Storleken spelar roll

Tänk på att alltid göra din infographic i flera olika storlekar för olika ändamål. På så sätt kan du maximera användningen av den och det blir lättare för andra personer att dela med sig av den.

Det är viktigt att alltid ha en högupplöst version av bilden tillgänglig. Det kan vara bra om t.ex. bloggare vill dela den eller om du behöver använda den till något annat.

Det är även bra att göra en mindre version av bilden som kan visas som en liten, attraktiv bild när den t.ex. delas på Facebook och Twitter. Den mindre bilden bör vara en kortfattad del av din infographic som kan ses som fristående innehåll.

Vad är namnet?

Se till att ge bilden en bra titel som klingar bra. Önskar du att bilden ska delas på andra sidor så är titeln viktig både så att den lätt förmedlar det du vill samt att den ska referera till arbetet. Förutom titeln bör sidan ha ett inledande stycket samt några punkter som beskriver budskapet.

Märk den

Även om du bör märka upp din infographic så är det viktigt att inte göra det för kraftfullt. Anpassa istället storleken på märkningen till just det din infographic ska användas till. Vill du att den ska delas av andra så kan det vara så att de tvekar om märkningen är för stor.

Dela upp den i olika delar

Genom att bryta ner din infographic i olika sektioner så kan det göra att uppgifterna på den blir lättare att smälta. Tänk dock på att om du gör detta så bör läsaren även kunna se hela bilden i sitt sammanhang. Det kan man göra genom att dela in den i olika sektioner på en del av sidan och sedan ha den fulla versionen tillgänglig under.

Dela med dig av din kunskap

Lämna inte din infographic som en fristående del av kommunikation utan se det som ett perfekt tillfälle för dig att visa upp dina kunskaper. Det är även mer sannolikt att folk vill dela din infographic om den ger ett verkligt värde för människor. Genom att lägga till små tips, statistik eller information så kan du göra sidan till en resurs som skulle vara lättare att locka bloggare och journalister med. All bonusinformation kommer att uppmuntra människor att dela den.

Referenser

Förbättra sidans trovärdighet genom att referera till alla de stora datakällor som du använt för att sammanställa dina infographic. Se till att du använder klickbara URL adresser så att läsarna hittar dit. Detta inkluderar även att referera till forskning som kan ha gjorts internt. Referenserna placeras längst ner på sidan.

Sprid budskapet

Slutligen måste du överväga synligheten för din infographic. Efter allt hårt arbete vill du ju att så många som möjligt ska se den. Börja med att dela den på dina sociala nätverk, med dina kontakter samt samarbeta med andra som kan dela den på sina webbplatser.

Källa: Entrepreneur.com

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.