Hur bokföra kvarvarande skulder?

3
Jag hjälper en vän som lagt ner sin enskilda firma att fixa det sista i bokföringen, och vi blir inte kloka på en sak. Läget är följande:

Företagets tillgångar är lika med 0. Däremot finns det skulder kvar till den egna ägaren.

I balansräkningen finns alltså inga utgående tillgångar men x kr utgående skulder. Se bild.




Enligt skatteverket ska man "se till så att inga tillgångar eller skulder finns kvar i balansräkningen".

Hur kan man "boka bort" en skuld när man inte har några tillgångar? Eller ska man bokföra det som eget uttag så att ett negativt värde uppstår på utgående tillgångar? Verkar knäppt..

Använder ett ganska simpelt bokföringsprogram som heter firmabok, så man tycker att detta borde vara en barnlek.. Ingen av oss är så värst haj på detta med bokföring dock.

Så hur tusan gör man? Hjälp snälla!
28
2
Hej! Jag förmodar att vad som ligger kvar och skräpar är eget kapital i form av ansamlad vinst mm Eget kapital i en enskild firma är ju egentligen förenklat sett skuld till företagaren. Jag antar att alla uttag av ev tillgångar har bokförts mot eget kapital? För att "få bort" skulden kan du bokföra den mot eget uttag. Du får då precis som du säger en plus och en minuspost som båda ligger under kontoklass 2. Ex. Debet kto 2010 100 Kredit kto 2011 -100 - Summa eget kapital: 0 Det viktiga här är att den sista NE-bilagan som lämnas inte har balansposter att redovisa. I ditt fall blir saldot noll på NE-bilagan vilket är korrekt. Lycka till!
Daniel Klasson | Redovisningskonsult | Ekonomitjänster Online
3
Det som ligger kvar och skräpar i balansräkningen som skuld är enbart pengar som ägaren betalat in till firman. Finns ingen vinst. Ägaren har alltså pumpat in pengar i företaget som inte kunnat betalas tillbaka. Tillgångar har bokförts som avbetalning av denna skuld, men nu finns alltså inga tillgångar kvar att betala skulden med. Och i detta sattyg till bokföringsprogram (som dessutom inte använder debet/kredit) så finns det två sätt att bokföra uttag som verkar relevanta för ändamålet. 1.Uttag för egen lön 2.Utgift, betalning av inlåning från ägaren Dock så måste detta göras i två steg, först anges utgiften med belopp, verifikationsnummer osv. Sen för att spara händelsen och komma vidare så måste jag välja ett kassakonto som pengarna dras ifrån (kassa,bank). Detta resulterar i att balansräkningen får ett minusvärde på sidan med tillgångar, och ännu mera minus i posten för eget kapital. Jag tror jag håller på att bli tokig på detta.. :-/
28
2
Det viktiga i det här är inte vad det står på balansräkningen i bokföringsprogrammet utan att ni redovisar noll på balansräkningen i NE-bilagan. I teorin skulle ni ju kunna upprätta en balansräkning med penna och papper istället. Finns ingen lag som säger att den ska vara upprättad just i bokföringsprogrammet. ;)
Daniel Klasson | Redovisningskonsult | Ekonomitjänster Online
3
Mm vi får lösa det på något sätt! Tack för hjälpen Daniel!
1009
206
Finns det tillgångar kvar gör man enklast eget uttag till marknadsvärde. Finns det skulder gör man normalt på samma sätt - dvs man gör en egen insättning och skulden "tas över av ägaren". "Gör" i dessa fall innebär inte att man behöver överföra några pengar, utan man bokar mot eget kapital. Och är det som du skriver att det är en skuld till ägaren så skulle man redan vid insättningen bokat detta som egen insättning, och inte på ett skuldkonto. Men det rättas ju iomed avslutet (se ovan). I slutet finns bara poster på eget kapital (konto 20xx) kvar. Även bankkonto tas alltså ut av ägaren. Är det sedan så att firman gått minus och ägaren satt in massa pengar så blir det ju en fråga man tar i deklarationen. Det finns vissa möjligheter till avdrag beroende på hur situationen ser ut.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.