Vad är sociala medier?

Bloggar, YouTube och forum som exempelvis Facebook tillhör de så kallade sociala medierna. Gemensamt för dem alla är att det i huvudsak är användarna som står för innehåll och aktivitet, genom att kommentera, dela med sig av innehåll, skapa dialoger sinsemellan, sprida innehållet vidare och så vidare. Sociala medier är plattformar, mötesplatser, där vi människor kan vara sociala.

Dessa nya mötesplatser innebär nya möjligheter för företag och marknadsföring. Här finns tillfälle att nå ut till människor på nya sätt, jämfört med exempelvis traditionell annonsering.

Folk är trötta på vanlig reklam

Marknadsföring i sociala medier bygger på ett nytt sätt att tänka. Gamla kommunikationsmodeller och reklamstrategier gäller inte. Istället handlar det i mångt och mycket om att tänka precis tvärtom. Något förenklat skulle man kunna beskriva traditionell reklam som avbrytande och påflugen. Någon sitter och tittar på tv och blir avbruten av reklam som basunerar ut ett erbjudande – ”Just nu reaveckor hos företaget X!”.

Folk blir mer och mer trötta på reklam som stör. Många tackar nej till reklam i brevlådan, man tycker tv-reklam är jobbig och att banners är irriterande. Allt detta gör att företag behöver hitta nya vägar för att nå ut och skapa relationer till sina blivande kunder. Det är där de sociala medierna kommer in i bilden.

Ett exempel på ny reklam och marknadsföring skulle kunna vara det bloggande inredningsföretaget. I sin företagsblogg berättar man om sina produkter, placerar dem i trivsamma miljöer och inspirerar med bilder. Man skriker inte ut erbjudande. Inte heller avbryter man. Istället besöker läsarna bloggen helt frivilligt och många hittar hit när de söker information om inredning och möbler på Google. Bloggen innehåller sådant de är intresserade av och vill veta mer om. Kort sagt, läsarna tar del av bloggens innehåll på eget initiativ och av eget intresse – det är den stora skillnaden mellan ”gammal” och ”ny” reklam.

Sociala medier till fördel för nystartade företag

Så, vilka fördelar kan sociala medier ha för just nystartade företag? Sociala medier kan med fördel användas för omvärldsbevakning och marknadsundersökning. Startupföretaget Tocco Creative med produkten Snorisar berättar att man har använt olika communities för att göra marknadsundersökningar. På så sätt har de fått möjlighet att lära känna den blivande målgruppen bättre, vilket varit till stor hjälp för produktutvecklingen.

Sociala medier kan också användas för att relativt snabbt och enkelt nå ut till en stor och bred publik, exempelvis via en blogg. Entreprenörsbloggen där läsare kan följa entreprenören Sebastian Stjern och det nystartade företaget The Fair Tailor är ett bra exempel.

Sociala medier kan också vara ett bra komplement till traditionell marknadsföring, eller i vissa fall ersätta den helt och hållet. Go Enterprise som tillverkar kreativa läromedel inom entreprenörskap, berättar att de tack vare aktiviteter i sociala medier inte behöver lägga pengar på traditionell annonsering. En av de stora fördelarna med marknadsföring i sociala medier är ju att det faktiskt inte behöver kosta en krona. Att blogga är gratis, likaså att starta en facebooksida. Däremot behövs tid och engagemang om det ska bli riktigt bra.

Läs mer om sociala medier och marknadsföring i boken Marknadsföring och kommunikation i sociala medier.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
Social Network Marketing
2011-10-23 19:13
Vi hjälper företag i alla storlekar att göra effektiva, moderna och snygga Facebook-sidor genom vår breda kunskap!

Kolla in vår Facebook-sida för att hitta mer information! http://www.facebook.com/SocialNetworkMarketingUF
Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.