Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Vad har ni för bokföringsrutiner i ett AB? (Bokför i Spcs)

Vad har ni för bokföringsrutiner i ett AB? (Bokför i Spcs) 03 sep 2010 10:48 #35079

Vad har ni för rutiner för bokföring i AB?



Jag är ganska ny på detta, så jag undrar vad ni har för rutiner för er bokföring i ett AB? Jag vet inte i vilken ordning jag ska jobba så att säga. Antar att jag börjar med att registrera in verifikationerna i spcs, men sen då? Lev och kundfakturor? Vilka utskrifter krävs varje månad osv?

Vore jättesnällt om ni kunde hjälpa mig att komma igång!


[edit]
Tog bort reklamen i början av inlägget.

SV: Vad har ni för bokföringsrutiner i ett AB? (Bokför i Spcs) 03 sep 2010 12:48 #35082

Jag brukar bokföra veckovis i SPCS Administration 2000. Sorterar alla handlingar i datumordning och tar sedan dag för dag.

I princip blir det en fakturajournal, en lagerjournal, en inbetalningsjournal samt en leverantörsfakturajournal utdragen för varje vardag. Utöver det blir det lite lösa kvitton och så som man reggar som enskilda verifikationer. Ibland är det t.ex. inga leverantörsfakturor en dag (himmelska tanke) och då behöver man inte köra ut en sådan journal heller.

Vid kvartalsslutet en momsjournal

Vid utskrift av journalerna kommer alla papper man behöver med, inkl konteringsblad om man vill, bara att häfta ihop och sätta i pärmen.

Journaler sparar mycket tid när man har mer än en liknade transaktion per dag.

SV: Vad har ni för bokföringsrutiner i ett AB? (Bokför i Spcs) 04 sep 2010 16:41 #35099

Tack för svaret!

Måste sedan höra, ska jag ha olika numrering för verifikationer, levfakturor och kundfakturor. Säger sig själv kanske?! hehe.. tack för tipsen iaf.. håller på för fullt att lära mig spcs.

SV: Vad har ni för bokföringsrutiner i ett AB? (Bokför i Spcs) 04 sep 2010 19:56 #35106


Måste sedan höra, ska jag ha olika numrering för verifikationer, levfakturor och kundfakturor.


Beror på :)
I Spcs brukar det sköta sig självt. Du har en serie nummer för fakturor (fakturanummer) och en serie för leverantörsfakturor om du använder leverantörsreskontran (inbyggda registret för att hålla reda på fakturor). Sen har du som standard en serie nummer (verifikationsserie) för alla verifikat - hit hör de manuella verifikationerna, kundfakturajournal, leverantörsfakturajournal, in-/utbetalningsjournal etc om du använder det. Det finns en hel massa olika sätt att lägga upp sitt system på...

Personligen gillar jag att ha flera verifikationsserier som sedan förvaras i olika pärmar:
A - Manuella verifikat
B - In-/Utbetalningar
C - Skatt/Moms/Lön
F - Kundfakturor (journaler)
L - Leverantörsfakturor (journaler)
R - Redovisningsbyrå (i princip bara vid årets slut)

För ett antal år sedan när årets papper fick plats i en eller kanske två pärmar hade jag bara en serie och det funkade bra, men med mycket papper är det skönt att dela upp det...
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

SV: Vad har ni för bokföringsrutiner i ett AB? (Bokför i Spcs) 05 sep 2010 02:44 #35110

Ja den rutinen låter ju onekligen väldigt smidig, ska börja med den!

Kom på en till fråga under natten ;-) Jag ska också redovisa kassan (har en butik) hur ska jag göra det? För jag in den som en verifikation??

Vid momsredovisning hur ska jag bokföra att vi ska betala moms/få tillbaka moms?

Re: Vad har ni för bokföringsrutiner i ett AB? (Bokför i Spcs) 22 maj 2014 15:39 #49664

Hej.
Vi kör Visma SPCS och har under åren satt ihop några checklistor som kan vara användbara vid tex revision, skattedeklaration och månadsslut.
Bokföring - Checklistor.

Du kan också hitta lite idéer och tips på följande sida
Bokföring - bra rutiner och checklistor

Med vänliga hälsningar
Linus Alnervik

Re: Vad har ni för bokföringsrutiner i ett AB? (Bokför i Spcs) 22 maj 2014 19:24 #49667

Ni som använder journaler för kundfakturor och leverantörsfakturor, hur hanterar ni den fysiska fakturan/kvittot? Sitter dom i en pärm för sig? Själva journalen kan ju knappast duga till skatteverket, utan nånstans måste ju dom riktiga handlingarna finnas.

Sen har jag provat att köra i olika verifikationsserier, men jag tycker mest det blir rörigt faktiskt. Max två serier har jag lagt upp i nåt företag annars tycker jag det blir en evigt massa pärmar att dra fram varje gång. Jag bokför iofs åt ca 40 företag, och med 4 pärmar i varje så skulle det bli 160 aktuella pärmar att hålla reda på :)

När det gäller kassan i butik så drar du fram en Z-rapport varje kväll när du slår ut kassan, häftar upp den på ett A4, som man sen sätter i pärmen.

Välj kommun från listan