Hej och STORT tack för snabbt svar!
Jag har som sagt redan lagat ett instrument och kunden har hämtat det, men jag har inte skrivit någon faktura än och skulle gärna vilja göra det snart :) Han vet att jag försöker starta upp firman.
(Jag har en maskin till här som är hans som pant så länge, hehe)
Jag har massa långa följdfrågor tyvärr :(
1)
Tack! Fast är det meningen att jag ska skriva en verifikation på papper med namn på varje inventarie och styckvärde och sedan göra en bokföring?
Det rör sig om t.ex. lödstation för 300, oscilloskop för 2000, multimeter för 1500. Eller räcker det med att jag skriver nån verifikation direkt i programmet och bokför den? Det ser inte ut att vara så mycket plats för information i programmens verifikationer alltså utan de ser mer ut som en ren bokföringsorder liksom...
2)
Okej men jag är ändå osäker på det praktiska här. Säg att jag gör egen insättning för komponenter för ett jobb:
[code]
2018 Egen insättning [Kredit] 150kr
40xx Varor [Debet] 150kr
[/code]
I Zervant finns bara 4000 (Varor). I eFRedo finns dock 4010 (Inköp av Materiel och Varor). I Promikbook är 4010 Lånelitteratur :blink. Promikbook har även 4000 (Inköp av varor från Sverige). Jag antar att man namnge dem hur man vill om man har koll... *harkel*
När jag sedan fakturerar för jobbet och vill lägga på vinst för komponenterna, var hamnar vinsten så att säga och vilken "pool" tar jag komponenterna från?
T.ex. om arbetet kostar 1000kr exkl moms och jag vill lägga på 50% på komponenterna så ska det inkl moms bli:
1000*1.25 + 150*1.5*1.25 = 1250 + 281,25 = 1531,25kr inkl moms
Bokförs vid betalning genom banköverföring som
[code]
1930 Bankkonto [Debet] 1531
2611 Utgående moms [Kredit] 306
3041 Försäljning momspl tjänst 25% [Kredit] 1000
3051 Försäljning momspl varor 25% [Kredit] 225
[/code]???
(Avrundat lite som jag vill, det blir senare fråga)
Mitt problem är att det framgår ju inte på något sätt att jag säljer varor som jag satt in med värde 150 och gör vinst på 75kr, men det kvittar kanske?
I så fall är det omöjligt att hålla någon form av lagervärdestatus om värdet på det man sätter in och det man säljer för inte måste matcha 1:1.
Förvirringen är total.
3)
Detta med lager alltså.. Jag har privat 5-6 små kartonger med småprylar, 100-tals olika komponenter i varierande mängd från 1 till 100st vardera med värden ca 10öre/st till några tiotal kronor styck. Anta att jag kommer föra över dessa till firman enligt 2) eller med tiden köpa nya komponenter så att jag ändå hamnar i samma situation med samma mängder...
Det är ju helt omöjligt att ha koll på och minska något lagervärde varje gång man använder lite smågrejer som är värda enstaka ören eller kronor, så att det blir exakt 0 när man använt hela lagret (om vi tänker oss det scenariot). Det måste finnas ett enklare sätt att "bulk"-hantera det. Man måste ju bara kunna säga
"Jag har köpt delar för 3000 spänn. Nu har jag sålt delar för 200 spänn.", utan att matcha varje liten detalj. Jag vet ju vad det är jag säljer och jag kan ju prissätta varje enskild komponent när jag räknar ut materialkostnaden, men att hela tiden sitta och kvitta det mot ett lager känns som dårskap.
Jag pratar inte om ren förbrukning nu som t.ex. lödtenn, lödfläta, isopropanol, div kemikalier, sladdstumpar. (Hur gör jag med det förresten? hehe)
Bankkontot 1930 är ju solklart hur det ska matcha faktiska bankkontot. Men finns det något "lagerkonto" som man måste använda på samma sätt, eller kan man inte bara behandla lagret som en klump och sedan sälja lite som man vill så man slipper matcha allt?
Inventering har jag ingen aning om hur det går till än men det hade ju varit en mardröm så som jag beskrivit situationen.
4)
Har testat Promikbook. Jag är ju inte rätt person att utvärdera olika program eftersom jag inte förstår bokföringen riktigt än :) Har bara tittat lite på eFRedo och Zervant och kan bara jämföra med dem.
I vilket fall som helst verkar det bra, men extremt petigt med att man inte får ta bort saker. Jag gjorde t.ex. ett verifikat för min insättning av inventarier (det jag nämnde i punkt 1). Man kunde då välja att bifoga ett dokument. Jag undrar ju om jag ska skriva ett för hand och scanna, men det har jag inte gjort än så sparade verifikatet utan att bifoga något, tänkte det går att göra sen.
Sedan ser jag att man INTE kan bifoga dokument i efterhand och om man inte har 100% snorkoll på vad man gör man inte ta bort det man gjort och göra om det. Alltså om jag klantar till mitt verifikat och sparar det så MÅSTE jag göra en "nollning" och skriva nytt verifikat som får nytt nummer. Den gamla bokningen ligger kvar i huvudboken.
Det känns ju fullständigt meningslöst. Om jag gjort detta på papper istället för dator och jag hade gjort fel så hade jag börjat om, skrivit av allt som var rätt fram till misstaget, slängt den felaktiga bokföringen i papperskorgen och sedan skrivit in ett annat verifikat istället.
Det hindrar ju inte att man "trixar" bara för att det är på papper liksom, det blir bara omständigt.
Nu blir man ju bara irriterad för att det kommer vara fullt med skit i bokföringen när man suttit och labbat och lärt sig lite.
Både i Zervant och eFRedo verkar man kunna ta bort dem, fast de har andra irritationsmoment och småbuggar...
Promikbook lägger dessutom automatiskt till 2 kontrollsiffror på fakturanumret, så att 1 blir 133. Faktura 2 fick nummer 232.
Jag trodde det var lag på att serien skulle vara obruten...
Känns som att man alltid måste välja vilka begränsningar och buggar man vill leva med >:(
Igen, SUPERSTORT TACK till dig för att du tog dig tid att svara, hoppas du orkar med denna rundan också :-[