Bokföra köp från annat EU-land

68
Har nu gjort ett köp datatillbehör från England till det fantastiska priset £12,98 vilket blev 180,45 SEK när banken drog pengarna från kontot.

Jag uppgav VAT-nr och har alltså inte betalat någon moms.

Hur bokför jag detta?
488
Varukostnaden kan du bokföra på samma kostnadskonto som du skulle ha använt om du hade handlat i Sverige. [br] [br]Däremot vill Skatteverket att du ska redovisa momsen till dem. Du behöver inte betala någon moms, utan samma belopp redovisas i 2 olika rutor och summan blir +/- 0 kr. Du ska alltså beräkna 25 % av 180:45 och skriva det beloppet i rutorna 35 och 37 på skattedeklarationsblanketten (om du redovisar momsen månadsvis). Hela beloppet (180 kr) skriver du i ruta 25. [br] [br]För att du inte ska missa det kan det vara praktiskt att boka upp momsen samtidigt med fakturan, tex såhär: [br] [br]Kredit konto 2615 "Beräknad utgående moms på varuförvärv från EU-land", debet konto 2645 "Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet".
83
Det här verkar ju snurrit värre.... :?: [br] [br]Jag har köpt in varor från Danmark för återförsäljning i sverige. [br]Dem har ju då inte lagt på moms, och vad jag förstår så ar det "bara" att jämka den. Men....Nu undrar jag om jag hänger med på noterna? Ska jag redovisa moms som aldrig betalats och ej heller behöver betalas? :o [br] [br]Självklart lägger jag på sedvanlig moms vid försäljningen av produkterna! [br] [br]Nu till det "lilla" problemet... :? [br] [br]Danskarna ville ha betalt i DKK, vilkett de också fick, bankmässigt är det ju inga problem att överföra pengar..... Men hur bokför och momsredovisar jag detta? (moms varje månad) [br] [br]Den danska fakturan var på 1802 DKK omräknat i SEK blev det 2248:90 Räknar jag då moms på 2248:90 = 562.225 Om jag då förstått rätt så anger jag 562:225 i ruta 35 samt 562:225 + den vanliga svenska ingående momsen i ruta 37 [br] [br]Sen inställer sig nästa dillema.. [br] [br]Betalningen är gjord med en s.k. EU-betalning, min svenska bank tar 10 SEK för detta. Sen tar den danska banken 30 DKK, för att ta emot pengarna, vilkett blev 37:44 i SEK Hur bokför man detta? Kan man helt strunta i den danska kronan, alltså valutakursen? [br] [br]Bankavgifterna måste ju på nått sätt bokföras! Banken har ju totalt dragit 2296:34 SEK [br] [br]Hur Omvandlar man DKK till SEK? Hela saldot avser ju inte produkter, utan även frakten till sverige... [br] [br]Frakten kan ju inte bokföras som produkter.
488
Både den svenska och den danska bankavgiften kan du bokföra på konto 6570 (10 kr samt 37:44 kr). [br] [br]Antingen kan du bokföra frakten på konto 5710 "Frakter och transporter". [br] [br]Eller så kan du tänka att du bara använder det kontot när du själv har beställt frakten och betalar den separat till Schenker eller vilka det nu är som fraktar. Isåfall bakar du in sån frakt som ingår i varufakturan med kostnaden för produkterna och bokför alltihop på konto 4010 eller vad du nu använder.
4
[quote="Karin i Västergötland"] [br]Däremot vill Skatteverket att du ska redovisa momsen till dem. Du behöver inte betala någon moms, utan samma belopp redovisas i 2 olika rutor och summan blir +/- 0 kr. Du ska alltså beräkna 25 % av 180:45 och skriva det beloppet i rutorna 35 och 37 på skattedeklarationsblanketten (om du redovisar momsen månadsvis). Hela beloppet (180 kr) skriver du i ruta 25. [br][/quote] [br] [br]Hej, [br] [br]Jag har under året som gått köpt tjänster (webhotell & programlicenser) från företag både i och utanför EU och undrar om jag har förstått ovanstående resonemang rätt. [br] [br]#1 När du skriver att "Du behöver inte betala någon moms" i exemplet ovan menar du då oavsett om jag har någon ingående moms att redovisa för perioden eller inte? [br] [br]#2 Det enda inköp jag gjorde från något EU-land 2006 var en programlicens för $34,44 + VAT $5.51. Vi detta tillfälle uppgav jag inte mitt momsregnr så alltså lades VAT på. Hur gör jag med detta? Ska jag ändå lägga på en beräknad moms enl. exemplet i svaret ovan för att skattemyndigheten ska bli nöjd? [br] [br]#3 Jag har även betalat för webhotelltjänst från Kanada - såvitt jag kan se av kvitto/faktura utan att betala någon moms. Är det någon skillnad på hur detta skall redovisas jmf. med ett motsvarande köp från ett EU-land? [br] [br]#4 Jag har momsdeklarerat varje månad under 2006, men har, som ni förstår av kunskapsnivån i ovanstående frågor, inte lyckats med att momsredovisa mina 7-8 utlandsinköp korrekt. Jag har inte redovisat någon moms alls för dessa faktiskt eftersom jag trodde att det var så det skulle göras... [br]Summan av beräknad moms på dessa uppgår endast till ca 600 kr, men jag är mån om att redovisa allting rätt. Tycker ni att jag ska ändra alla föregående månaders momsredovisning direkt, eller ska jag kolla om detta kan göras på något enklare sätt? Såvitt jag kan förstå av det som skrivs i denna tråd ändras ju inte summan för vad jag skulle betalt in varje månad. [br] [br]Tacksamt, [br]Thomas [br] [br]PS Jag har pratat med en trevlig person hos skatteverket, men fick inte några särskilt bra besked när det gällde fråga 1 & 2 så jag kände inte att det var läge att ta upp fråga 3 & 4. Självklart kommer jag dock att ta kontakt med skatteverket igen, men är väldigt intresserad av era synpunkter innan jag ringer.
27
[quote]Som köpare av varor från företag i [br]England (eller övriga EU) ska du förvärvsbeskatta inköpet. Det går till så att du på inköpssumman lägger på 25% svensk moms. Motsvarande belopp får du sedan dra av som ingående moms om inköpet är gjort för din momspliktiga verksamhet. Att du ska lägga på moms är pga att engelsmännen inte påfört någon moms. Det gör de inte när de säljer till företag med giltigt VAT-nummer. [br] [br]I ditt exempel ska du alltså lägga till två rader i bokföringen. Vanligt är att konto 2615 och 2645 används. Där bokförs 2 500 kr på vardera. Skulle du vid något tillfälle även köpa en dator för privat bruk från England och åberopa ditt VAT-nummer så ska du påföra dig utgående moms, men får då inte dra av någon ingående moms. Köper privatpersoner eller företag utan giltigt VAT-nummer varor från England är det engelsk moms på fakturan. [br] [br]Det är den som säljer varor till annat EG-land som ska lämna kvartalsredovisning. Det ska du som köpare inte göra. Skattedeklarationen har särskilda rader för inköp av varor från annat EG-land. Där redovisar du 10 000 kr. Sedan finns särskild rad för utgående moms på dessa varuinköp. [br]Där redovisar du 2 500 kr. Det finns ingen särskild rad för ingående moms på varuinköp från annat EG-land. Den redovisas på raden för "vanlig" ingående moms. Där lägger du ihop all din ingående moms, i exemplet alltså minst 2 500 kr.[/quote] [br] [br]Svaret jag fick när jag frågade Skatteverket hur jag skulle göra när jag köpte en vara till företaget från England som kostar 10.000kr exkl VAT.
www.startaebutik.se
32
Jag trodde jag hade koll på det här med EU och VAT och moms men nu har jag nog rört till det, tror jag.... [br] [br]Jag har köpt ett webbhotell från ett danskt företag och då uppgett mitt VAT-nummer. [br] [br]Jag har bokfört det: [br]2018 K 354 Kr [br]6230 D 354 Kr [br]2645 D 88,50 Kr [br]2615 K 88,50 Kr [br] [br]Borde jag har bokfört det på konto 4056 istället för 6230? Hur håller man annars koll på vad som är EU-köp och vad som inte är det? Jag redovisar moms per år och inte per månad.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.