SEO är en engelsk akronym som står för Search Engine Optimization som på svenska vanligtvis omnämns som sökmotoroptimering. Begreppets historia föddes mer eller mindre samtidigt som de första sökmotorerna såg dagens ljus.

Sedan dess har marknadsförare över hela världen intresserat sig alltmer för denna typ av aktivitet.

Väldigt kortfattat är syftet med sökmotoroptimering att driva trafik från sökmotorer till en webbplats. Sökmotorernas största och ständiga utmaning är att ständigt presentera så relevanta sökträffar som möjligt åt sina användare. För 10 år sedan rådde det ingen tvekan om att de kanske bästa sökmotoroptimerarna var verksamma inom erotikindustrin då s.k. vuxensidor syntes bra i sökmotorerna på sökbegrepp som inte alls var relevanta. De metoder som flitigast användes då är idag mer eller mindre bannlysta och sökmotorerna har blivit mycket smartare i sin selektering och presentation av träffar.

Jag tänkte löpande publicera lite tips och råd kring hur man ska lyckas med sin sökmotoroptimering. Inledningsvis tänkte jag klargöra lite kring vad eller vem det är som bestämmer vad som är av betydelse för att få sin webbplats högt rankat på sökmotorerna.

Google, MSN, Yahoo m fl. sätter sina egna kriterier och de konkurrerar med varandra om att presentera så relevanta träffar som möjligt. I det långa loppet är det den sökmotorn som vanligt folk tycker presenterar bäst resultat som blir den mest använda sökmotorn.

Det finns idag ett par miljarder webbplatser över hela världen. De allra flesta av dessa får regelbundna besök av s.k. sökmotorrobotar. Exakt vad dessa robotar gör varierar då sökmotorerna ständigt förändringar förutsättningarna för vad som är de ultimata kvalifikationerna.

Vad tycker sökmotorerna om?

Det finns ett par hundra aspekter som avgör en webbplats placering i sökmotorerna. Här nedan kan ni läsa om några av de viktigaste hänseendena att hålla koll på när det gäller sökmotoroptimering.

Relevans – Har du information om mopeder så skriv så informativ text som möjligt om mopeder på den undersida som du vill ska bli funnen på just ordet ”mopeder”.

Titel – ”Title” skriv en kort beskrivning av undersidan, ta gärna med sökordet du vill bli funnen på. Det ska vara relevant då ”title” är själva rubriken för sökträffen, dvs. det folk ser i resultatlistan vid en sökning.

Beskrivning – ”Description” är även detta en beskrivning av undersidan som dock är lite längre än ”title”.

Exempel vid Google-sökning på ordet ”mopeder”:

Title: Yamaha mopeder 2008

Description: Här hittar du en översikt över Yamahas modellprogram för mopeder 2008.

Länkar – Denna del kan bli hur komplicerad som helst därför tänker jag hålla mig till en väldigt enkel upplysning kring detta. Det är bra med så många inkommande länkar som möjligt till din webbplats, men se upp för s.k. ”länkfarmar” som många SEO-konsulter har jobbat med genom åren. Har du bra informativ text inom ditt område så brukar andra webbplatser länka till dig automatiskt. Detta är med andra ord ännu en anledning till att ha så välskrivna och väsentliga texter på sin webbplats. Läs mer längre ner i artikeln.

Sitemap – På svenska betyder det webbplatskarta. Sökmotorrobotarna tycker om att bli vägledda inne på en webbsida. Har man då en sitemap så kan de enkelt ”spindla” igenom hela sidan och snabbt skaffa sig en överblick om sidans innehåll. Alla webbplatser bör ha en korrekt strukturerad sitemap.

Sökmotorernas riktlinjer

Fuska inte! Om du använder dig av metoder som strider mot sökmotorernas etiska regler så har du använt dig av felaktiga sätt och kommer förr eller senare att åka dit. Konsekvensen av detta blir att du under en obestämd tid blir borttagen från deras index och din webbplats kommer inte längre att kunna bli funnen på sökning där den tidigare exponerats. 
Det finns en rad exempel på multinationella företag inom bl. a hotell- och fordonsbranschen som råkat ut för detta. I de flesta fall har de anlitat sig av SEO-konsulter som brutit mot de etiska reglerna.

Skulle du själv ha råkat försätta dig i en situation alt. att du har anlitat en SEO-konsult som försatt dig i en sådan situation är det viktigt att du först och främst plockar bort allt som strider mot riktlinjerna. Vidare får du kontakta Google och redogöra att du har rättat till det. Detta är dock ingen garanti för att Google åter släpper in dig i sitt index. Det kan ta väldigt lång tid innan de gör det igen.

Nyckelord – hur ska dina besökare hitta till din hemsida?

Alla momenten ovan är tillsammans med många andra faktorer viktiga delar som man noga ser över när man jobbar med sökmotoroptimering.

På många hemsidor ser man ofta att innehavaren inte ens har gjort en analys över vilka de viktigaste nyckelorden är. Nyckelord är ingenting annat än de viktigaste orden för en företagare att synas på med sin hemsida. 
Många gånger kan det vara klokt att låta en specialist göra just en sådan bedömning då det kan vara lite klurigt att komma fram till vilka nyckelord man bör lägga mest krut på.

Nyckelorden som du ska fokusera på är de ord som du själv tror kommer generera mest trafik till din sida. Säljer du mopeder och reservdelar till mopeder kommer viktiga nyckelord vara t ex; mopeder, reservdelar, Yamaha, Suzuki. Just dessa sökord är ganska självklara och inte speciellt svåra att komma fram till. Men det kan tänkas att det finns andra bra fraser som kan generare bra trafik till dig. 

Många som har moped vill lära sig att mecka med den på ett bra sätt. Då kan det vara bra för dig att synas på sökbegrepp som: ”mecka med moppen”, ”bygga moped” osv. Genom att du på din hemsida har en guide om hur man meckar med moppen så kan du få flera naturliga inlänkar som på sikt i sig själv kommer ge dig många besökare. Någon kanske ställer en fråga på ett forum om det finns någon bra sida på nätet där man kan lära sig att mecka med mopeder. Möjligheten finns då att någon svarar på inlägget och länkar till din sida. Tänk också på att även om de flesta kanske söker efter ”reservdelar” (plural) så finns det de som söker på ”reservdel” (singular), därför är det bra om singularformen också förekommer någonstans på hemsidan. 

Vidare är det viktigt att hela tiden ha i åtanke vad det är de potentiella besökarna/kunderna kan tänkas söka på. Kanske är det fler som söker på ”billiga reservdelar moped” än endast ”reservdelar moped”. 

Har du tillräckligt med undersidor på din hemsida så kan du dra trafik på mer nischade sökord. Storsäljaren bland dina produkter kanske är ”handskydd” eller ”gaffelbälgar”. I så fall har du mycket att vinna på genom att synas på dessa sökord. Men glöm inte bort att dina framtida besökare kanske i större utsträckning söker på ”billiga handskydd” eller ”billiga gaffelbälgar”. 

Det är alltså viktigt att lägga ner energi på att analysera vilka sökord som är viktigast att synas på. En annan aspekt på detta är att det kan vara en god idé att först noga tänka igenom vilka ens nyckelord är innan man börjar skriva texterna till sin hemsida. Det innebär alltså att man ska få en god balans mellan hur pass säljande och informativ texten är på ens hemsida. 

Det är idag allt vanligare att framförallt stora företag först gör en lista på vilka de viktigaste nyckelorden är att synas med för att sedan ovanpå detta låta professionella copywriters att skriva texterna till hemsidan. Detta medför såklart höga omkostnader men ofta så blir kostnaderna marginella i förhållande till vad det kan ge tillbaka på relativt kort tid.

Sitter man inte själv på dessa resurser så går det att genomföra själv. Det finns hjälpmedel och många av dem är helt gratis eller relativt billiga.

Ett exempel är Wordtracker. På denna sida kan man se vilka de vanligast förekommande nyckelorden på nätet är. Detta kan ge dig bra information om vilka nyckelord som verkligen är värda att satsa på. Var dock inte rädd för att satsa på andra också, dina konkurrenter har säkert missat mycket.

Det absolut bästa verktyget just nu för att se vilka nyckelord man ska satsa på att Googles ”Sökordshjälpmedel”. Detta hjälpmedel skapade Google för att uppmuntra folk till att börja annonsera med deras sponsrade länkar, men det fungerar ypperligt att använda i ett steg för en bra sökmotoroptimering. På denna sida kan du nämligen skriva in valfritt sökord för att sedan få en lång lista med synonymer samt relativt detaljerad sökvolym. Med andra ord kommer du att blixtsnabbt få en god inblick i vilka nyckelord du bör satsa på.

Inkommande länkar är en mycket viktig del i en långsiktig hållbar sökmotoroptimering.

Länkar till din sajt

För att synas högst upp bland sökresultaten på Google så måste man idag nästan alltid ha inkommande länkar till sin hemsida. Detta gäller speciellt för en hemsida som skall synas högt upp på ord och fraser som är oerhört konkurrensutsatta.

Inkommande länkar anses vara ett av de viktigaste områdena när det kommer till SEO.Det stämmer, men att bara fokusera på länkar är inte det första man ska göra när man precis har börjat få upp ögonen för SEO.Läs därför gärna mina två tidigare artiklar inom området innan du kastar dig in i olika länkstrategier.

Vad är vitsen med inkommande länkar?

Jo, Google bedömer hur relevant din sida är baserat på massor med data. En av de enskilt viktigaste aspekterna är vad du har för inkommande länkar förutom textinnehållet på hemsidan. En inkommande länk är när en hemsida länkar till din hemsida.

Anledningen till att Google fäster så stor vikt vid inkommande länkar har helt enkelt att göra med att dina inkommande länkar säger ganska så mycket om hur viktig och informativ din hemsida är. Jämför med en omröstning. Den som får flest röster vinner!Men det är inte riktigt så enkelt heller eftersom alla länkar inte är lika mycket värda. De länkar som är mest värdefulla är de som kommer från hemsidor som är väldigt lika din egen rent innehållsmässigt. Den bästa länk du kan få är en länk från dina konkurrenter, men det får du knappast eller hur?

Andra viktiga saker att tänka på när det gäller länkar är hur de är utformade och var de är placerade på den andra webbplatsen. Spontanlänkar är svåra att påverka, men vid ett länkbyte så ska man tänka på ankartexten dvs. det ord som länkar till din startsida eller undersida. Ankartexten skall i detta fall vara ett sökord eller fras som du vill ranka högre upp på. Om länken finns naturligt med i ett textstycke så är det den bästa länken du kan få eller ge. Undvik att jobba med länkar som ligger i sidfötter. Dessa länkar kommer då synas på varenda undersida och minskar då i kraft.

Hur skaffar man då länkar?

Det finns många olika vägar att gå och jag kommer här tipsa om några sätt att skaffa länkar till sin hemsida. Tänk dock på att alla länkar man kan få är bra. En relevant länk ger dig besökare och extra kraft till din sida för att du skall synas på Google. En mindre relevant länk kan ju ändå ge dig besökare och vad de besöken leder till är en annan historia.

Den enklaste vägen att skapa länkar till sin egen hemsida är att registrera sin hemsida på länkkataloger, men se först till att kolla upp om själva katalogen finns med på Google, för om inte katalogen finns på Google så hittar ingen den och därmed inte dig. Du får dessutom ingen länkkraft från katalogen!

En blogg på någon bloggportal är också ett väldigt enkelt sätt att skapa länkar ifrån. Överdriv dock inte antalet länkar från din blogg till din hemsida. Tänk naturligt!
Byta länkar med andra hemsidor är också ett enkelt sätt att skaffa länkar till sin hemsida. Jobba gärna med 3-vägs byten om det går dvs. du länkar till en hemsida och den som har den sidan har en annan hemsida som du får din länk ifrån. Att byta mellan 2 sidor fungerar, men är inte lika värdefulla som vid 3-vägs byten.

Du kan även kommentera i bloggar, men tänk på att kommentera med relevans och inte spamma kommentarsfunktionen, för det finns ingen som gillar det och du blir bara bortplockad. Många bloggar har idag attributet nofollow på just kommentarsfunktionen så de länkarna ger inte dig någon länkkraft.

Länkbete
Länkbete är när du skapar något som lockar andra hemsidor eller bloggar att länka till din sida. Det kan vara att du har en tävling eller en omröstning som andra sidor länkar till. Oftast är det andra bloggar som brukar nappa på ett länkbete.

Den bästa lösningen för att få bra länkar till sin hemsida är att skapa egna minisidor som man kan länka ifrån. Det man då gör är att man skapar en minisida kring ett sökord som du vill synas bra på med din huvudsida. Sen länkar du från minisidan som är oerhört relevant för just det ordet eller frasen. Denna minisida bör bestå av en startsida och 1-2 undersidor för att anses vara relevant hos sökmotorerna. Dessa minisidor bör också uppdateras då och då med något nytt textmaterial för att visa att sidan lever. Denna lösning med minisidor är dock en ganska tidskrävande lösning och du bör placera dessa sidor på olika webbhotell för att få ut maximal kraft av länkarna. Det positiva är att du har full kontroll över länkarna.

Köpta länkar är inget jag rekommenderar då Google tar avstånd från detta. En annons är förvisso på sätt och vis en köpt länk, men en sådan länk bör då vara en nofollow länk. På så sätt så talar man om för sökmotorn att inte följa länken och ge destinationen länkkraft. Risken med att köpa länkpaket är att du rasar nedåt i resultatlistan.

Har du bra och informativ text på hemsidan, så kommer du automatiskt få länkar från andra som tycker att din sida är värd att länka till. Detta är att betrakta som det allra bästa sättet att få inkommande länkar.

Hela området kring länkar är väldigt komplext och det är svårt att täcka alla aspekter kring länkar och länkstrategier i en artikel. Ställ därför gärna frågor i kommentatorsfältet nedan så ska jag besvara dem.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
5 kommentarer
HAHN19Dona
2011-11-12 08:43
Every body knows that humen's life is expensive, however we need money for different issues and not every man gets big sums cash. So to get good loan and just student loan will be good way out.
Seolokal
2011-04-02 00:20
Glömde att skriva att SEO är en svår, lång och hårt arbete.
Magnus Äng
2010-02-22 22:28
Helt rätt, en hemsida är främst gjord för besökarna men om du inte får några så spelar det ingen roll hur bra sajten är. Balanserat skall det vara!
Sökmotoroptimering är stort och ofta kan man göra det mesta själv. Det främst vid extremt hög konkurrens som man bör be om hjälp och anlita experter.
Se mer...
Linser
2008-12-15 15:41
Tack för bra artikel. Har hört att man ska tänka på att skapa en sida som först och främst är bra för besökarna. Det måste ju vara det som ligger till grunden för Googles bedömning? Det finns idag flera företag som är duktiga på att skapa bra innehåll för oss besökare, exempelvis de e-butiker som säljer kläder, linser eller andra produkter som är konkurrensutsatta. La med en länk som exempel till en linssida som är mycket relevant och informativ - dvs. en för besökaren bra sida. /Stefan Se mer...
P
2008-04-20 14:03
En viktig del är att använda sig av , osv taggarna, eftersom de värdesätts ganska högt av Google i deras bedömning.
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.