Två frågor om momsbetalning och bokföring av returnerad vara

1
Hej!

Jag är ny här på forumet och har en liten enskild firma där jag sysslar med frilansfoto vid sidan av studierna.

Jag har nu två frågor som jag hoppades kunna få svar på här =)

1. Jag startade mitt företag i slutet av mars 2012 och registrerade det för moms i maj 2012. Det jag undrar nu är när jag betalar moms? Jag registrerade för att betala årsvis och då borde jag väl lämpligen ha betalat moms i och med årets deklaration? Eller har jag fel? Jag har hursomhelst inte fått något inbetalningskort, något kontonr eller så som jag ska betala in på, inte heller någon påminnelse.

2. Den andra frågan är en ren bokföringsfråga. Jag köpte ett stativ förra året för 990kr inkl moms i april. Det gick sönder och jag fick ett tilgodokvitto och köpte ett nytt stativ för 1990 kr inkl moms. Jag betalade alltså 1000kr och det är vad kvittot anger, men hur gör jag med mitt gamla stativ? Det är ju bokfört förra året och butiken tog det kvittot eftersom jag inte har kvar stativet (jag kunde dock få kopia), så nu har jag ett returkvitto istället.

Tack på förhand för hjälp!
1324
2
t.o.m 2012 (= den deklaration du gjorde 2013) så skall årsmomsen redovisas i deklarationen. Och detta innebär då att momsen blir en del av den efterskatt/skatteåterbäring du får som privatperson. Från nästa så skall dock momsen redovisas och betalas separat i februari även när det gäller årsvis redovisning. Hans
1472
246
Och dessutom, som rätt många tycks ha missat, så blir det alltså två års moms att betala ungefär samtidigt, för den som ska betala in alltså. 2012 års moms förfaller i mars 2014 ( som vanlig restskatt) 2013 års moms ska redovisas i februari 2014, och därmed betalas då också. Det betyder också att bokföringen måste vara klar i februari 2014. Det går alltså inte längre att komma med sina pärmar till revisorn 25 april och ha dom klart till deklarationen 2 maj.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.