Hur ska jag hantera Klarna Konto i bokföringen?

3
Jag är lite osäker på hur i all sin dar jag ska bokföra (enskild firma) mina fasta månadsavgifter och amorteringar till Klarna (Konto).
Skulden utgörs av inköp som är både till företaget OCH rent privata. Så hur ska man då resonera om amorteringarna, och till vilken del av skulden räntor & avgifter hör till?

Inte blir det lättare av att jag tycker deras samlingsfaktura med specifikationerna är något röriga och tillhör alltid en period en månad back i tiden..

Kan lägga till att jag har Visma Enskild Firma och har bokfört köp via Klarna Konto vid första avbetalningen som ett avbetalningsköp och dragit av den totala ing. momsen vid det tillfället (månadsredov.) vilket jag innerligt hoppas är korrekt..

Supertacksam för svar! Inte lätt att vara nybörjare :unsure:
4
Hej, ser att det är ett tag sedan. Vi är i exakt samma sits. Skulle du vilja förklara och beskriva hur du gjorde? Vi gjorde ett köp på samma vis innan vi hade startat företaget och kan nu inte få grepp om hur vi ska göra. Ingen hjälp någonstans ifrån. Med vänlig hälsning, Daniel.
1470
246
Det som ofta blir rörigt med dom här kontona är ifall man blandar inköp som hör till företaget med privata grejer. Då måste man hela tiden ha koll på vad det är man betalar till. Annars är det inte så konstigt som man kan tro, utan du behandlar Klarnakontot som ett banklån, eller kreditkort. Lägg upp ett konto, förslagsvis 2400 ( kortfristig skuld) som du döper till Klarna konto. Har du då köpt nån pryl för t.ex 15 000 så bokar du in den på 5410 ( förbrukningsinventarier) + 15000. Motkonto blir då 2400, med -15000. Saldot på 2400 ska ju sen då hela tiden vara det som skulden till Klarna är i verkligheten. Gör du en inbetalning dit på 2000 kr, varav 50 kr är avgift, 200 kr är ränta och resten avbetalning, så blir konteringen så här: 1930 -2000 6570 +50 8400 + 200 2400 +1750 Då kommer ju saldot på 2400 sen att vara -13250.
1470
246
Köper du sen t.ex arbetskläder för 5000 som du också tar på Klarnakontot, så behöver du ju inte lägga upp ett konto till, utan då ökar skulden bara på det du redan har. 2400 -5000 2641 +1000 5480 +4000 Saldot på 2400 är nu då nere på -18250
4
Glimrande! Tack. Då har jag en följdfråga, hur hanterar jag det rent pappersmässigt? Jag har ju bara en orderbekräftelse/faktura från inköpsstället, men jag kommer löpande få fakturor från klarna och inbetalningar av skuld.
1009
206
Fakturan från inköpstillfället använder du som underlag till att boka upp skulden på tex 2400 och momsen och konto för vad du köpt (se Ingvars förslag). Det är ju underlaget på det du köpt (och totalskulden). De löpande fakturor du sedan får har du som underlag för själva betalningarna. Du tar tex 1930 kredit med totalbeloppet som betalas, och debet blir 2400 + ev aviavgift + ev ränta mm. Precis som Ingvars beskrivning.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.