Hur bokföra egen insättning av varor köpta innan start av EF

35
Jag är nyföretagare (EF) med massor av frågor! Här kommer några av dom:



Innan jag startade min verksamhet så importerade jag varor från ett land utanför EU som ska användas till försäljning. Jag ämnar nu "föra in" dessa varor i firman och behöver hjälp med själva bokföringen av detta.



1) Kan jag "klumpa ihop" mina olika varor (varuslag med samma tull/momssats) i försändelsen och bokföra dessa som en klump ex.



KREDIT______1000kr____2018

DEBET_______1000kr____4010



eller måste jag skriva en verifikation för varje typ av vara?



2) När jag köpte varorna fick jag ju också betala frakt, tull och moms. Ska dessa kostnader bokföras separat och i sådana fall, hur? Eller "bakar" jag in dem i summan som jag krediterar "egen insättning" (se ex. ovan)?



3) Eftersom vissa varor på fakturan fortfarande skall förbli privata så måste jag ju räkna om fraktkostnaden på fakturan så att den motsvarar endast de varor jag vill föra över till företaget. Fakturan är utställd i USD och frågan är vilken valutakurs jag ska använda mig av när jag räknar på nytt? Dagens valutakurs eller kursen som var aktuell vid själva köpet?



Tacksam för svar!
35
Hjälp, snälla...någon kan väl svara på detta?
12
Du får dra av kostnader som du haft innan verksamheten kommit i gång förutsatt att det gäller inköp under startåret och året före och att det är en kostnad som du skulle ha fått avdrag för om verksamheten varit i gång och vidare att dessa kostnader du haft inte dragits av i en annan verksamhet. Om det är inventarier så får du lägga upp inköpen som inventarier eller om värdet understiger 5000 så får du kostnadsföra dem direkt. [br] [br]Värdet på det du lägger in i verksamheten ska vara ett beräknat marknadsvärde. Om inköpen skett nyligen är det pris du har betalat att betrakta som marknadsvärde såvida inte dessa varor är under snabb värdeminskning. Säkrast är att få tillgångarna värderade av opartisk värderare eller att i deklarationen öppet redovisa att man lagt in tillgångar/varor och hur du värderat dessa. [br] [br]Om Du registrerar verksamheten så att du är momsregistrerad från ett datum före starten av verksamheten, retroaktiv registrering, så får du dra av införselmoms, dvs tull efter detta datum, annars får avdrag inte ske för moms på inköp före datum för momsregistrering. [br] [br]Ditt förslag till kontering är korrekt.
oves the job you hate.
Redovisningsbyrån på Lilla Essingen.
En seriös, trygg och ansvarsmedveten samarbetspartner för småföretagare. Vi levererar högkvalitativa tjänster inom redovisning, bokslut, skatter, moms och juridik.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.