Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Att göra en affärsöverlåtelse - steg för steg

Dela artikeln
onsdag, 26 mars 2008 4

Alla företag och företagsägare är olika och det finns inga standardlösningar. Därför är det viktigt att du noggrant tänker igenom din situation och vad du vill uppnå med din affärsöverlåtelse.

Ett ägarskifte kan i huvudsak ske på tre olika sätt:

  • Genom extern försäljning
  • Genom ett generationsskifte
  • Avveckling av verksamheten

För att ditt företag inte ska tappa fart i den ordinarie verksamheten under försäljningsprocessens gång och för att du som ägare ska kunna koncentrera dig på verksamheten, överväg att anlita en företagsförmedlare som sköter försäljningsprocessen åt dig. Att sälja eller överlåta sitt företag kan vara en lång och mödosam process med många dimensioner – ekonomiska, juridiska och inte minst känslomässiga.

Planering av affärsöverlåtelsen

Tidig planering av ägarskiftet är viktigt, då ska besluten mogna och förankras hos alla berörda parter, inte minst inom familjen. Gör gärna en överskådlig plan för ägarskiftet så tidigt som möjligt. Våra erfarenheter visar att de flesta affärsöverlåtelser gärna tar längre tid än vad som var tänkt från början.

Att fundera över:

  • Tidpunkt för affärsöverlåtelsen?
  • Hur bör jag förbereda mig legalt och skattemässigt?
  • Framtida försörjning?
  • Kan någon inom familjen ta över?
  • Ska bolaget säljas externt?
  • Vilka aktörer kan jag ta hjälp av i försäljningsprocessen?

Förberedelse och analys

När processen väl är påbörjad gäller det att noggrant förbereda och inte minst analysera konsekvenserna av planerade åtgärder. En utredning av såväl ekonomiska, skattemässiga som juridiska frågor är i de allra flesta fall nödvändiga.

Att fundera över:

  • Värderingsfrågor?
  • Vad ska affärsöverlåtelsen omfatta?
  • Framtida bolagsstruktur?
  • Skatteeffekter?
  • Affärsöverlåtelse via utlandet?
  • Hur hittar jag rätt köpare?
  • Var finns aktierna i bolaget?

Försäljning

När genomförandet av överlåtelsen närmar sig och du och köparen är överens om köpeskillingen, tillkommer en mängd praktiska detaljer. Ordning och reda är en förutsättning för att själva överlåtelsen ska kunna hanteras smidigt.

Exempel på dokument att upprätta:

  • Överlåtelseavtal
  • Ekonomisk/juridisk genomlysning
  • Gåvobrev
  • Reverser

Förvaltning

När affärsöverlåtelsen är avklarad väntar framtiden och det nya livet. Om du har sålt bolaget externt får du med all sannolikhet en del kapital att förvalta. Detta kapital ska naturligtvis förvaltas på bästa möjliga sätt.

Att fundera över:

  • Utfallsplanering av pensioner?
  • Kapitalförvaltning och/eller boende utomlands?
  • Arvs- och gåvoplanering?
  • Vilken avkastning behövs årligen för att täcka mina löpande utgifter?
  • Övriga investeringar?
  • Skatten?

Kommentarer

  • Piret Sundberg
    Piret Sundberg tisdag, 05 augusti 2014

    En imonerande lista över saker man bör tänka på. Man bör definitivt se på organisationen och företagskulturen för att vara säker på att företagsköpet verkligen kan bli lönsamt. Dessa saker är svåra att ändra på senare.

  • corporate finance
    corporate finance söndag, 15 mars 2009

    Bra artikel!

    Jag skulle välja lägga till lite om de olika köparkategorierna som finns som man bör beakta vid en försäljning av sitt företag. För att få så bra betalt som möjligt så måste man försöka att förstå vem som är köparen och dess motiv till att förvärva företaget. Dessa kan grovt delas in i två kategorier, industriella eller finansiella köpare.

  • sälja företaget
    sälja företaget onsdag, 18 februari 2009

    Kan bara hålla med personen i tidigare inlägg. För den som letar efter en bra "guide" till en företagsförsäljning, finns det en guide som heter

  • Sälja företag
    Sälja företag tisdag, 14 oktober 2008

    Tack för en bra artikel! Vill tillägga följande under rubriken "Försäljning".

    En planerad försäljning av ett företag kan tas emot med blandade känslor bland kunder och anställda, därför bör en anonym försäljningsprocess alltid övervägas. Innan du lämnar ut företagskänslig information bör någon form av sekretessavtal alltid upprättas. Var alltid mycket restriktiv med att lämna ut direkta företagshemligheter. Oftast finns det inte något behov av denna typ av information förrän försäljningsprocessen nått sitt slutskede.

Välj kommun från listan