Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Att lyckas med näthandel del 2

Dela artikeln
fredag, 12 mars 2010 0

BaskerBosseDel 1 om framgångsrik näthandel är här. ”De erfarenheter som vi kan förmedla till de som funderar på att starta en e-handel är att det krävs mer än en bra produkt för att lyckas,” säger Bosse Lindberg, den andra initiativtagararen som står bakom BaskerBosse.

”Att hitta en bra produkt gick bra”, fortsätter Sandra Staffas. ”Efter en del sökande på internet fastnade vi för en spansk baskertillverkare, Boinas Elósegui, som tillverkat baskrar i 150 år. Vi valde en initial strategi att enbart satsa på på klassiska orginalmärken, istället för att importera billiga baskrar från Indien och Kina. Basker är ju i regel en sällanköpsvara och vi tror och hoppas att kunderna uppskattar kvalitet framför pris.”

Att välja e-handelssystem

När det gäller val av e-handelssystem finns det många leverantörer som erbjuder lösningar i olika prisklasser. ”Vi valde en lösning från Nordisk E-handel som vi kan växa med”, berättar Bosse Lindberg. ”För oss är det framförallt viktigt att det finns färdiga integrationer mot andra företag som levererar tjänster såsom kreditupplysningar och kontokortsbetalningar, men på sikt även integrerad lagerhantering. Det är också vanligt med stöd att skicka prisfiler till olika shoppingsidor där man vill synas.”

Marknadsföra nätbutiken

En fördel med att använda färdiga butikslösningar är att de många gånger har inbyggd SEO, sökmotoroptimering. Väl utnyttjad SEO ser till att butiken rankas högt på sökmotorer som Google, Yahoo, Bing, Altavista, Hotbot m.fl. Bosse Lindberg menar att det är viktigt att tänka igenom vilka sökord som är lämpliga, då för många sökord inte heller är bra. ”I vårt fall behövde vi också täcka in ’alpelue’ och ’alpehue’ som är de norska resp danska varianterna då vi även vill nå våra nordiska grannar.” När man drar igång sin e-handel bör man också se till att butiken blir upplagd i länkkataloger. Det går att skicka informationen direkt till sökmotorer som Google, men det tar tid innan en anmäld sida blir indexerad. Indexering kan helt kort beskrivas som att sökmotorer som Google läser av sidor på nätet och rankar dem mot sökordet du skriver in i sökrutan. Men eftersom det tar tid innan en sida blir indexerad, om man inte vill betala extra, är det viktigt att få andra sidor att länka till din sida, vilket påskyndar indexeringen.

Fler tips om internetmarknadsföring

Det går också att annonsera med ’pay-per-click’ på nätet. Din länk kommer upp om någon söker på ditt sökord och du betalar ett belopp för varje gång någon klickar på din länk. Beloppet sätter du själv – i förhållande till vad andra betalar. Här gäller det att ha koll på vilken budget man vill ha. Bosse Lindberg har bland annat testat AdWords hos Google, vilket är ett smidigt sätt att styra nnonskostnader och även få information om de som besöker butiken.

Kostnader för frakt och transaktionskostnader vid betalningar är stora utgiftposter Förutom själva varan är kostnader för frakt och transaktionskostnader vid betalningar stora, rörliga utgiftsposter.

Experters tips om marknadsföring i sociala medier

”För både oss och kunden är det är väsentligt att vi kan hitta ett fördelaktiga alternativ för frakt och betalning. Vi har valt en prismodell där frakten ingår i priset för att kunden ska direkt veta vad det kostar att få hem varan. Trots att en basker har relativt låg vikt, kostar en postförsändelse mellan 24-48 kr att skicka inom Sverige. En genomsnittlig order med VISA/ MasterCard kostar oss ytterligare 10-15 kr i kortavgifter”, berättar Sandra Staffas, ”vilket är kännbart när försäljningspriset är 300kr. Visst går det att sänka avgiften genom att knyta avtal med kreditkortsföretagen via sk betalväxlar, men då tillkommer fasta månadsavgifter vilket måste avvägas mot intäkten.”

Att sälja till de övriga nordiska länderna är onödigt dyrt och krångligt

Många svenska e-handelsföretag ser även de andra nordiska länderna som intressanta marknader. ”Vi ser en stor potential i att sälja till framför allt norska kunder. Vår produkt och prisnivå gör det dessutom möjligt att sälja tullfritt. Men tyvärr så finns det en del hinder som försvårar handeln med Norge, trots att Norge räknas i handelsammanhang som ett EU-land”, säger Sandra.

”Den största utmaning har varit att hitta bra betalningsalternativ för våra norska kunder. Kunden förväntar sig en enkel och trygg betalning och vill kunna välja mellan olika alternativ. Som vi ser det är det är enbart via vanlig kortbetalning med VISA/Mastercard som fungerar. Transaktionskostnaderna för vanlig bankbetalning äter upp en stor del av vår marginal”, berättar Sandra Staffas. Bankens avgift för en betalning i euro kostar bara några kronor medan en betalning i norska kronor kan kosta 60 kr för en svensk mottagare. ”Vi har haft ett antal norska kunder som inte fullföljt beställningen på grund av att vi har haft för få betalningsalternativ eller att de upplevt betalning till bankkonto som för krångligt. Kunderna är ännu ovana med euro betalningar och vet inte vilka extra kostnader som

tillkommer. Det är heller inte möjligt att lägga över kostnaden på kunden”, säger Sandra Staffas. ”Vi har försökt att hitta andra vägar såsom öppna ett bankkonto i Norge men det är förenat med stora kostnader och mycket administration.”

Besök BaskerBosse här

Välj kommun från listan