Köpa varor av mig själv

7
Har en enskild firma där jag nu från en leverantör kan beställa varor jag behöver själv och inte till företaget. Hur beter jag mig då för att s.a.s köpa från mig själv?

Dessutom, när jag får en faktura innehållande dels varor jag behöver för företaget, och dels varor jag säljer, måste jag bokföra på två inköpskonton då? Måste jag använda ett lagerkonto även om jag enbart köper för att sälja direkt på order från kund?
1470
246
Om du tar ut varor från företaget till dig själv så är det som vilken annan försäljning som helst. Men summan som 'kommer in' bokför du på 2013, eget uttag, istället för företagskontot. ( ja, såvida du inte betalar firman med pengar då förstås, men det brukar man ju inte göra) Du ska redovisa moms och allt på samma sätt som om du säljer till nån annan. Det här är ju lite av en samvetsfråga såklart, men [b]vill man göra rätt[/b] så är det enligt ovanstående. Det är ju inte meningen att alla som driver en enskild firma ska kunna köpa varor till sig själva och slippa moms och allt. Du behöver inte använda nåt lagerkonto, men för din egen skull, och för att få det rätt i deklarationen, så ska du bokföra varor som köps in för försäljning på ett 40-konto, och grejer som köps in för själva firman, som bränsle, kontorsmaterial och annat, på ett lämpligt 50- eller 60-konto. I deklarationen skiljer man sen på 'direkta kostnader' som är det som står på 40-kontona, och 'övriga externa kostnader', som är det som finns på 50-och60-konton. För din egen skull ska du ju också göra såhär för att enkelt kunna se att påslagen du gör på varorna stämmer.
7
Tack för svaret! Men hur blir bokföringen då? Låt oss säga att jag får en faktura på 1000 där 500 är för material jag behöver för tjänster jag säljer, och 500 för saker jag köper åt mig själv. Jag börjar med : Bank Kredit 1000 Inköp Debet 800 Ing moms Debet 200 Sen då? Eget uttag Debet 500 ???? Kredit 500 eller hur blir det?
1470
246
Ja, du bokför först hela fakturan som inköp, så som du skrev. Sen tar du en ny bokning där du bokför ditt egna uttag, och då är det 500 i debet och 400 i kredit på kontot för varuförsäljning och 100 kr i kredit på utgående moms 25%. ( om det nu var en grej med full moms)
1073
139
När det gäller varuuttag i enskild firma är det lämpligt att bokföra uttaget som en intäkt enligt: Kredit 3xxx Momspliktiga uttag 25 %...................................400 Kredit 2612 Utgående moms egna uttag 25 %................100 Debet 2011 Egna varuuttag.......................................................500
7
Oki. Då har jag två förslag :-) Är båda lika rätt? Vilket blir lättast för mig (momsredovisningsmässigt osv)som inte är jättebokföringskunnig? Måste jag bokföra en sådan faktura på två konton? Låt säga att jag är frisör och 500 är för schampo jag använder, och 500 är för hårvax kunder kan köpa?. Kan jag bokföra allt på samma inköpskonto?
1470
246
Ja, resultatet blir ju detsamma, men det är mer korrekt som Stig säger. Det finns även en särskild ruta på momsdeklarationen för uttag, så det kan ju vara klokt att skilja det från vanlig försäljning. Då blir det lättare att fylla i momsdeklarationen. Inköpet kan du bokföra på ett konto. 4010 t.ex. Det är ju grejer du köpt in till verksamheten initialt, men sen är det du själv som använder en del. Det är ju heller inte alltid så att man vet precis i förväg vilket man kommer att använda själv. Du kanske köper in 100 liter schampo och det visar sig vara trögsålt så du använder 75 själv. fast det inte var så det var tänkt från början.
1
Jag blir förvirrad nu. En revisor som jag träffade en gång sa, att jag får köpa produkter från mitt eget företag (enskild firma) till inköpspriset. Stämmer det? Jag gjorde så. Jag lade produkterna in i varukorgen och gav mig 50% rabatt på hela köpet och efter betalade med privat kort som en vanlig kund. Är det helt fel? Nu blir jag lite rädd :)
1
Riktlinjen är att om du från egen firma köper billigare än marknadspris, så ska mellanskillnaden beskattas som förmån. Det innebär att mellanskillnaden ska beskattas som att den vore en intäkt. Vad som är marknadspris är ju alltid en bedömningsfråga, men det är knappast försvarbart att kategoriskt hänvisa till inköpspriset ifall en skatterevision skulle bli aktuell.
1073
139
Riktlinjen är att om du från egen firma köper billigare än marknadspris, så ska mellanskillnaden beskattas som förmån. Det innebär att mellanskillnaden ska beskattas som att den vore en intäkt. Vad som är marknadspris är ju alltid en bedömningsfråga, men det är knappast försvarbart att kategoriskt hänvisa till inköpspriset ifall en skatterevision skulle bli aktuell.
1470
246
Logiken i regelverket är ju inte så komplicerad egentligen. Om inte dom här reglerna fanns så skulle ju varenda kotte försöka starta nån form av firma och sen köpa varor från leverantörer till nettopriser för att använda själv. Sen kan man ju alltid diskutera vad som är marknadspris. Man kanske har köpt in en grej som visar sig omöjlig att sälja, och då kan man såklart köpa den själv lite billigare.
7
Hmm. Jag har då under hösten bokfört enligt era råd, men skulle nu göra momsnollställningen för året. Hur blir det nu? Så här ser det ut nu på berörda konton. Momsen för sista kvartalet är 394 jag ska få tillbaka. D K 1650 Momsfordran...........528........................134 2610 Utg. moms.................3747.....................3747 2612 Utg. moms eget......0.............................640.06 2640 Ing moms...................2394,79...............2393,80 2650 Momsredovis...........2352.....................1882 Nån som har tid/möjlighet att förklara årets sista bokföringspost?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.