koncept till företag

10
vad tror ni om att erbjuda friskvård, (företagshälsovård dvs massage, hälsoprofil och coaching från en pt) lokalvård samt fastighetskötsel  . vad tror ni om att försöka sälja såna koncept till företag
skulle folk nappa?
223
Om du har några år i branschen, kan sälja in tjänsten och en klar bild av hur kunden radikalt kan tjäna på att låta samma leverantör ta hand om massage, städning och krattning så kan det vara värt att nysta vidare.[br][br]Vad händer med ditt företag (och ditt varumärke) om kunden är nöjd med massagen och städningen, men krattningen är så misskött att man bestämmer sig för att byta leverantör? Kan man ha bara massage och städning? Vari, i så fall, ligger synergin?
10
det är bara en bred tanke än så länge,[br]funderar på om det nåt nytt å fräscht koncept [br]för sälja in sig städfirma bättre[br][br]tex om man skulle höja priset på städningen men att dom får fårmånliga tjänster i priset på nåt sätt[br]tex, personlig friskvårdscoachning till personalen, gör en hälsoprofil och sätter upp mål tillsammans med den anställda, tittar på sjukfrånvaro statistik och försöker på nåt sätt jobba mot gladare och friskare personal[br]massage och antistress/ avslappnings övningar[br][br]fastighetsdelen innebär att vi löser alla problem om de så anser byta en packning i toan eller att ringa dit en elektriker[br][br]och samtidigt sköter vi lokalvården, så det blir ju företagsvård på flera plan[br][br]har igen strategi utan det är bara en ide..[br]men är tacksam för åsikter
2066
2
[quote author=mica link=topic=6998.msg32675#msg32675 date=1272305166][br]har igen strategi utan det är bara en ide..[br]men är tacksam för åsikter[br][/quote][br][br]Fundera på en strategi, det känns väldigt flummigt just nu.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
10
absolut[br][br]var mer nyfiken på va folk anser spontant[br][br]om man hade kunnat komma fram till en bra helhetslösning
1165
Jag kan väl tänka mig att företag kan se en naturlig koppling mellan lokalvård och fastighetsskötsel, det är inte så ovanligt faktiskt. Däremot det här med friskvård blir väl inte så lätt att sälja in i ett koncept. Även om man representerar "de hårda faktorerna" för att människor skall må bra, så är ju de mjuka värdena lite annorlunda.[br][br]Vill man försöka förbättra sina marginaler en smula kan man ge sig på att försöka sälja materialet till dem i form av papper, servetter, kaffemuggar och liknande. Kanske hyra ut kaffemaskiner, stå för julpyntningen, se till att kontoret har gröna växter etc. Det är rätt vanligt att man har en rad olika leverantörer för sådant som företag, plus att man gör en del själv. En tidsstudieman som räknar ut hur många timmars arbete som försvinner runt första advent varje år när adventsljusstakarna skall sättas upp skulle krevera när han såg resultatet.[br][br]Det går att bygga på med mer service, kanske sälja nyttiga frukostsmörgåsar, vara leverantör av kaffebröd till viktiga möten, se till att man får leverera fruktkorgarna till avdelningarna etc. [br][br]Sådant ligger lite närmare en naturlig koppling till kärnverksamheten än att städerskan tar av sig städrocken och börjar analysera sjuktal och gör rehabiliteringsplaner.
10
tack för goda råd[br][br]tänkte självklart ha kunnig personal isåfall [br]men du har nog rätt bättre hålla sig till de relevanta[br]det krävs nog väldiga resurser för att de ska bli ett övertygande koncept[br]tex som feelgood. fast bredare..[br][br]nästan alla våra konkurrenter erbjuder, papper, frukt osv..[br]å de känns som de tar mer tid än pengar[br]men självklart är man int eomöjlig om kunden ber särskilt om detta[br]men är nog smartare att hålla sig till städ å fastighetsskötsel officielt till en början[br]man kan ju ha nån litet grej tex att man alltid har med en bukett tulpaner på måndag
223
Det låter lite som att du lika gärna kunde bli en helhetsleverantör inom IT-arkitektur och aromaterapi. Ett helt unikt koncept - frågan är varför...[br][br]Jag ser inte synergin. Släpp det och fundera på hur du kan erbjuda en (enklare) tjänst som är annorlunda, som i smartare, och bättre. Som nyetablerad kan du sällan konkurrera med pris.
10
[br]Målgruppen för kombinationen massage/coaching, städning[br]och fastighetsskötsel skulle kunna vara äldre[br]utseendefixerade damer som bor i egen villa och inte[br]har "tid" att städa hemmet själv.[br][br]Skulle kunna vara en affärsidé för ett enmansföretag i storstad[br]men knappast en kombination som har förutsättningar för att växa till[br]och bli ett lite större företag.
Feedback, kurir, finansiering eller deltagande i nyemission redan 2010?

[email protected]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.