Tillväxtföretag stöter ofta på ett gemensamt problem. Vid olika utvecklingssteg tar tillväxten stopp.

– Därför är det viktigt att lyfta blicken och få input till sin strategi och vart man ska styra, säger Sara Wallin, vd på Almi Väst.

På Almi Väst har man drivit flera omgångar av Tillväxtprogram för etablerade företag. Det är ett program där tillväxtföretag får möjlighet att tillsammans med andra i samma situation gå igenom sina företag.

– Det är lätt så att man låter första samtalet styra verksamheten i det dagliga arbetet. Att lyfta blicken tillsammans med andra företag är bra. Ibland tror man kanske att man sitter själv med en viss situation. Men ofta är det samma erfarenheter som andra företag har. Inte sällan från andra branscher.

Inspiration och energi

Under programmets roll får deltagarna diskutera allt från ägar- och ledarfrågor, till sälj och marknadsföring. Det är generella problem som vi hör att många entreprenörer funderar över, oavsett bransch.

– De företagen säger efteråt är att det är en inspiration och ger energi att träffa andra som är på väg framåt. För att det ska bli bra är det viktigt med duktiga samtalsledare som håller samman programmet.

För när tillväxten tar stopp krävs det något annat än man gjort tidigare för att ta nästa steg. Ofta är det helt enkelt så att den organisation och den ledare man själv är har potential att ta företaget just dit man nått.

Förändring krävs

Kanske krävs det en extern vd, en ny styrelse, annan struktur eller ledarskap. Ens egen roll som företagare kanske ska vara någon annan.

– Att då träffa andra som gått igenom den förändringen, eller är mitt uppe i den, är bra. Ta bara en sådan sak som risk. När man blev företagare var den personliga risken hög. Med tio anställda, finansieringslånen tillbakaamorterade och en verksamhet som rullar på krävs ett risktagande igen. De tankarna behöver man få diskutera med någon.

Text: Fredrik Beckman

Artikel Case

Utvecklingsanalys lyfte Stures i tillväxtarbetet

Med hjälp av utvecklingsanalys för tillväxtföretag fick Stures Bowling och Sportbar stöttning i sin företagsutveckling.

– Tillväxtprogrammet gav oss ett bra underlag till vad man ska lägga krutet på, säger ägare, Fredrik Johnstone.

Det var Almi Väst själva som föreslog att Stures Bowling och Sportbar borde delta i ett nytt program för tillväxtföretag. Fredrik Johnstone är ensam ägare till den kombinerade bowlinghallen, restaurangen och sportbaren i Alingsås, och har varken särskilt många samarbetspartners eller bollplank. Därför kändes förslaget lockande, berättar han.

– Det kändes intressant att få jobba mer metodiskt med företagsutveckling. Sedan var det en väldigt bra tajming då vi precis skulle bygga ut med Flügger Färgs tidigare lokaler.

Fredrik Johnstone, ägare av Stures Bowling och Sportbar

Planat ut

Skälet till utökningen var att omsättningskurvan hade planat ut. Från starten 2007 fram till 2013 gick Stures från cirka fyra miljoner kronor i omsättning till 14, men sedan så stannade det av.

– När vi började tänka på vad vi behövde göra för att fortsätta utvecklingen kom vi fram till att vi behövde förnya oss och skaffa större ytor. Det fanns vissa flaskhalsar på ytor som vi hade och vi fick tacka nej till bokningar på helgerna för att vi inte hade plats, säger Fredrik Johnstone.

Med tillväxtprogrammet och innovationsrådgivarens hjälp stöttades Stures Bowling och Sportbar under utbyggnadsprocessen.

– Som ett resultat av programmet gjorde vi en enkät som vi lade på hemsidan. Det var ett tips som kom från Almi, om att fråga de kunder som redan har hittat hit om vad de tycker.

Tydligare roller

Som ett ytterligare steg mot tillväxt kom Fredrik Johnstone och innovationsrådgivaren fram till att Stures även ska börja med catering och viss konferensverksamhet. Förhoppningen är att det ska tillföra 1,5 miljoner kronor om året, utöver den övriga verksamheten.

– Vi har haft lite sådana tankar förut och passade på att prata med rådgivaren om det och hon tyckte att det lät som en bra idé. Det är bra att ha ett till ben att stå på. Särskilt eftersom vi kan satsa på cateringen under sommaren då färre kommer för att bowla om det är fint väder. Det handlar bara om att använda köket i lite större utsträckning, det är ju utrustning som vi redan har.

Under utvecklingsanalysen identifierade de även ett tillväxthinder som behövdes tas itu med.

– En svaghet var att vi hade lite otydliga roller i företaget, säger Fredrik Johnstone.

– Det var en insikt och ett tips som vi fick, att det är viktigt att ha tydliga roller när vi är runt 30 personer som jobbar tillsammans.

Resultatet blev att de nu har utsett fyra personer till chefer med egna ansvarsområden.

Det har vi jobbat mycket med och det har helt klart förbättrats. Det har tydliggjort lite grann gentemot resterande anställda att det är han eller hon som har ansvar. Det är ett direkt resultat av arbetet med innovationsrådgivaren.

Text och bild: Madeleine Korneliusson

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.