Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Starta firma för Datorservice

Starta firma för Datorservice 08 jul 2009 12:41 #26871

Tjenare

Jag har stora kunskaper i datorer och har länge tänkt men aldrig tagit mig för att använda dom kunskaperna till något annat än att hjälpa alla släktingar, vänner och arbetskamrater med deras datorer. Nu tänkte jag göra slag i saken och starta en liten rörelse där jag reparerar datorer.

Är det någon som har några erfarenheter att dela med sig av? Det är ju trist att hjälpa konkurrenterna men sverige är ganska stort och mitt lilla projekt kommer förmodligen inte påverka er.

Vad är rimliga priser?
Såhär i uppstartsskedet vad är lämplig reklamkanal?
Jag har tänkt att sätta upp lite lappar för att se om det finns något som helst intresse och sedan om jag får något jobb starta en hemsida samt registrera ett "riktigt" företag.
Hur funkar det med skatter och liknande när man startar företag i såhär liten skala?

Många frågor blir det men man måste ju börja någonstans.

/Alex

SV: Starta firma för Datorservice 22 jul 2009 17:27 #27104

Den första frågan du måste ställa dig är vad målet med verksamheten är. Är det att kunna leva på det eller är det endast en sidoverksamhet. Är det bara en sidoverksamhet så är det bara mer eller mindre att dra igång.
Men skall du leva på verksamheten så måste det till mer planering. Du bör ta fram en total kalkyl/budget på verksamheten där du tar upp alla kostnader så som lön, lokaler, inventarier, telefon, bredband, försäkringar, skatter, revisorer och alla andra utgifter. Där efter kan du räkna på hur många timmar och vilket pris du minst måste lägga dig på för att dra runt verksamheten.
Det finns timpriser allt från strax över 300:-/tim till över 2000:-/tim helt beroende på jobb och vart i landet du befinner dig.

Du behöver också tänka igenom din affärs och marknadsplan. Du måste ha ett erbjudande och kunna visa på vad som gör dig unik. Är det att du är billigast, snabbast, bäst kvalité osv.
Vad är din ”elevator pitch” dvs du skall kunna beskriva din verksamhet och erbjudande på den tid det tar att åka hiss. Vilken är din målgrupp? Företag, privatpersoner, butiker, bönder, brandmän, män över 60… hitta din nisch och profilera dig.

Många tekniker tänker endast teknik så ett tips är att sälja lösningar i stället för produkter. Vill någon köpa en borrmaskin så sälj i stället hålet. Kunden är oftast inte intresserad av vad det är för märke på vad du säljer utan de har ett problem ”pain” som de vill lösa. Lös kundens problem och du får nöjdare kunder.

Angående marknadsföringen så prata med andra it-företag i regionen och erbjud dina tjänster dit. Samarbeta!
Sen vilka marknadsföringskanaler du väljer är helt beroende på vilken målgrupp du riktar dig mot. Branschtidningar, lokaltidningar, mässor, telemarkting, lappar i lokalbutikerna. m.m.

Se till att du har allt färdigt innan du marknadsför dig. Företaget skall vara reggat och klart, hemsidan skall vara klar och se proffsig ut, finns alldeles för många sunkiga hemsidor som inte skapar förtroende. Visitkort, erbjudande m.m. måste vara klart.

Tag kontakt med närmsta nyföretagarcentrum för kostnadsfri rådgivning.

Det kanske viktigaste är att diskutera igenom valet att starta eget med familjen, räkna med att jobba häcken av dig i minst 5år innan det ger utdelning.
Förtagande är inget jobb utan en livsstil

Jag hoppas du fick svar på lite av dina funderingar

Lycka till!


Välj kommun från listan