Undersökning

1
[font=Verdana]Hej!

Jag pluggar på Hyper Island i Karlskrona och gör en undersökning om företagande. Skulle verkligen uppskattas om ni ville svara på 4 frågor om ni har tid. Gick inte att skapa en poll på det sättet jag ville så jag lägger upp frågorna här så kanske ni kan svara i samma tråd.

TACK!

[color=navy]
1) Vad orsakade mest problem för dig i skötandet av företaget? Budget, Tillstånd, Networking etc. Och varför?
[/color]

[color=maroon]2) Använder du hjälp-tjänst för att sköta din företagsinformation? Exempelvis deklaration, dokumentation, ekonomi, kundregister etc. Och i så fall vad för hjälp?
[/color]

[color=green]3) Fungerar tjänsten på ett optimalt sätt? Om inte, varför och hur kan den göras bättre?[/color]

[color=brown]4) När du har företagsrelaterade frågor, vart vänder du dig då?

Bekant
Websidor
Forum
Skattemyndigheten
Annat
[/color]

mvh
Nico[/font]
185
Den första frågan är skriven i imperfekt vilket förvirrar mig. När jag hade ett företag? När jag skulle starta ett företag? Eller ska det helt enkelt vara en presensfråga: Vad som orsakar mest problem i mitt företagande?[br][br]Sedan har jag en kommentar angående fråga 2, i egenskap av att själv vara studerande. Vad får du ut av en så stor fråga? Den kommer att spreta åt alla håll om den ska behandla alltifrån deklaration och dokumentation till "etcetera". Jag menar; etcetera kan ju inkludera företagsinformation som patent, affärsplan såväl utåt som internt, kontrakt o.s.v. Till alla dessa delar hör olika hjälptjänster - och för ett flertal erbjuds många tjänster. Det vill säga att du kommer att få en uppsjö av hjälptjänster som jag inte tror kommer att ge dig något. Du kanske bör specificera dig på de informationsbitar du är mest intresserad av? (Detta är inte alls illa menat, utan är råd från en student till en annan.)[br][br]3:an blir ju baserat på 2:an också jättestor för de företag som använder sig av många hjälptjänster, och ännu större för dig att sätta i relation till 2:an. Frågan är om du kommer få information som tillåter dig att hitta samband. Om du fokuserar på färre områden i 2:an (och specificerar dessa) är chansen att du får samma svar av några företag större, vilket i sin tur ökar möjligheten för dig att jämföra företagens intryck av tjänsterna och faktiskt våga dra en slutsats.[br][br]Den sista frågan skulle jag kunna besvara genom att säga: ALLA. Det beror helt på vad jag har för frågor. Frågan om min affärsidé håller skulle jag nog bolla med bekanta, "branschinsatta", idécoacher, medan jag i frågor om deklarationen hellre skulle kontakta skatteverket direkt. Forum är bra i många andra fall... Men även sista frågan är rätt vag om den ska ge dig något - så länge inte folk specificerar vart de vänder sig angående vad. Jag tror att många kommer att ge dig svaret "ALLA". Och det är inte särskilt givande. För att dessa kanaler finns och används har du ju egentligen redan kommit fram till.[br][br]Ledsen över ifrågasättandet av dina frågor. Men jag är mån om att mina svar ska ge dig något och det tror jag inte riktigt att de kommer att göra som frågorna är ställda nu. Lycka till!
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
1
Jättetack för dina kommentarer Jessica![br][br]Nico som skrev förra inlägget arbetar just nu på ett projekt tillsammans med mig och tre andra där vi ska skapa en tjänst för att underlätta för småföretagare. Vårt koncept har förändrats en del under veckan, och därför känner jag att det är relevant med andra frågor, som ni kan läsa nedan.[br][br]Vi vänder oss till små företag med begränsade behov av bokföring. Tanken är en tjänst som du kommer åt från vilken dator som helst där du kan lagra och ha åtkomst till allt "pappersarbete". Detta sparar tid, arbete och dessutom pengar, eftersom tjänsten är allt-i-ett och du inte ska behöva något annat program.[br][br]Vi skulle vara ytterst tacksamma för förslag på vad skulle vara till störst hjälp. Alla kommentarer är välkomna! Kanske någon kan beskriva sin dröm-allt-i-allo-tjänst, något som underlättar och sparar tid, så att du som egenföretagare får mer tid kvar åt att syssla med företagets huvudsysselsättning istället för att sitta framför datorn.[br][br]Några frågor (riktade till dig som redan driver till eget företag med 0-5 anställda, själv eller tillsammans med partner):[br][br]1) Hur många program använder du idag för att sköta allt som har med firman att göra, e.g. bokföring, fakturering, marknadsföring, ordbehandling, hemsidesbyggande/uppdateringar?[br][br]2) Till vad tar du hjälp av externa konsulter? (Webdesign, bokföring, marknadsföring etc.)[br][br]3) Hur många timmar lägger du varje vecka på papperarbete?[br][br]4) Hur organiserar du idag ditt kundregister och uppdragshistorik?[br][br]5) I vilken utsträckning använder du internet för att nätverka?[br][br]Till sist:[br]Vilken bolagsform är firman?[br]Hur många anställda har firman?[br][br][br]Vi tackar på förhand för all input![br][br]Johanna Boäng
205
1
Mycket bättre och mer verklighetsförankrat med förtydligandet, Johanna. Vad kommer resultatet i undersökningen att leda till? Dvs är det ett teoretiskt skolprojekt eller något som ni faktiskt kommer att komma lansera?[br][br]1) Tre olika program för sammanställningar, ordbehandling mm, ett e-postprogram, två bildbehandlingsprogram, två texteditorer för uppdatering och programmering av webbtjänsten, två webbaserade program för att drifta tjänsten. Det blev en del program ändå(!)[br][br]2) Allt som jag inte anser mig fäig nog att klara av själv. Exempelvis enklare bildbehandling för menyer, en del programmering och alla webbtexter står jag för själv. Programmering som kräver mer spets, illustrationer och hela designlösningar köper jag helst. Det blir bäst resultat då. _All_ bokföring ligger utkonsulterad, det enda jag gör är att betala räkningar och sätta in fakturor i en pärm.[br][br]3) Kan inte svara på det, i vad innefattar du pappersarbete? Ligger e-post och forumstid/-marknadsföring inom det? Bokföring knappt något.[br][br]4) Kundregistret ligger, iom att jag säljer en webbtjänst, i databaser på webben, tätt sammanknutna med tjänsten.[br][br]5) I stor utsträckning, huvuddelen skulle jag säga.[br][br]Bolaget är ett halvår gammalt AB med en deltids"anställd" förutom jag själv. Några fler finns dock inblandade som frivilligt hjälper till utan ersättning.
2066
2
Frän att ha varit en undersökning har det alltså blivit ett projekt? Vet inte om mina bokföringsbehov räknas som begränsade eller inte men om jag ens skulle fundera på att vara intresserad är det ett krav att jag kan köra systemet på egna servrar eller på sådana under min kontroll. (Tänker inte låta något nytt företag ansvara för alla mina affärsuppgifter, och jag är inte intresserat att vara utan systemen när internet (lokalt) slutar fungera.) Ett idealiskt system är ett som klarar bokföring, fakturering, lager, artiklar (uthyrning), bokning, kontrakt, order, offert, rapportgenerering, och DESSUTOM har fullt och avancerat stöd för att antingen plugga in skript eller mer avancerade plugins för egna funktioner eller förändringar med ett väldokumenterat gränssnitt. När vi ändå pratar ideal vore det en stor fördel om det är open source (gärna BSD licens).[br][br]För att faktiskt komma till frågorna :)[br][br]1) ALLT som har med firman att göra, oj... MÅNGA, några ex:[br]Windows, FreeBSD (typ en hel hög program i unix-miljö för fildelning, rättigheter, backup, etc, etc), affärssystem(bokföring, order, offert, fakturering i samma), ordbehandlare, excel, webläsare (firefox och när jag måste, internet explorer), bildbehandlingsprogram för pixelgrafik (bilder), program för vektorgrafik (reklammaterial, annonser, dekaler, mm), ftp-program, websidan byggs externt (uppdateringar via web), mailprogram, messenger för en del kommunikation, osv - kan säker komma på ett tiotal program till om jag vill. Så, runt 15-20 program och då är inte verksamhetsspecifika (typ mjukvara för specifik utrustning) program inräknade.[br][br]2) Websida - externt ligger programmering (design och innehåll sköts internt) och teknik (webserver). Bokslut och konsultation (sköter bokföring och det mesta inom ekonomi internt men har en revisor som kollar igenom och fixar deklaration och bokslut samt finns tillgänglig för konsultation). Tar även in extern hjälp för specifika uppgifter när det är behövligt.[br][br]3) Personligen lägger jag kanske 5-10 timmar i veckan på pappersarbete. Räknar man in övriga på firman beror det på vad som räknas med pappersarbete - Offerter, mail, förfrågningar? I så fall betydligt mer.[br][br]4) Kundregister finns integrerat i affärssystemet, historik likaså. Dessutom finns det mesta lagrat i pappersform.[br][br]5) Vi finns på internet, men har mer personliga kontakter och jobb via kollegor. Räknas Gula Sidorna på internet hit? En hel del via telefon och mail.[br][br]Slutligen, är ett AB med från årsskiftet 3 st heltidsanställda + diverse personal vid behov.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
5
1. 15-20st[br]2. Till bokslut[br]3. Ca: 200timmar[br]4. I affärssystemet[br]5. Ca 20%[br][br]Till sist:[br]Bolagsform:AB[br]Anställda:3,5

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.