När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har en hemsida med onlinebetalning kopplat till PayPal. Jag skriver för varje betalning som sker ut ett kvitto för min löpande bokföring som används som verifikation för köpet.
Problemet är att PayPal också tar ut en avgift för varje transaktion. Hur redovisar jag denna avgift i min bokföring? Den summan som står på kundens kvitto får jag ju inte i handen utan PayPal snor ca 5% av varje transaktion som sker. Då jag ibland får upp emot 100 betalningar per månad skulle det vara oerhört tidskrävande att skapa en verifikation för varje avgift som PayPal tar ut. Är det okej att varje månad summera den inkomst jag skulle fått enligt kvittona och sedan dra ifrån den totala summan jag har fått utbetald från PayPal för att räkna ut den avgift som PayPal tar ut och sedan redovisa denna i en verifikation? Hur blir det i så fall med moms-sats osv?
Hej,
Jag har också en butik på nätet man jag har payex. De skickar en faktura en gång i månaden istället för att dra ett belopp på varje köp. Jag lägger alla avgifter som har att göra med kortbetalning på ett konto, 6590. Då har jag koll på hur mycket det kostar varje år.
Istället för att summera en gång per månad, kan du inte summera per dag? Man undrar ju vad skatteverket skulle säga menar jag :)
Får du inga underlag från paypal alls? Det måste du ju få om du ska kunna dra moms... Nu vet ju inte jag var paypal har sitt säte, men om de finns i utlandet ska ju momsen registreras annorlunda.
Jag har just börjat sälja mycket till USA/Japan och brukar propsa på att de betalar via bank, men i denna branschen (konst/design) är det vanligt att gallerierna i New York föredrar Paypal eftersom det snabbt så länge beloppet ligger under 20 000kr.
Men som sagt, jag skulle också vilja veta hur detta bör redovisas.
Tack för svaren!
Trots att PayPal är den största aktören inom detta område verkar det vara omöjligt att ta reda på något om redovisning eller moms på deras hemsida. Jag lyckas få upp en detaljerad lista på alla enskilda avgifter de tar per transaktion men det står ingenstans om skatter så jag gissar att denna avgift är momsfri?
Jag har än så länge inte något bra bokföringsprogram (är precis på väg att skaffa!) och funderar på att för att helt enkelt gå den långa vägen och skapa en utbetalningspost för varje avgift som PayPal drar. Det rör sig kanske om 20st i veckan så det borde inte vara alltför mycket arbete med ett bra program och då har skatteverket inget att klaga på?
Hej igen,
Det är väldigt lustigt att du inte får något underlag eller sammanställning per månad hur mycket de drar i avgifter... Och eftersom du inte får något underlag kan du såklart inte dra någon moms.
Jag skulle iaf gör en verifikation per avgift, eftersom de drar avgiften direkt från beloppet du får in på ditt konto. Blir något fel i bokföringen, kommer det bli lättare för dig att spåra felet.
Frågan är vad du ska använda som verifikat i bokföringen?
Du har ju inget underlag för avgiften som dragits... Knepigt...
Kontakta Paypal och hör med dem, de måste ju kunna ge dig svar på dessa frågor. Inte om hur du ska bokföra posterna, men de borde kunna förklara varför du inte får några underlag för avgifterna de drar.
Lycka till!
Jag googlade "paypal underlag" :) och ddet visade sig att du inte är ensam med detta problem..
I ett annat forum hade någon skrivit detta:
"Vad gäller PayPal brukar jag skriva ut "details"-sidan, som är en sammanfattning av transaktionen. Jag har mitt PayPal konto på engelska, det kanske heter något annat på den svenska versionen. Gå in på "My account">"History">"All activity" och skriv in datumintervallet du behöver. Då ser du samtliga transaktioner inklusive inbetalningar, egna uttag och valutatransaktioner.
Om inbetalningen var en annan valuta än SEK kan man skriva ut "details"-sidan för valutaväxlingen, där står bl.a. växelkurs och beloppen (på bäda valutor). Det krävs alltså oftast båda två "details"-sidor som underlag för transaktionen. Dessa sidor är inte anpassade för utskrift men jag tycker att det duger ändå. Det kanske finns ett fiffigare sätt att skriva ut.
Man kan skriva ut hela historiken i en utskriftvänlig version, tryk på "print" när man har historiken uppe, annars prova under "More" där det finns "pdf - all activity"."
Det kanske hjälper lite...
Tack! Jo det är nog så jag kommer göra nu.
Enligt skatteverket ska uppgifterna som måste vara med i en verifikation vara: Datum för affärshändelse; kort beskrivning; beloppet (egentligen med spec av momsbeloppet); mot vilket företag transaktionen har gjorts upp.
Detta finns ju med på detaljsidan över transaktioner på PayPal-sidan (förutom moms då så jag får tolka dem som momsfria).
Ska skicka ett mail till PayPal och kolla också så man får det rätt!
Svar från PayPal för er som undrar:
Avgifterna som dras vid transaktioner är det ingen moms på. Tyvärr kan du inte få några kvitton på detta, ditt enda underlag är transaktionshistoriken.
Så här ser du vilka avgifter du har betalat för dina transaktioner:
Gå till www.paypal.seoch logga in på ditt konto.
Klicka på "Historik" i den grå menyraden.
Leta rätt på de transaktioner du vill kontrollera och klicka på "Detaljer".
Så här ser du de aktuella avgifterna på ditt konto:
Gå till www.paypal.seoch logga in på ditt konto.
Klicka på ”Försäljningsverktyg” längst upp på sidan.
Välj ”Transaktionsavgifter” i menyn till vänster.
Du kan se säljavgifterna som för närvarande gäller för ditt konto i kolumnen ”Ta emot betalningar för försäljning”.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.