Behöver hjälp med bokföring o.s.v

3
Hejsan!

Har startat en städfirma, alltså enskild firma den 4 december 2012.

Har inte sålt några tjänster sen dess, men har börjat nu.
Börjar städa imorgon, då jag hittat tjänster.

Men. Jag är lite okunning i detta med redovisning, bokförning och så vidare.

Har inte förstått mig så bra på det.

Har tänkt köpa Visma Enskild Firma.
Då kommer det med fakturor, bokförning och något annat.

Men jag undrar, hur ska man göra?
Jag har haft några inköp, som utrustning, betalar 1500kr/månaden för Servicefinder, och lite från Vistaprint, alltså som marknadsföring.

Har alla fakturor, men det jag undrar är.

Vad menas med redovisning, bokförning och allt annat?.

Jag har mina fasta priser inklusive moms då.

Hur bokför man?
Nu när jag ska beställa Visma Enskild firma så skulle man byta till kontantmetoden.

Så låt oss säga att jag skickar en faktura efter jag städat hos någon. När han/hon betalt, vad händer då?
Var ska pengarna in och hur mycket går till moms eller skatt?
Hur ska man bokföra det eller redovisa?

Är medlem i verksamt.se såklart där jag har mer information om när jag ska redovisa och allt annat, men behöver lite mer tips om hur jag gör det.
Har svårt att förstå sådana saker, men med lite mer detaljerad information kommer jag säkert förstå det.

Låt oss säga att jag har sålt tjänster för 100 tusen kronor under ett år, och har haft cirka 10 tusen i inköp.
Leasar också en bil som kostar mig runt 1000kr/mån. Hur ska man bokföra allt det, och sedan redovisa?

Hur mycket ska jag betala i skatt och hur mycket pengar måste jag
spara till skattepengarna och momsskulderna, och när ska det betalas in?

Ska ut och på städtjänst imorgon, och han ska såklart få fakturan.
När han har betalt, vad händer med pengarna?

Det jag har googlat fram som menas med bokföring är att man samlar alla fakturor o.s.v i en sak eller något, och sedan ska det redovisas.

Vad ska redovisas, alltså fakturorna? Hur mycket man har tjänat?
Omsättning, vinsten?

Finns det något program som sköter det automatiskt, eller hur gör man allt det?

Behövs det någon revisor, är lite okunnig i allt detta. Så behöver gärna hjälp.

Ställ gärna fler frågor, ser kanske lite konstigt ut, men har lite bråttom, men vill gärna göra ett perfekt jobb med firman, så det går bra. 🙂

Mvh, Ardijana.
32
1
Hejsan Ardijana Oj, det var väldigt mycket på en gång..........skulle nästan vilja fråga var du bor, det är lättare att sitta ner och gå igenom allt vad gäller din bokföring. Det är inte så konstigt som det låter när du får grepp om det hela. Du har en leasingbil också, vilket innebär lite extra. Jag bor i Göteborgsområdet och skulle kunna sitta ner och gå igenom med dig lite grunder. Hör av dig, annars kan jag försöka bena upp och hjälpa dig via forumet. :cheer: Vänligen Ulla-Britt Västkustens Företagservice
91
8
Besvara gärna det som går i forumet eller de punkter du kan, så kan fler ta del av svaren.
1468
246
Jag tycker nog att om man har så många frågor, så är det nog bäst att ta hjälp med pappersbiten i början. Det är alldeles för stor risk att det slutar med elände annars.
32
1
Hejsan. Vill du ha hjälp så skriv eller ring så löser vi det tillsammans.:) Vänligen Ulla-Britt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.