Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Bokföring vid kommissionsförsäljning

Bokföring vid kommissionsförsäljning 09 aug 2013 14:49 #47558

Vi håller på att ta fram en Ehandelsportal där vi förmedlar olika produkter som säljare själv lägger upp. För tjänsten kommer vi att ta en förmedlingsavgift/provision på försäljningsbeloppet.

Tanken är att använda betalningstjänsten Paypal, i det här fallet en variant som heter Paypal Chained payment.

Här kommer ett exempel att utgå ifrån:
Köpare 1 adderar en produkt från Säljare A för 100kr och en produkt från Säljare B för 100 kr till sin kundkorg på sajten.

Köpare 1 genomför en betalning på 200 kr i Paypal: Pengarna fördelas av Paypal mellan Säljare A (85kr), Säljare B (85kr) och oss (30 kr). Innan pengarna kommer in dras paypalavgifterna av.

Rimligtvis är vårt upplägg rent skattemässigt:
Köpare 1 betalar 100 kr till Säljare A. Säljare A betalar 15 kr i provision till oss (vår intäkt).
Köpare 1 betalar 100 kr till Säljare B. Säljare A betalar 15 kr i provision till oss (vår intäkt).

In på vårt paypalkonto kommer alltså 30 kr minus Paypalavgift, dvs runt 28kr, och hälften härstammar alltså från säljare A och hälften från säljare B.

Ur Paypal går det att plocka ut en logg för alla försäljningar, den är dock per transaktion och inte per säljare, alltså får jag in en summa från ovan köp. Från det inkomna beloppet dras också en transaktionsavgift. Vi kommer alltså att få in en liten slant varje dag.

Rent bokföringsmässig så har jag förstått att intäkter från Paypal bokförs enligt följande:

K3051 Försäljning momspliktiga varor 25%: 24 kr
K2611 Utgående moms försäljning 25%: 6 kr
D6570 Bankkostnader: 2 kr (Paypal avgift)
D193x Paypal: 28 kr

Hur ofta måste vi bokföra dessa? Kan vi slå ihop flera poster? Vilket är det maximala tidsspannet? Vad blir i så fall underlaget för verifikationen för dessa transaktioner?

Varje såld vara kommer även att loggas i vårt ehandelssystem med en rad för varje artikel.

Rimligtvis ska säljare A och säljare B ha någon form av verifikation/kvitto på provisionerna de betalat. Detta för att kostnaden för provision ska kunna bokföras som en kostnad för säljaren behöver de ett underlag som uppfyller bokföringskraven. Tanken är att göra en månadsvis sammanställning med hjälp av datan från vårt ehandelssystem som vi skickar till säljaren. Men detta kanske är är overkill och i själva verket kanske säljarna kan printa informationen från portalen och själva dra av för kostnaden?

Om man skulle skicka en sammanställning verkar det "enklast" att göra detta i Excel med diverse makron och sorteringar. Varje sammanställning ska innehålla alla artiklar såld av respektive säljare och provision på dessa varor. Moms ska framgå på denna och den ska innehålla all information som en faktura gör. På så sätt kan säljarna använda detta för att dra av för kostnaden för provisionen. De utfärdar ett kvitto på 100 kr men får ju in 85kr i Paypal. Frågan är bara om vi behöver använda dessa sammanställningar i vår bokföring?

Jag tänker att om Paypal är vårt BABS så är sammanställningarna vårt "kassaregister". Men i samtal med Bokföringsnämnden tidigare så lät det som underlagen från Paypal var tillräckliga för vår bokföring. Men vilka underlag behövs till exempel gällande moms? I Paypal framgår till exempel inte momsen.

Tacksam för svar!

Välj kommun från listan