Hjälp önskas angående vilka konton jag ska välja

4
Hej.

Jag köper in stockar och säljer ved. Vilka konton ska jag välja för:
1. inköp av stockarna
2. transporten av stockarna från säljaren till mig
3. bensin och olja till kedjesågen samt el till klyven för att förvandla stockarna till ved
4. diesel till truck/traktor för att flytta stockar samt färdig ved
5. diesel till lastbilen för att leverera ved till kund
6. "förpackningsmateriel" till veden, typ säckar och pallar

Jag utför även fällning av träd. Vilka konton ska jag välja för:
7. eget arbete
8. bensin och olja till kedjesågen eller andra maskiner
9. diesel till lastbilen för att köra bort trädet

10. reparation av samt reservdelar till maskiner
11. reparationer av samt reservdelar till lastbil, truck, traktor

Tack på förhand för hjälpen!
PS. Enskild firma, kontantmetoden
1472
246
Nr 1-6 skulle jag se som direkta kostnader och lägga på 40-konton. Tex 4010-4016. 7, eget arbete på konto 3041. 8, Bensin, reparationer mm på 5500. Du kan dela upp det på underkonton om du vill dela på reparationer av olika slag. Då ser man om det är nån maskin så drar iväg i reparationskostnad och borde bytas ut. 9, Diesel lastbil på t.ex 5614. ( 5611 brukar man ha till personbilar )
4
Tack för hjälpen Ingvar. Nu börjar jag få lite kläm på det här men det är fortfarande mycket kvar att lära. Jag hittade även den här sidan som kan vara till lite hjälp: http://www.abime-redovisning.se/kontoplan/ Jag lägger nog diesel till lastbilen på konto 5621 mvh, Mikael
1472
246
Det viktigaste att tänka på är att bokföringen är till för din egna analys. Bland annat. Så därför ska man vara noga med att rätt saker hamnar på 40-kontona, dvs såna utlägg som är direkt kopplade till det du säljer. Säljer du kluven ved och köper in massaved, så ska då massaveden ligga på ett 40-konto. För efter 40-kontona, så räknar man ut bruttovinsten, dvs vad du tjänat på att sälja en pryl, med bara själva kostnaderna för prylen avdragna. Har man för dålig vinst här så måste man se över sina priser på det man köper och det man säljer. Bruttovinsten bör inte vara mindre än 50%. Säljer du alltså 1 kubik ved för 1000 kr, så får inte de direkta kostnaderna för detta vara mer än 500 kr. Det är från bruttovinsten du ska betala alla de andra kostnaderna du har i ditt företag, såna som är lite mer gemensamma för hela verksamheten. Av det kan man då räkna ut att om man har en verksamhet med mycket personal och hyror, t.ex en restaurang, så måste man ha en hög bruttovinst uppåt 75%.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.