Deklarera återbetalning som en utgift?

4
Under förra året så gjorde jag ett stort arbete åt ett företag och erhöll sedan betalning för arbetet.

På grund av ett missöde så kunde jag inte färdigställa hela projektet som vi kommit överens om och jag fick senare under samma år betala tillbaka den summa jag erhållit. Detta enligt vår ursprungliga överrenskommelse.

Frågan är hur jag skriver in detta i deklarationen? Ska jag skriva återbetalningen som en utgift? (jag har enskild firma).
1073
139
Du borde bokföra en kreditering, vilket innebär att du bokför på samma sätt som vid intäkten men debet och kredit omkastade. Som underlag bör du skapa en kreditfaktura. Om du har andra intäkter i år som motsvarar storleken av krediteringen så blir det inga konstigheter, annars kan det väl vara lämpligt att bokföra över den negativa intäkten på ett kostnadskonto i slutet av året. Bokföringen blir sedan underlag för inkomstdeklarationen.
4
tack för hjälpen! Den betalning som jag tvingades återbetala är den ända inkomsten jag hade till firman under året. Med andra ord blir resultatet 0. Jag antar att jag då i deklarationen ska ange att resultatet för året blev 0 helt enkelt? Det jag funderar över är om man anger betalningen jag mottagit som intäkt men sedan återbetalningen som en utgift, i deklarationen alltså? Eftersom de är lika stora blir ju resultatet sedan 0. Är jag rätt ute?
1073
139
Jaha, både intäkten och återbetalningen hände under samma år. Då medför det ju inga problem, om du under året inte haft några andra intäkter blir ju då årets intäkt = 0. Jag vet inte riktigt vad du menar med att i deklarationen ange att resultatet blev 0. Dessa händelser ska tillsammans med under året övriga händelser rörande firman bokföras. Utifrån den gjorda bokföringen ska vid inkomstdeklarationen blankett NE ifyllas och den visar då vad resultatet blev.
4
Inkomsten för arbetet har bokförts som en intäkt och återbetalningen har bokförts som en kostnad. Jag antar att jag då i deklarationen under R1 (försäljning och utfört arbete..) ska ange summan för arbetet jag utförde och sedan under R6 (övriga externa kostnader) anger motsvarande samma summa? Årets resultat (R11) blir då 0 ? känns som att jag inte är så bra på det här =/ uppskattar hjälpen!
1073
139
Återbetalningen bör i det här fallet som jag skrev tidigare bokföras som en kreditering, vilket innebär att samma konton ska användas som när intäkten bokfördes men debet och kredit omkastade. Vid intäkten kanske du bokförde: Kredit 3041 Intäkt.......10000 Kredit 2611 Utg moms......2500 Debet 1930 Bank.........12500 Då ska återbetalningen bokföras enligt: Debet 3041 Intäkt.......10000 Debet 2611 Utg moms......2500 Kredit 1930 Bank.........12500 Summan på kontot för intäkt blir då 10000 - 10000 = 0 och detsamma gäller för momskontot och bankkontot.
4
okej ah jag ska kika på det, tack så mycket för hjälpen i alla fall!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.