Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Betala mindre för mer, ett självklart val?

Dela artikeln
fredag, 06 december 2013 0

Samladevaror sponsradDet gamla axiomet "man får vad man betalar för" stämmer oftast ganska bra, men det finns undantag som bekräftar regeln. Genom att ansluta sig till ett kollektivt inköpsavtal kan man som småföretagare spara pengar även på de många mindre inköpen.

Volymrabatt utan volym

Som småföretagare är man alltid på jakt efter sätt att dra ner på omkostnaderna. Vissa sätt är bättre än andra – du vill förmodligen inte minska kvaliteten på de tjänster och produkter du betalar för idag. Då återstår att leta leverantörer som erbjuder lägre priser, eller att förhandla med din befintliga leverantör.

Det mindre företaget har tyvärr ett stort förhandlingsmässigt underläge jämfört med stora företag, som ofta har möjlighet att ta genvägen till förmånliga inköpslösningar baserat på sina höga volymer. Volymargumentet är inte användbart för firman som köper in mindre mängder kontorsmaterial, drivmedel, flygresor och andra enstaka utgifter.

Lösningen kan då vara att betala för ett färdigt inköpsavtal. Företag som Visma erbjuder färdigpaketerade rabattavtal som riktar in sig på småföretagare med just argumentet att man ska få tillgång till liknande volymrabatter som större företag.

Tjänsten går ut på att tusentals företag är anslutna och utnyttjar den gemensamma volymen för att få ner priserna hos leverantören. Fördelen är att man slipper förhandla själv med varje individuell leverantör, utan får de färdiga rabatterna serverade. Tanken är att du ska spara in kostnaden för inköpslösningen genom att spara tid, och naturligtvis pengar på det du ändå köper regelbundet.

Ska man betala för lägre priser?

Att ingå i ett avtal av det här slaget är inte gratis, så du kommer aldrig riktigt ifatt de storföretag som sitter med en egen inköpsavdelning, även om priset för tjänsten inte är särskilt högt. Man kan också fråga sig om lösningen på för höga utgifter är att skaffa sig ytterligare utgifter? Det måste man avgöra från fall till fall.

Om ditt företag inte köper in för mer än att rabatterna tar ut kostnaden för inköpsavtalet är svaret naturligtvis nej, men för många småföretagare är sannolikheten stor att det lönar sig. Vissa kan med all säkerhet spara femsiffriga belopp varje år, samtidigt som de kan lägga mer tid på kärnverksamheten och mindre tid på administration.

För dig som bara köper in tjänster och produkter från ett fåtal fasta leverantörer låter avtalet kanske mindre attraktivt, men har man många små utgifter kan det vara värt att överväga.

Många små besparingar blir stora

Det finns ett mycket enkelt sätt att ta reda på om det är lönsamt att betala för ett kollektivt inköpsavtal, nämligen att gå igenom din bokföring och titta på framförallt dina återkommande utgifter. Några exempel kan vara resor, mobiltelefoni, bredband, fraktkostnader och kontorsmaterial.

Hur stor skulle skillnaden bli om du fick ner den sammanlagda kostnaden med ett antal procent? I vissa fall är rabatterna små, som på drivmedel och andra varor med små marginaler, men desto större på tjänster som telefoni och försäkringar. För en del varor och tjänster har du kanske redan bra inköpsavtal, medan det antagligen finns utrymme för förbättringar inom andra områden – oftast när det gäller just de små utgifterna som du kanske inte funderar så mycket över.

Sammantaget kommer du säkert, liksom de flesta andra företagare, upp i relativt ansenliga summor per år.  

Välj kommun från listan