskott. Hon använder rabattsidor såsom Groupon och Living Social för att kunna erbjuda sina anställda förmåner. Oavsett om det är genom rabatterade måltider eller medlemskap på gym har dessa rabatter sparat dem mycket pengar. Det finns även sidor där du kan spara in på datorer, kontorsmöbler, tillbehör, kurser, etc.

4. Använd lokalutrymmen på ett kreativt sätt

Istället för hyra ett snyggt designat kontor när han skulle sälja franchiselicenser för sitt företag Retro Fitness, utnyttjade grundaren Eric Casaburi ett litet extra rum på en av sina klubbar. Det var inte vackert men det sparade honom mer än $10 000 i lokalkostnader samtidigt som det stämde med företagets varumärke. Ett annat alternativ är att hyra in sig i ett gemensamt kontor där man delar på allt från konferensrum, kaffebryggare, receptionist och telefonsystem.

5. Allt i allo anställda

När man startar ett nytt företag så kan man inte ha anställda som tycker att de är för duktiga för vissa arbetsuppgifter. Jeff Platt började med att utbilda sina anställda för att fylla flera roller i sina inomhus ”Sky Zone Trampoline” parker. Genom att göra det sparade han mer än 5 procent i lönekostnader.

Casaburi gjorde samma sak för Retro Fitness. ”Att ha medarbetare som kan byta arbetsuppgifter sparar pengar och ökar flexibiliteten i ditt företag.”

6. Gör din egen marknadsundersökning

När Casaburi skulle starta upp ett nytt gym gjorde han sina egen marknadsundersökningar. Han satte sig på en bänk utanför en lokal som han trodde skulle vara en bra plats och räknade bilar och människor för att se om det fanns tillräckligt med aktivitet för ett nytt gym. Han analyserade alla aspekter såsom befolkning, fordon och gångtrafik. När han sedan skulle öppna nya gym letade han efter liknande platser för bästa läge. Genom att göra det själv sparade han in $100 000 per år i lönekostnader innan han började betala andra för att göra jobbet. Du kan utnyttja samma tänk för att t.ex. leta på internet efter stadsinformation, lönestatistik och liknande.

Källa: Entrepreneur.com

Ingvar och IKEA

För att lägga till ett sista tips så vill vi nämna Ingvar Kamprad. Han har genom sitt eget agerande satt ribban för "ekonomiskt tänk" på IKEA. Han kör (åtminstone officiellt) en gammal Volvo, äter Falukorv och klär sig sällan eller aldrig i nya dyra kläder. På IKEA återanvänder man små pennstumpar och säljer söndriga varor och skyltexemplar på fyndavdelningen. Sparsamhet gäller i alla lägen och detta sparar miljontals kronor varje år. All personal verka leva efter detta.

Jag ställer mig frågan – har hans tankesätt format IKEA eller har han ändrat sitt sätt att leva för att bygga ett varumärke och en myt där han själv är en reklampelare. Vad tror du?

I vilket fall. Sparsamhet har fått många företag att växa sig stora och för de allra flesta småföretagare är det en nödvändighet.

Kommentera gärna nedan om du har fler smarta sätt att spara pengar på.

Kommentarer

  • Jonas T
    Jonas T torsdag, 27 september 2012

    Det är inte de stora inkomster utan de små utgifterna.. Det stämmer så väl. Har man dessutom en snål eller sparsam inställning från början så blir det så mycket pengar över i slutändan sen :)

    Även bra tips av dig Grunkan!

    Själv sparar jag mycket på att välja "rätt" telefonibolag. Telia är dyrast så enkelt är det. Telenor har jag inte koll på. Men med Tele2 jämfört med Telia sparar jag mellan 500-700kr/månad för exakt samma tjänster i mitt lilla företag. Jag är själv. Tänk då med 10 mobiler och lite andra tjänster.

  • Grunkan
    Grunkan onsdag, 26 september 2012

    Tack för en bra artikel!

    [b]Automatisering / Integrering av olika datasystem:[/b]
    Om du är duktig på att programmera kan det vara värt att automatisera så mycket som möjligt. I mitt lilla företag skrivs fakturor automatiskt (baserat på mina arbetsrapporter) och mailas ut till kund som PDF.

    Just nu håller jag på att försöka få datorn att kunna läsa in leverantörsfakturor via OCR, tolka dess data och sammanställa datat till betaldag, summa, ocr-nummer osv. Därefter ska programmet själv kunna logga in på banken (delvis med min hjälp) och sen sköta mina betalningar.

    Detta kanske ersätter en anställd persons lön. Min tid, att bygga allt det här, kostar visserligen, men det betalar tillbaka sig inom bara någon månad eller två.

    Vad kan du automatisera hos dig? Här kan det vara värt att anlita konsulter som bygger upp allt om du inte kan det själv. Räkna på vad det skulle kosta, och se hur lång tid det tar att spara in den kostnaden.

Välj kommun från listan