Trasslig klient

Anonym
Hej, jag har haft hand om ett nystartat aktiebolag sen december där ägaren varit allt annat än skötsam. Han har sedan tidigare en enskild firma och började på inrådan av sin redovisningskonsult för denna använda samma bankkonto som startats för aktiebolaget. Verksamheten är densamma och enskilda ska stängas ner.
Han har månadsvis moms på aktiebolaget men lyckades under de första sju månaderna bara lämna in alla underlag till mig för den första månaden. Resten fick han lämna in nollade momsdeklarationer på tills Skatteverket reagerade på att ROT dragits januari till och med april men att ingen försäljning deklarerats. Då lämnade han in nya momsdeklarationer med det underlag som fanns. Utgående moms bör vara korrekt på dessa eftersom alla kundfakturor han gör ligger i systemet som jag har tillgång till, men ingående moms är förmodligen för låg. Skatteverket överväger att godta de nya deklarationer och göra skattetillägg.

1) Jag är oerhört bekymrad över att det hela ska sluta i katastrof och att jag åker dit för medhjälp till bokföringsbrott och skattebrott, bör jag säga upp denna klient omgående? Om inte omgående, när bör jag sätta gränsen för att jag själv inte ska riskera att råka illa ut?

2) Går det i detta läge att skicka in ytterligare nya momsdeklarationer för januari-april när underlagen kommer in eller är det bättre att inte dra ingående moms på dessa så att Skatteverket inte får spader?

3) Vad är bästa lösningen för problemet att enskilda firman använt samma bankkonto som aktiebolaget? Bokföra enskildas transaktioner som avräkning gentemot enskilda? Klienten säger att enskildas redovisningskonsult föreslagit att allt ska tas upp på AB och kallas ombildning från enskilda, men vissa transaktioner berör fordon som stod på enskilda under perioden och löner som deklarerats på enskilda, går det verkligen att göra så?
1470
246
Ja, det där känner man igen, och jag skulle nog säga att du kommer att stöta på dom här klienterna med jämna mellanrum, så att avsäga sig dom tycker jag är svårt, även om det känns jobbigt ibland. Du behöver ta mer kontroll och se till så du får sköta skatteverket och alla deklarationer. Eftersom du har tillgång till fakturaprogrammet så kan du ju se till att den utgående momsen stämmer. Om man sen inte lämnar in för avdrag av ingående moms, så får man ju skylla sig själv. Blir det mycket moms att betala in, så brukar underlagen krypa fram. Ser du bara till att lämna in korrekt utgående moms och omsättning så har du ryggen fri. Har man inga underlag alls,så är det bättre att inte lämna in nån deklaration , än att lämna in en medvetet falsk. Om kunden däremot nekar dig att få full tillgång till skatteverket, så är det bara att avsäga sig uppdraget. Då blir det ändå kk om ett tag. Största problemet som jag ser det är kontot, och här bör du egentligen backa bandet och göra om alltihop. De händelser som är på EF kontot får tillhöra EF, och ett eget konto till AB måste fixas. Ombildning från EF till AB finns inget som heter, så där måste ni göra tydliga avslut och avstamp.
Anonym
Hej, tack för svaret. Sen jag skrev första inlägget så fick vi nya indikationer på att klienten inte är kapabel att bättra sig vad gäller det löpande arbetet, så vi sade upp honom tidigare idag. Hans konsult för den enskilda firman kommer ta över redovisningen för AB, så får de reda ut allt bäst de vill och ansvara för det.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.