Har startat en städfirma, alltså enskild firma den 4 december 2012.
Har inte sålt några tjänster sen dess, men har börjat nu.
Börjar städa imorgon, då jag hittat tjänster.
Men. Jag är lite okunning i detta med redovisning, bokförning och så vidare.
Har inte förstått mig så bra på det.
Har tänkt köpa Visma Enskild Firma.
Då kommer det med fakturor, bokförning och något annat.
Men jag undrar, hur ska man göra?
Jag har haft några inköp, som utrustning, betalar 1500kr/månaden för Servicefinder, och lite från Vistaprint, alltså som marknadsföring.
Har alla fakturor, men det jag undrar är.
Vad menas med redovisning, bokförning och allt annat?.
Jag har mina fasta priser inklusive moms då.
Hur bokför man?
Nu när jag ska beställa Visma Enskild firma så skulle man byta till kontantmetoden.
Så låt oss säga att jag skickar en faktura efter jag städat hos någon. När han/hon betalt, vad händer då?
Var ska pengarna in och hur mycket går till moms eller skatt?
Hur ska man bokföra det eller redovisa?
Är medlem i verksamt.se såklart där jag har mer information om när jag ska redovisa och allt annat, men behöver lite mer tips om hur jag gör det.
Har svårt att förstå sådana saker, men med lite mer detaljerad information kommer jag säkert förstå det.
Låt oss säga att jag har sålt tjänster för 100 tusen kronor under ett år, och har haft cirka 10 tusen i inköp.
Leasar också en bil som kostar mig runt 1000kr/mån. Hur ska man bokföra allt det, och sedan redovisa?
Hur mycket ska jag betala i skatt och hur mycket pengar måste jag
spara till skattepengarna och momsskulderna, och när ska det betalas in?
Ska ut och på städtjänst imorgon, och han ska såklart få fakturan.
När han har betalt, vad händer med pengarna?
Det jag har googlat fram som menas med bokföring är att man samlar alla fakturor o.s.v i en sak eller något, och sedan ska det redovisas.
Vad ska redovisas, alltså fakturorna? Hur mycket man har tjänat?
Omsättning, vinsten?
Finns det något program som sköter det automatiskt, eller hur gör man allt det?
Behövs det någon revisor, är lite okunnig i allt detta. Så behöver gärna hjälp.
Ställ gärna fler frågor, ser kanske lite konstigt ut, men har lite bråttom, men vill gärna göra ett perfekt jobb med firman, så det går bra. 🙂
Mvh, Ardijana.