Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Snälla hjälp mig, börjar bli desperat....

Snälla hjälp mig, börjar bli desperat.... 01 apr 2007 19:40 #8048

Hejhej... :o



Jag börjar få lite panik nu och försöker att testa att få hjälp via denna sidan... Jag har innan drivit företag men aldrig under något riktigt namn.

Nu ska jag dra igång ett nytt företag som går ut på att jag i princip ska sälja hemsidor.

Jag kommer inte att tillverka hemsidorna själv utan kommer att anlita andra företag som gör det åt mig. Så i principen kan man säga att jag bara kommer att vara återförsäljare eller säljare av hemsidor.

Problemet är nu bara det att jag kan verkligen inte komma på något bra namn. Det är så grymt svårt att komma på något...

Har tänkt på detta i säkert 2 månader nu utan att komma någonstans. Jag blir aldrig nöjd själv och jag kan inte hitta någon bra hjälp någonstans på internet. Därför vore jag JÄTTE glad om någon skulle kunna hjälpa mig.



Jag har en annan liten fråga också men den är inte lika viktig som namnförslaget. Var hittar man folk som kan tillverka en billig men ändå elegant logotyp till företag? Det verkar som om man antingen hittar hobbyfolk eller svindyra alternativ. Jag lyckas inte hitta något där i mellan..



Tacksam för all hjälp som jag kan få. Som sagt, börjar bli desperat... :wink:

Snälla hjälp mig, börjar bli desperat.... 01 apr 2007 20:21 #8049

Efter några månader, så kommer du på att det inte lönar sig att sälja hemsidor, då får du sälja annat istället, så namnet bör vara ganska allmängiltligt. Vad sägs om "MM-säljkonsult"

Loggan och priset för en sådan, överlåter jag till andra som bättre kan svara på varför det ska behöva vara så dyrt.
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt

Snälla hjälp mig, börjar bli desperat.... 05 apr 2007 09:37 #8134

Hm, branistorm



- Webbförmedlaren

- WebbMathias

- ThinssonWebb

- WebbHjälparen

- WebMath

- WebbJam



Annars kan du ju leka med Web 2.0 Company name generator: www.lightsphere.com/dev/web20.html



Säljkonsult låter inte så lockande för mig som kund, eftersom jag ofta upplever säljare som rätt jobbiga ;)

Snälla hjälp mig, börjar bli desperat.... 07 apr 2007 20:14 #8159

Tja!



Lyssna inte på Sinnenas! Är allmänt negativ...

Men att utöka verksamheten till att även förmedla trycksaker, give-aways, mässgrejer osv.

Bättre att kunna erbjuda ett företag hela kittet på en gång. Du kommer att märka att merförsäljning är din bäste vän :)







CompanyConnect

GetOn

Go Online

MediaOn

Mediatrade

Pitbull Media :)

InView

InSight

Mediaconnection

Mediacon

Sitecon

GetCon



Logoföretag: bralogo.se/





Lycka till!

Snälla hjälp mig, börjar bli desperat.... 07 apr 2007 22:00 #8163

  • Mojo
  • Mojo's Avatar
  • OFFLINE
  • Ivrig postare
  • Inlägg: 1616
  • Tack mottaget: 3
Har man en spetskompetens är det bra att hålla sig till den. Går man utanför ramarna av sin egen kunskap trampar man lätt in i fel spår eller områden man inte förstår. Vilket kan missgynna det värde man kunnat uppbringa från sin spetskompetens. Man kan också oftast ta mer betalt för av den specifika anledningen. Att prata om något som säljare man inte vet någonting om ger ingen bra relation.



Anekdot: Jag skulle köpa en fotoskrivare och gick in på siba. I dörren stod en HP skrivare som jag tittade på. En spattig säljare kom fram med en kamera i hand och frågade om han fick visa mig skrivaren. Visst tyckte jag och såg min chans till att ställa direkt frågor. Min första fråga var:



Jag: Skriver den ut i CMYK?

Säljare: Vad är CMYK?,



Jag: Här visar den på RGB Skriver den ut med komplementfärger?

Säljare: Vad är RGB?



Jag: Det är rödstick i det här fotot är det skrivaren eller kameran, hur många megapixlar har kameran?

Säljare: Vad är megapixlar och hur vet jag det?



Jag: Jo ursäkta men det står på kameran, Det ser ut som det står 10 Megapixlar på den där klisterlappen! Har du möjligen någon Epsonskrivare som du kan rekommendera istället?

Säljare: *Klappar sig på sin namnskylt på bröstet och säger* Nej tyvärr jag har kommit hit direkt från HP för att presentera den här nya skrivaren!



Jag tackade för mig och gick vidare kanske gav mina frågor honom en tankeställare som han antingen växer i eller överväger sin egna inriktning. I alla fall blev det inget köp där eller i den butiken den dagen. Vilket inte bara missgynnade HPs andra representater som kanske var duktiga säljare utan även missgynnade den verksamhet som var i detta fall SIBA.



Bakgrundsinfo är att jag själv arbetar med tryckta medier varpå detta för mig var grundläggande info. Riktigt pinsamt om jag får uttrycka mig så.



Era namnförslag ni gett MM tycker jag var ganska usla. Men det får stå för min personliga åsikt.





Med vänliga hälsningar



Magnus Olsson

Uddatorp AB
Må väl!

Snälla hjälp mig, börjar bli desperat.... 07 apr 2007 22:53 #8165

Mojo wrote:
Har man en spetskompetens är det bra att hålla sig till den. Går man utanför ramarna av sin egen kunskap trampar man lätt in i fel spår eller områden man inte förstår. Vilket kan missgynna det värde man kunnat uppbringa från sin spetskompetens. Man kan också oftast ta mer betalt för av den specifika anledningen. Att prata om något som säljare man inte vet någonting om ger ingen bra relation.



Anekdot: Jag skulle köpa en fotoskrivare och gick in på siba. I dörren stod en HP skrivare som jag tittade på. En spattig säljare kom fram med en kamera i hand och frågade om han fick visa mig skrivaren. Visst tyckte jag och såg min chans till att ställa direkt frågor. Min första fråga var:



Jag: Skriver den ut i CMYK?

Säljare: Vad är CMYK?,



Jag: Här visar den på RGB Skriver den ut med komplementfärger?

Säljare: Vad är RGB?



Jag: Det är rödstick i det här fotot är det skrivaren eller kameran, hur många megapixlar har kameran?

Säljare: Vad är megapixlar och hur vet jag det?



Jag: Jo ursäkta men det står på kameran, Det ser ut som det står 10 Megapixlar på den där klisterlappen! Har du möjligen någon Epsonskrivare som du kan rekommendera istället?

Säljare: *Klappar sig på sin namnskylt på bröstet och säger* Nej tyvärr jag har kommit hit direkt från HP för att presentera den här nya skrivaren!



Jag tackade för mig och gick vidare kanske gav mina frågor honom en tankeställare som han antingen växer i eller överväger sin egna inriktning. I alla fall blev det inget köp där eller i den butiken den dagen. Vilket inte bara missgynnade HPs andra representater som kanske var duktiga säljare utan även missgynnade den verksamhet som var i detta fall SIBA.



Bakgrundsinfo är att jag själv arbetar med tryckta medier varpå detta för mig var grundläggande info. Riktigt pinsamt om jag får uttrycka mig så.



Era namnförslag ni gett MM tycker jag var ganska usla. Men det får stå för min personliga åsikt.





Med vänliga hälsningar



Magnus Olsson

Uddatorp AB



Vad hade detta med saken att göra?

Snarare den säljaren som inte var intresserad av vad han skulle sälja, var säkert inte ens anställd hos tillverkaren...



Kom med lite förslag istället för att bara säga att dom är kassa!



Min personliga åsikt är t.ex. att Uddatorp verkar vara ett intressant företag, men att namnet snarare passar ett Gästgiveri än en grafisk byrå. Namnet kanske har en speciell betydelse, men det är inget man uppfattardirekt , därav ett dåligt namn. Och att man på sin framsida stoltserar med ett glas champagne och en nästan urtvättad-lisebergskanin-grön slips är väl inte speciellt representabelt. Dock verkade det vara en trevlig tillställning, även om det förmodligen inte är företagsrelaterat.



Du får ursäkta min ton, men varför vara negativ? Var kreativ istället...

Snälla hjälp mig, börjar bli desperat.... 07 apr 2007 23:18 #8166

  • Mojo
  • Mojo's Avatar
  • OFFLINE
  • Ivrig postare
  • Inlägg: 1616
  • Tack mottaget: 3
Kul tankar!



Uddatorp AB har kopplingar tillbaka från annan verksamhet inom familjen. Namnet följde vidare i ett övertag och ombildning av verksamhetens inriktning, det ursprungliga namnet kommer från den gård med samma namn varifrån Uddatorp AB bedrevs.



Namnet Uddatorp AB är ej skapat för den nuvarande verksamheten men överlag ger det mycket bra relationer med kunder samt är lätt att komma ihåg och tillräckligt unikt. Att Uddatorp AB idag arbetar med spetskompetens inom sitt område är väl passande med just ordet Udda samt att kopplingen torp blir som en samlad kraft under ett tak. Därav ser jag ingen anledning att byta namn.



Företaget må vara intressant men själv anser jag att kunskapen vi besitter och kan skapa med är mer intressant.



Slipsen är ny och av Siden, fotot är nästan ett år gammalt. samt tillställningen var trevlig. Tyvärr är man med mitt val av yrkeskategori aldrig riktigt ledig.



Min anekdot var till för att trådskaparen var säljare. Rekommendationen som du gav var att inrikta sig på annat än vad dennes egentliga inriktning var och som kanske inte var förenligt med dennes tilltänkta verksamhet eller kunskapsområden.



Vi arbetar med "tillverkning" av bland annat logotyper. Namnförslag är något vi bistår med i dem sammanhang där en logotyp beställs om så önskas.



Med vänliga hälsningar



Magnus Olsson

Uddatorp AB
Må väl!

Snälla hjälp mig, börjar bli desperat.... 08 apr 2007 06:31 #8167

  • DFT
  • DFT's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 720
Har man en spetskompetens är det bra att hålla sig till den.



Anekdot: Jag skulle köpa en fotoskrivare och gick in på siba. I dörren stod en HP skrivare som jag tittade på. En spattig säljare kom fram med en kamera i hand och frågade om han fick visa mig skrivaren. Visst tyckte jag och såg min chans till att ställa direkt frågor. Min första fråga var:



Jag: Skriver den ut i CMYK?

Säljare: Vad är CMYK?,



Jag: Här visar den på RGB Skriver den ut med komplementfärger?

Säljare: Vad är RGB?



Jag: Det är rödstick i det här fotot är det skrivaren eller kameran, hur många megapixlar har kameran?

Säljare: Vad är megapixlar och hur vet jag det?



Jag: Jo ursäkta men det står på kameran, Det ser ut som det står 10 Megapixlar på den där klisterlappen! Har du möjligen någon Epsonskrivare som du kan rekommendera istället?

Säljare: *Klappar sig på sin namnskylt på bröstet och säger* Nej tyvärr jag har kommit hit direkt från HP för att presentera den här nya skrivaren!





Tycker inte riktigt att din egen spetskompetens syns här. Är man proffisionell så går man inte på SIBA och handlar. SIBA vänder sig till privatmarknaden, behöver man proffsgrejer eller ha svar på tekniska specifikationer så får man handla, eller åtminstone fråga, på annat ställe.

Snälla hjälp mig, börjar bli desperat.... 08 apr 2007 06:57 #8168

Den här tråden kan bli riktigt kul :mrgreen:
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt

Snälla hjälp mig, börjar bli desperat.... 08 apr 2007 08:27 #8173

Kul tankar!



Uddatorp AB har kopplingar tillbaka från annan verksamhet inom familjen. Namnet följde vidare i ett övertag och ombildning av verksamhetens inriktning, det ursprungliga namnet kommer från den gård med samma namn varifrån Uddatorp AB bedrevs.



Jo, tänkte nog att en gård var inblandad i det hela.







Min anekdot var till för att trådskaparen var säljare. Rekommendationen som du gav var att inrikta sig på annat än vad dennes egentliga inriktning var och som kanske inte var förenligt med dennes tilltänkta verksamhet eller kunskapsområden.



Inriktning?

Rätta mig om jag har fel. Men jag antar att du inte föddes med dina kunskaper? Jag menar, förmedling av exempelvis trycksaker är väl inte direkt något hantverk utan snarare handlar om att ha ett bra nätverk att stödja sig på.



Att ha spetskompetens behöver inte vara positivt. Om jag skulle haft ett företag som Mathias här, så skulle jag inte vilja ha spetskompetens. Fine, att hans leverantörer har en viss spetskompetens.

Ex 1:

/Mathias "Spetskompetensen" Martinsson säljer en hemsida till ett företag/



Kund: "Förresten, nu när vi får vår nya hemsida så kanske vi skulle ta och köpa in nya visitkort, kan du ordna det?"



Mathias: "Nej tyvärr, det faller inte inom mitt verksamhetsområde! Leta upp någon annan som vet hur man beställer visitkort!"



Ex 2:

Mathias "Den flexibla säljaren" Martinsson



Kund: "Förresten, nu när vi får vår nya hemsida så kanske vi skulle ta och köpa in nya visitkort, kan du ordna det?"



Mathias: "Självklart! Visste ni förresten att vi har börjat med tryckta kuvert?"



Vet att jag fortfarande har dålig ton och kanske något löjliga exempel, men förmodligen lättare att förstå min poäng såhär...











Vi arbetar med "tillverkning" av bland annat logotyper. Namnförslag är något vi bistår med i dem sammanhang där en logotyp beställs om så önskas.



Där skon klämmer? bara för att du jobbar med att ta fram namnförslag, betyder det inte att du är bättre på något vis. Att säga att andras förslag är dåliga och inte komma med några egna, tyder ju på att du vill slå ett slag för dig själv. Och Jag kommer ihåg min första säljutbildning så väl.



"Att tala dåligt om konkurrenter är det värsta man kan göra. Kunden upplever det som oseriöst, och man bidrar till att branchen verkar rutten."



Jag och Mattias kom med förslag (gratis) Du klankar oproffisionellt ner på dom och säger underförstått att du kan göra bättre, om han beställer en logotype av dig. (antagande)



Jag tycker såhär, då Mathias förmodligen kommer att finnas i den här branchen i framtiden, så borde du väl snarare hjälpa och kanske coacha honom, istället för att säga vad han inte ska göra.

Vem vet, han kanske förmedlar dina tjänster i framtiden?!

Snälla hjälp mig, börjar bli desperat.... 08 apr 2007 08:32 #8174

  • Mojo
  • Mojo's Avatar
  • OFFLINE
  • Ivrig postare
  • Inlägg: 1616
  • Tack mottaget: 3
Har vart jag väljer att gå en betydelse av min spetskompetens? Då är ingens spetskompetens något bra.



Jag gick till SIBA då det låg nära till hands. Jag var ute efter fotoskrivare för privat bruk. Resultatet blev att jag handlade en skrivare på YFO.



Mvh



Magnus Olsson

Uddatorp AB
Må väl!

Snälla hjälp mig, börjar bli desperat.... 08 apr 2007 09:00 #8175

Mojo wrote:
Har vart jag väljer att gå en betydelse av min spetskompetens? Då är ingens spetskompetens något bra.



Jag gick till SIBA då det låg nära till hands. Jag var ute efter fotoskrivare för privat bruk. Resultatet blev att jag handlade en skrivare på YFO.





Jo, spetskompetens kan vara bra, om man är t.ex. ingenjör, eller säljer värmepumpar, bilar eller försvarsmateriell.



Men om du förväntar dig att SIBA ska ha spetskompetens under ett tak, så kan du räkna med att varje säljare skall ha en egen produktgrupp och att vi förmodligen skulle ha fler säljare än kunder i SIBA butiken. Usch, hemska tanke, massa gapande försäljare medans du går genom butiken, skulle ju likna en loppmarknad.



Jag tror såhär, när du gick till SIBA, så gick du fel. Du hade kunskaper som säljare bevisligen inte hade. Men kolla på resten av befolkningen!

60% av befolkningen kanske bara behöver den enkla förklaringen "Detta är en kamera, och detta är en skrivare som skriver ut fotona."



Förmodligen gick du in för att bevisa för säljaren att du kunde saker och ting, och du köpte inte på SIBA för att dom inte var duktigare än dig. Du visste ju från början vad du ville ha, varför gick du inte bara in och köpte det du behövde utan att förudmjuka den stackars säljaren.



Är man trött på kunder som ska hävda sina kunskaper? Jajjemen! Men det är bara att buga och tacka för besöket och förklara att varan dom söker kommer inte ut på marknaden förrän om 2 månader...



Min poäng: Spetskompetens är bra i vissa fall, men inte i DETTA fallet. Man har inte råd att begränsa sitt småföretag på det viset. Fine, att ett stort företag kan ha personal som har olika spetskompetenser.





Förresten mojo? Vad är din spetskompetens?

Och vad gör att du har rätten att säga att du har spetskompetens?

(ingen kritik, mest nyfiken)



MVH

Christoffer

Snälla hjälp mig, börjar bli desperat.... 08 apr 2007 09:21 #8176

Har några fler namn förresten:





Mediabolaget

Ponton (som i pelare som håller upp broar)

Ingram (aggresivt)

Arrow (ironi)

Beagle Media

Pelikan :)

Utter

Oktan



MVH

Christoffer

Snälla hjälp mig, börjar bli desperat.... 08 apr 2007 11:06 #8177

  • Mojo
  • Mojo's Avatar
  • OFFLINE
  • Ivrig postare
  • Inlägg: 1616
  • Tack mottaget: 3
Rätta mig om jag har fel. Men jag antar att du inte föddes med dina kunskaper? Jag menar, förmedling av exempelvis trycksaker är väl inte direkt något hantverk utan snarare handlar om att ha ett bra nätverk att stödja sig på.



Nej de kunskaper jag anförskaffat mig har vart genom hårt arbete.



Att ha spetskompetens behöver inte vara positivt. Om jag skulle haft ett företag som Mathias här, så skulle jag inte vilja ha spetskompetens. Fine, att hans leverantörer har en viss spetskompetens.



Det gäller att ha grundläggande förutsättningar om tjänsten man säljer. Vilket kan vara nog så krävande om man stöter på de som vet vad de vill ha, är vana att beställa och framförallt vad de beställer samt med dessa vilka rättigheter som ska ingå vid beställning.



Dina exempel bemödar jag mig inte att kommentera.



Där skon klämmer? bara för att du jobbar med att ta fram namnförslag, betyder det inte att du är bättre på något vis. Att säga att andras förslag är dåliga och inte komma med några egna, tyder ju på att du vill slå ett slag för dig själv. Och Jag kommer ihåg min första säljutbildning så väl.



Här är inga skor som klämmer. Storlek 48 duger bra. :lol:

Att jag bland annt jobbar med detta betyder inte att jag är bättre men att mina kunskaper kan ge mervärde än de namnförslag man kastar ur sig på ett forum. Exmpelvis Namnförslaget "Pelikan" finns som 8 olika företag med det ordet i sig, Samt så är pelikan.se redan registrerad och vad gäller inarbetat varumärke som Pelikan för www.pelikan.com så finns stora risker att ta för varumärkesintrång. Samma sak gäller för ex "Mediabolaget": www.foretagsfakta.se/ff/foretag/profil.do?name=Mediabolaget&&companyID=1520781 och jag skulle bli förvånad om "Oktan" inte redan är registrerat se www.oktan.no eller "Ponton" se www.tidningsbutiken.se/tidningen-ponton.asp?gclid=CJjMr8uWs4sCFTwHQgodeA7X2w Kanske som olika klasser än vad Mathias är ute efter.



Jag och Mattias kom med förslag (gratis) Du klankar oproffisionellt ner på dom och säger underförstått att du kan göra bättre, om han beställer en logotype av dig. (antagande)



Du får ursäkta jag uppfattar det inte som jag klankar ner, Jag gav bara min proffessionella åsikt om att de inte var bra genom att säga så rakt ut. Ovan ser du exempel på varför jag säger så.



Jag tycker såhär, då Mathias förmodligen kommer att finnas i den här branchen i framtiden, så borde du väl snarare hjälpa och kanske coacha honom, istället för att säga vad han inte ska göra.

Vem vet, han kanske förmedlar dina tjänster i framtiden?!



De säljare som representerat mig i yngre dar har både vart bra och dåliga.

Det som vart bra: Att det säljer.

Det som vart dåligt: Ovetskapen i försäljningen har resulterat i merarbete utan förtjänst. Samt sämre kundvård gällande vad köpet bestod av. Vilket är en lurig bit då det gäller i mitt område köp av upphovsrättsliga verk.



Visst det ligger även i mitt intresse i att förmedla detta. Vilket också gjorts men vid upprepade procedurer så är det inte bra. Detta visar då på en brist av förmåga att ta till sig av den kunskaps som ges och förmågan att bibehålla denna kunskap, vidareutveckla möjligheter samt kunna förmedla den.



Men visst ser han ett vinstintresse i ett samarbete och så även då från min sida samt att man känner av hur båda parter kan samverka så är Mathias välkommen att höra av sig.





Jo, spetskompetens kan vara bra, om man är t.ex. ingenjör, eller säljer värmepumpar, bilar eller försvarsmateriell.



Även som upphovsman är det bra att ha spetskompetens ;-)



Men om du förväntar dig att SIBA ska ha spetskompetens under ett tak, så kan du räkna med att varje säljare skall ha en egen produktgrupp och att vi förmodligen skulle ha fler säljare än kunder i SIBA butiken. Usch, hemska tanke, massa gapande försäljare medans du går genom butiken, skulle ju likna en loppmarknad.




Du missförstår texten. Säljaren var representant för HP i Sibas butik. Inte Sibas egentliga säljare. En representant som ska presentera en specifik produkt i annans lokal bör i alla fall ha grundläggande kunskaper om vad det är man ska representera.



Jag tror såhär, när du gick till SIBA, så gick du fel. Du hade kunskaper som säljare bevisligen inte hade. Men kolla på resten av befolkningen!

60% av befolkningen kanske bara behöver den enkla förklaringen "Detta är en kamera, och detta är en skrivare som skriver ut fotona."



Vad då jag gick fel? Nu går du in på fel spår. Jag gick till Siba för att titta på fotoskrivare för personligt bruk. Ej för verksamheten. Jag har rätt att gå till Siba för personliga inköp det innebär inte att jag går fel. Det finns fler än mig som har bra kompetens om skrivare. I alla fall dessa ovan grundläggande frågor. Men visst stor del av gemene man har kanske inte samma kunskap, krav på kvalitet eller behov. Och de som köper bland dessa är säkerligen uppskattade av den marknaden. Men de är också en målgrupp som oftast får nöja sig med sämre kvalitet samt där till vanligtvis ett högre pris.




Förmodligen gick du in för att bevisa för säljaren att du kunde saker och ting, och du köpte inte på SIBA för att dom inte var duktigare än dig. Du visste ju från början vad du ville ha, varför gick du inte bara in och köpte det du behövde utan att förudmjuka den stackars säljaren.



Nu är du ute o trampar vatten. :o

Jag gick inte in för att bevisa någonting. För det första var jag intresserad av en fotoskrivare. Visst hade jag kollat upp olika varianter som kunde vara lönsamma och bra, speciellt Epson. Att jag därtill i entren går direkt på en skrivare samt blir bemött av representanten från HP är inte mitt val. Mitt val är endast att stanna lyssna och fråga kring förutsättnngarna för den maskin jag inte kände till. Från början var jag inriktad på en liten Epson-skrivare. Vilket de stora leverantörerna låg prismässigt likvärdigt med YFO. Resultatet blev senare en helt annan maskin fast även den Epson då de kvalitetsmässigt håller hög standard.



Är man trött på kunder som ska hävda sina kunskaper? Jajjemen! Men det är bara att buga och tacka för besöket och förklara att varan dom söker kommer inte ut på marknaden förrän om 2 månader...



Det är bra med kunder som kan förmedla/hävda sina kunskaper det utvecklar verksamheten och behoven i alla fall om man ska analysera sin egna verksamhets förutsättningar till utveckling. Men visst man kan strunta i vilket och bara försöka håva hem pengar.



Min poäng: Spetskompetens är bra i vissa fall, men inte i DETTA fallet. Man har inte råd att begränsa sitt småföretag på det viset. Fine, att ett stort företag kan ha personal som har olika spetskompetenser.



Skrev du inte just att man inte ska förvänta sig att SIBA ska ha spetskompetens under ett tak? *Pajkastning* :cool:



Förresten mojo? Vad är din spetskompetens?

Och vad gör att du har rätten att säga att du har spetskompetens?

(ingen kritik, mest nyfiken)



På vår webbsida så ser du vad vi/jag gör. Spetskompetensen ligger i att arbeta med upphovsrättsliga verk så som:



Frihandsillustration för profilfigurer, böcker, tidningar, reklam serier och därtill även förenligt med den kommunikationsformen. Konst, Grafisk design, Originalarbete. Visst en blandad mix men det mesta landar under begreppet upphovsman till bl a konstnärliga och litterära verk där ramar för differenser kan vara svåra att dra.



Jag har vart proffesionell yrkesutövare inom dessa områdena i nästan 20 år. Både mot press, förlag reklambyråer, tryckerier, privata företag, kommunala företag, privatpersoner, Därtill har jag även undervisat och föreläst i serieteckning under 10 år för och i samband med: Studieförbundet Vuxenskolan, Utställningen Wham! av Sture Hegerfors och Lasse Åberg, Utställningen om Gahlin och Stomatoltecknaren på Göteborgs Stadsmuseum, Serieskolan i Hoffors. Samt mindre privata kurser. Även vissa kurser inom måleri privat och för förbund.



Du kan läsa mer om mig och vad jag gör på följande länkar:

seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Magnus%22Mojo%22Olsson

www.svenskakonstnarer.se/galleri/Mojo

www.poeter.se/Mojo

www.uddatorp.se

www.chillyhumor.com

www.mojo-art.com (gammal - och ej uppdaterad - sida)

Jag har med all rätt att uttrycka mig vad min verksamhet är och vad jag gjort som upphovsman samt peka på vilka mina styrkor är - även kallad vilken spetskompetens jag har.



Med vänliga hälsningar



Magnus Olsson

Uddatorp AB
Må väl!

Snälla hjälp mig, börjar bli desperat.... 08 apr 2007 13:52 #8179

Oj!







Jag kommer inte under några som helst omständigheter punktkommentera det senaste svaret...



En sak som jag tror du missar i det hela.

Mathias här beskriver hur han kommer att förmedla tjänster, d.v.s. han kommer inte att producera t.ex. hemsidorna själv.

Jag uppfattar det som att han skall ta betalt för att samordna det hela.



Det han kan/borde koncentrera sig på är försäljning av "lösningar" och inte produkter. Därav menar jag att han inte behöver ha en spetskompetens.



En webbprogrammerare och en grafiker har ju spetskompetens.

Varför ska en förmedlare av sådana tjänster skaffa sig dom typerna av spetskompetenser?

Självklart skall man ha lite kunskaper runt området.

Och det är inte hela världen om man inte har svar på alla frågor, då kan man alltid återkomma med svar i efterhand. Och JA! Det är mänskligt!



Skulle det _krävas_ att man har spetskompetens för att förmedla eller sälja tjänster eller produkter, så hade världen sett väldigt annorlunda ut.



Coop Forum hade ersatts av 1000-tals olika spetskompetens-butiker, som förmodligen inte hade kunnat gå runt. Ostbutiken har enorma kunskaper om sina ostar, men får inte sålt något för att priserna på ost är skyhöga, och ingen har råd att köpa deras "kompetensostar".

Men jag säger inte att spetsbutikerna inte skall finnas, det finns en marknad för dyra ostar, men gemene man vill inte ha dem!







Mojo. Jag köper att du förmodligen har gedigen kunskap inom ditt område, och att du har viss spetskompetens. Men om Mathias här skulle förmedla dina tjänster, är det inte du som står för kompetensen då?





Om jag ska starta ett nytt företag och jag ska ha hela marknadsföringskittet. Då vill jag inte kontakta 20 olika företag. Jag går hellre till ett företag och överlåter hela projektet på dom, jag hade mer än gärna betalt mer för att slippa eländet.



Storlek 48, satan i gatan. Det var inte illa pinkat :)

Snälla hjälp mig, börjar bli desperat.... 08 apr 2007 16:39 #8181

  • Mojo
  • Mojo's Avatar
  • OFFLINE
  • Ivrig postare
  • Inlägg: 1616
  • Tack mottaget: 3
Jag har inte missat något, jag kan läsa och förstå vad jag läser. ;-)

Vad jag kommenterade var rekommendationer på andra inriktningar.



Jag förutsätter att Mathias har de grundläggande kunskaperna inom det område han valt för att agera säljare. Annars skulle han inte vara intresserad av att bedriva det som seriös verksamhet.



Du har nog från början misstolkat vad jag skrivit ang spetskompetens. Förutsättningen här är att Mathias vill bedriva verksamhet med att sälja tjänster. Eftersom jag förutsätter att Matthias kan detta både att sälja samt kunskapen om tjänsterna han säljer blir detta hans spetskompetens.



Att börja inrikta sig i andra former kräver oftast en fördjupning i sitt kunskapsområde om vad man ska förmedla, vilka regler som gäller mm.

Visst kan han bygga upp detta (Om han nu inte har dessa kunskaperna). Att inte fördjupa sig i det ger tyvärrr ett sämre intryck av vad man säljer. Och ur köparens perspektiv hade nog den köparen sett sig om efter andra aktörer. För det finns många av dem.



Du får också titta på vilka möjliga kunder Mathias riktar sig till: Det är knappast privata beställare som är ute efter ost utan snarare företag. Företag som är mer eller mindre vana beställare av tjänster. Företag som vill ha tag i hyvelns bra priser och både äta samt ha osten kvar.



Du behöver inte köpa något det räcker att du vet att jag finns. Bra eller dålig inför det avseendet du finner intresse i, det avgör du. ;-)



Jo om så vore fallet att Mathias hade förmedlat mina tjänster hade jag bistått med information att sätta sig in i för att agera som representant i sammanhanget.



Tyvärr är det svårt att avgöra om en leverantör kan erbjuda hela kittet med fullgott resultat över alla moment. Det är en risk man alltid tar. Men det blir också den kunskap man förvärvar sig som beställare för framtida projekt och dessas beställningar. Precis som den erfarenhet du verkat förvärva dig.



Jag står stabilt i den bergochdalbana som min branch berör ;-)



Med vänliga hälsningar



Magnus Olsson

Uddatorp AB
Må väl!

Snälla hjälp mig, börjar bli desperat.... 08 apr 2007 21:21 #8187

Sinnenas Teater wrote:
Efter några månader, så kommer du på att det inte lönar sig att sälja hemsidor, då får du sälja annat istället, så namnet bör vara ganska allmängiltligt. Vad sägs om "MM-säljkonsult"

Loggan och priset för en sådan, överlåter jag till andra som bättre kan svara på varför det ska behöva vara så dyrt.



Jag instämmer i ditt resonemang.

Även om det du ej för tillfället betraktar möjligheten att expandera till ett annat/närliggande områden så bör det finnas utrymme för detta.

Under resans gång kommer nya möjligheter att dyka upp, du vill då kunna ta tillvara på dessa utsikter på ett så okonstlat sätt som möjligt.



Mvh Robin
ttp://www.MinRSS.nu

Snälla hjälp mig, börjar bli desperat.... 11 apr 2007 08:06 #8234

Har tyvärr inget bra namnförslag... men ang. namn håller jag inte alls med nedanstående. Det finns säkert ungefär en miljard företag med webbanknytning som heter "InSight" eller GetOnline eller nåt sånt, vilket gör att ett namn som Uddatorp sticker ut i mängden. Dessutom låter det personligt och seriöst till skillnad från OnlineMedia eller vad det nu kan vara.





bing wrote:
Mojo wrote:

Min personliga åsikt är t.ex. att Uddatorp verkar vara ett intressant företag, men att namnet snarare passar ett Gästgiveri än en grafisk byrå. Namnet kanske har en speciell betydelse, men det är inget man uppfattardirekt , därav ett dåligt namn. Och att man på sin framsida stoltserar med ett glas champagne och en nästan urtvättad-lisebergskanin-grön slips är väl inte speciellt representabelt. Dock verkade det vara en trevlig tillställning, även om det förmodligen inte är företagsrelaterat.

Snälla hjälp mig, börjar bli desperat.... 11 apr 2007 08:27 #8235

  • Mojo
  • Mojo's Avatar
  • OFFLINE
  • Ivrig postare
  • Inlägg: 1616
  • Tack mottaget: 3
andersss wrote:
vilket gör att ett namn som Uddatorp sticker ut i mängden. Dessutom låter det personligt och seriöst till skillnad från OnlineMedia eller vad det nu kan vara.



Vad glad jag blir.



Tack!



Med vänliga hälsningar



Magnus Olsson

Uddatorp AB
Må väl!

Välj kommun från listan