Hjälp mig att tänka som en företagare

1
Jag har gått runt med tanken att starta eget ett bra tag, och från de råd jag har fått och läst så ska man alltid börja med en marknadsundersökning.

Problemet är att det är där jag fastnar, och stannar. Jag jobbar med digital marknadsföring, och är intresserad av att starta eget inom det området.

Det jag har gjort hittills är att ta kontakt med ca fyrtio företag för att få ett hum om hur intresset ser ut av mina tjänster, endast ett företag tyckte att det lät intressant. Resten av företagen hade inget intresse av mina tjänster, det trots att det skulle gynna dem.

Jag gjorde ingen random undersökning så att säga, utan valde företag som tydligen behövde hjälp med den biten jag kan hjälpa dem med. Men svaren va ändå negativa.

Jag vill inte gå in på min tjänst för mycket, eftersom jag tror att det är mitt tankesätt som blivande företagare det är fel på. Efter en sådan undersökning känns det som att mina tjänster inte behövs och jag borde lägga ner hela idén.

Samtidigt dyker det upp nya företag som erbjuder samma tjänst titt som tätt och de lyckas!

Så jag skulle uppskatta lite råd från er som driver eget om hur man bör tänka som blivande företagare.
49
2
Många idéer som finns, fanns det inte något större behov av innan. Om man hade gjort en undersökning på exempelvis prenumeration av kalsonger så tror jag intresset hade varit svalt. Det mesta går att sälja. Men man får helt enkelt lite på sin magkänsla, har man inte insikten om vad som går att sälja och inte kanske man inte är ämnad för just affärer.
http://www.50lappen.se
822
48
Du skulle kunna göra en deal där kunden inte betalar förrän denne är nöjd. Eller som en del kör, att du får ex 20% på vad företaget tjänar på din förbättring under det första året. Eller varför inte köra ett par kunder gratis först för att få referenser och mer självförtroende. Att ge upp låter galet om du tror på din idé ;) Sen tycker jag inte att 1 av 40 är så illa i början. Det tar oftast ett tag innan man lär sig vad man ska säga och trycka på för att fånga intresset.
6
Jag tror inte alls att det är något fel på din inställning, det finns på tok för många som försöker bli bäst på att sälja skräp-produkter. Jobba istället på att finslipa de tjänster du erbjuder. Tänk på att dina tjänster existerar för att hjälpa kunden, då vill du också hjälpa till på det sätt som de efterfrågar. (I slutändan är det också detta sätt som är mest profitabelt). Att tro på sig själv och sin idé är jätteviktigt men det är minst lika viktigt att vara lyhörd för kundernas behov. Att du reagerar på att intresset är svalt är snarare första steget i att utveckla din tjänst i det här fallet. Och att du har kontaktat och fått svar och respons av dessa 40 företag är lysande bara det eftersom feedbacken i sig är guld värd. Nu vet jag inte hur utförlig din marknadsundersökning var, men försök att också ställa öppnare frågor som "vad är det viktigaste när ni köper in samma typ av tjänster som jag erbjuder?" och "vad talar mot att köpa mina tjänster?". Dessa svar kan du använda för att vidareutveckla ditt tjänsteutbud och anpassa dem efter kundernas efterfrågan. Ditt mål skulle då vara att bli bäst på de saker som svaras på fråga 1 och försöka motverka de saker som svaras på fråga 2. Det blir en slags process av att finslipa de tjänster du erbjuder: Du gör undersökningen, anpassar affärsupplägget efter kundernas behov och gör sedan om samma sak igen och igen med nya grupper tills du får en tillräckligt hög intressegrad. När du jobbat fram ett koncept som är väl mottaget av företagen är du redo att börja sälja och marknadsföra dina tjänster!
2066
2
Spontant låter det som om du valt ut 40 företag som du anser skulle behöva din tjänst är de inte sjäva medvetna om det. Om de visste att de behövde din tjänst och skulle tjäna pengar på det borde de sjäva ha letat upp någon som kan hjälpa dem med det tidigare... Leta reda på företag som redan idag använder en liknande tjänst och fråga dem hur du ska komma vidare - vad som fick dem att nappa, vad de skulle vilja ha mer / mindre av etc.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
157
1
Jag är av åsikten att marknadsundersökning är något skolan lär ut för att ha något att lära ut om företagande. Vad man inte får reda på är om kunderna verkligen skulle köpa av dig för att de säger sig vara intresserade o vice versa. Garantier för hur det går lämnas aldrig vid en marknadsundersökning o saken är den att är det kommer till kritan handlar ALLT om hur Du som Företagare Agerar. Oavsett vad en marknadsundersökning hade sagt till dig att göra. Så jag säger att du ska skrota allt vad marknadsundersökning innebär. Dels för att det ändå alltid handlar om hur tålmodig du som företagare är och av den anledningen kan en undersökning få dig att ge upp dina drömmar eller i andra fall låta en person vaggas i en falsk trygghet eftersom en undersökning kan säga åt folk att köra trots att företagaren inte gillar att sälja till andra människor.
Med vänlig hälsning Carl Jonas Följ mig på Twitter http://www.twitter.com/carl_jonas www.carljonas.se - Blogg om företagande www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd Webbutvecklare, entreprenör och bloggare

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.