Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Affärsidéer är sällan unika

Dela artikeln
tisdag, 28 september 2010 0

Letar du efter en unik affärsidé och tror att alla som påbörjar en framgångsrik resa inom entreprenörskap gör det med att komma med något helt nytt? Glöm det. Affärsidéer är sällan särskilt unika i sig, utan bygger nästan alltid på redan existerande affärsidéer.

Vad du däremot ofta behöver göra är att se vilket behov på den redan existerande marknaden som inte ännu uppfylls, och som skulle kunna göra ditt företag till ett lite bättre, lite mer lyckat och lite mer speciellt än de andra företagen som redan finns inom området. Det gäller att våga ta en vanlig idé ett steg vidare och se om något kan göras bättre.

Utveckla det som redan finns

En av världens just nu mest framgångsrika företag Google började som en söktjänst. Affärsidén var knappast ny, men något i Googles sätt att göra det på har skapat ett av världens största företag. En av nyckelfaktorerna i Googles framgång är tjänsterna Awords och Adsense.

Dessa två tjänsterna gjorde det enklare för alla som ville marknadsföra sig på internet och även för dem som ville börja tjäna pengar på sin hemsida.

Det som skilde Google från andra, var HUR de utvecklade tjänsten och vilket behov de mötte. De tänkte ett steg till och utifrån kundernas behov. Det är ofta så en bra affärsidé växer fram. Det händer ytterst sällan att en affärsidé bygger på något helt unikt, något som ingen sett förut. En sann entreprenör ser möjligheterna där de framträder.

De är personer som ser till att täcka ett behov där det finns, istället på att klaga över att det inte täcks. Som entreprenör kanske du ser något som inte riktigt fungerar – kanske för dig eller för andra. Där kan kanske du har din nästa affärsidé?

Det är faktiskt tur att entreprenörer använder gamla affärsidéer på nya sätt. För tänk om alla affärsidéer hade behövt vara unika hela tiden. Då hade det bara funnits en bilmodell att välja mellan och ett telefonbolag, ett byggföretag etc. etc, och utvecklingen inom branscherna hade varit förfärande låg.

Enkla idéer räcker långt

Du behöver heller inte satsa på några storslagna idéer. Ibland är det enkla gott nog. Den person som står utanför en populär nattklubb med ett korvstånd tjänar bra med pengar och är en sann entreprenör. Han eller hon fyller ett behov och ser till att finnas där marknaden finns.

Vem vet? Kanske kan det utvecklas till en hel restaurangkedja? De entreprenörer som ser till att skapa nikotinfritt snus, nytt mode, gymnastikskor, leksaker, och elcyklar gör också vinst på vanliga affärsidéer med en twist. För att inte tala om Blocket – Sveriges största sajt för att sälja och köpa grejer.

Tidningsannonser och säljsidor inom respektive bransch i all ära, men idén om att förmedla handel mellan privatpersoner vad gäller i princip allt via nätet var kanske inte en unik tjänst, men en väldigt lyckad sådan. Nu finns Blocket i fler länder och affärsidén är den samma.

Titta efter behoven

Vad tycker du fattas, och vad skulle du behöva? Varför tycker du att en tjänst inte är tillräckligt bra? Om du ställer dig de frågorna ser du snart att det finns oändligt med affärsidéer där ute som bara väntar på att förverkligas. Det är där affärsidén inom dig finns. Sedan gäller det att tro på sin idé och finna kanalerna ut till de presumtiva kunder som vill köpa din produkt. Men det är en helt annan historia.

ÄMNEN:

Välj kommun från listan