Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Att kunna ge och få beröm är en konst

Dela artikeln
måndag, 08 september 2014 0
Att kunna ge och få beröm är en konst

Beröm är väl något som vi alla vill få och som vi gärna ger när individen eller teamet har förtjänat det. Viktigt är ju att det är genuint och äkta, för då mår båda parter bra och det uppstår då en win-win situation.

Vad leder då beröm till? Jo det har visat sig leda till att när människor blir sedda, bekräftade och får beröm så minskar sjukskrivningarna och de anställda medarbetarna mår bättre. I grund och botten så handlar det om att vi som människor har behov av att bli sedda och bekräftade. Om så inte sker så har det visat sig att då blir vi som människor nedstämda och mår inte bra. Därför är det viktigt att fokusera på det positiva som en individ eller ett team gör och detta för att inte fastna i det negativa.

Därför spelar ledarskapet på en arbetsplats otroligt stor roll. Vi skulle kunna säga att cheferna fungerar som värdar och att de har ett stort ansvar för värdskapet på arbetsplatsen och i det ingår att få medarbetarna att känna sig välkomna, sedda och bekräftade.

Dessutom kan beröm fungera som en form av motivation, vilket i sin tur kan öka företagets lönsamhet med hela tre gångar så mycket. Varför kommer det då sig att en del inte vågar ge beröm? Det beror ofta på ledares rädsla, men även att de kan uppfattas som för trevliga, vilket kan tolkas som att ledaren eller ledningen är oseriös.

Vilka effekter kan vi då se hos ett företag där ledningen vågar ge beröm? Jo det finns flera olika effekter, däribland att personalen mår bättre, företagets kunder är mer nöjda, får mer energi och samtidigt kommer det in mer pengar.

Det finns två olika sätt att ge beröm, antingen riktar ledningen det till teamet, eller till den enskilda individen. När vi vill rikta beröm till en enskild individ som gjort något extra bra så kan det göras genom ett enskild samtal med individen istället för att göra det inför hela teamet.

När det gäller arbetslivet så är det ju jätteviktigt att ledaren eller ledarna tar sig tid att se medarbetarna. Frågan är hur det fungerar när alltfler jobbar som uthyrda och inte sitter på samma ställe som den faktiska arbetsgivaren och därmed sina egentliga chefer, men även att vi nu lever alltmer i ett digitalt arbetsliv.

Hur kan vi då gå till väga för att ge beröm? Jo det finns lite olika sätt däribland att skriva brev, skicka e-post, eller ta det över Skype. Något som är jätteviktigt är att beröm kommer så nära inpå den situation som ligger bakom varför du vill ge någon lite extra beröm. När du själv får beröm så är det alltid bra att säga ”tack” och om du inte förstår varför du får beröm, så går det ju alltid bra att fråga den person som ger dig beröm.

Något som hör ihop med beröm är feedback. Feedback kan vara både positiv och konstruktiv. Konstruktiv feedback handlar om vad du eller ditt team kan förbättra. Det kan hjälpa både dig och teamet inför framtiden. Därför är det viktigt att lyssna och lära sig av den feedback som ges.

Så, den rekommendation som vi vill skicka med er är att våga ge dina medarbetare beröm när de gör något som uppfattas som lite utöver det vanliga. Men, innan ni ger beröm så är det viktigt att känna efter att det är äkta och genuint.

Välj kommun från listan