hjälp med företagsregistrering

125
1

Håller på att registrera företaget på www.foretagsregistrering.se , men några frågor är lite krångliga.

1. Egen maskinell utrustning, inventarier m.m.
NEJ - Egen utrustning eller inventarier kommer inte att användas i verksamheten
JA - Egen utrustning eller inventarier kommer att användas i verksamheten
Ange vilken egen maskinell utrustning, inventarier m.m. du har
Anskaffningskostnad (SEK)

Ska man här räkna med sina egna, privata, saker man ska använda i företaget så länge?
Räknas dator och skrivare in där?

2. Beräknat beskattningsunderlag
Här ska du ange det beräknade beskattningsunderlaget exklusive gemenskapsinterna förvärv och import för 12 månader. Beskattningsunderlaget är det värde på vilket du ska beräkna momsen. Du beräknar vanligtvis momsen när du säljer varor och tjänster men vid omvänd skattskyldighet ska du beräkna momsen på dina inköp.

Om jag tar in varor från England, och räknar med en omsättning på 30 000:- första året, är det siffrorna jag ska använda för beskattningsunderlaget?
Hur blir det då om jag skickar efter från både USA och England, blir det fortfarande 30 000:- jag ska använda som beskattningsunderlag?
Eller gäller det bara de varor jag köpt in utan att betala moms?

Vore så tacksam om någon kunde hjälpa mig.
589
1
1. Jag blir lite osäker, men det låter som om de menar utrustning/inventarier som du idag äger privat, men avser att hädanefter använda i firman. Och i så fall räknas även dator/skrivare[br][br]2. Beskattningsunderlaget är normalt summan du säljer för, exklusive moms (omvänd skattskyldighet, som det står om, gäller bygg-branschen). Varifrån du köpt varorna har ingen betydelse, det är hur mycket du kommer att sälja för som är viktigt.[br][br]Men om du skriver 40 eller 50 tkr spelar mindre roll i sammanhanget, så noga är det inte.
1324
2
Punkt 1. Detta avser om du tänkt att föra in saker i bolaget som du tidigare anskaffat privat. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.