Bokföra ROT-arbete och Ingående Moms samtidigt

3
Hej,

Jag bokförde en ROT Faktura och blir jätte tacksam om någon kan svara på frågan! (Följande är bara en exempel!)

1511 - Kundfordringar 26 403,00 kr 0,00 kr
1513 - Kundfordringar (prel. skattereduktion) 9 375,00 kr 0,00 kr
2610 - Utgående moms, 25 % 0,00 kr 7 155,54 kr
3221 - Försäljning ROT arbetskostnad 0,00 kr 25 000,00 kr
3222 - Försäljning ROT material 0,00 kr 3 622,00 kr
3740 - Öresutjämning 0,00 kr 0,46 kr


Först och främst, får jag dra av ingående moms för material som jag köper åt kunden? Om Ja, så Går det också att bokföra Ingående Momsen samtidigt eller måste man göra det separat? Om jag måste skapa en ny post så förstår jag inte riktigt hur jag ska göra. Jag vet hur man gör med ingående momsen om man köper varor separat, men! Vid inbetalning för fakturan krediterar jag konton 1500 and debiterar företagskonto så Materialet är betalt och nu har jag problem med att bokföra ingående momsen så att den visar korrekt i balansräkning under skulder. Jag kan inte bara skapa en separat post för materialet på grund av rapporten kommer visa dubbel intäkt.

Tack för svaret!
1468
246
Det beror lite på vad du menar med material till kunden. Det enklaste är alltid att hålla isär saker, så när du köper material så bokför du det kvittot, och drar av momsen. Sen säljer du materialet till kunden och bokför försäljningen, samt utgående moms. Om du däremot vill hantera materialet som ett utlägg åt kunden, så måste beloppet som du köpt för, och beloppet till kund vara exakt lika stort. Inga påslag alltså. Det ska också vara kunden som har betalningsansvaret mot leverantören. I den situationen så ska ingen moms dras av eller läggas på, utan du bokför bara beloppet på ett fordringskonto, tex 1680 när du köper saken, och när kunden sen betalar så bokar du om posten från 1680 till 1930.
3
Ingvar, Jag köpte materialet och sen har jag lagt på momsen vid försäljning. Men jag hade inte bokfört kvitton innan jag skickade fakturan, så jag förstår nu att jag måste boka två poster (en för inköp och en till för försäljning) för att ingående moms visar korrekt under skatteskulder. En fråga till: Borde jag göra som följande... Jag bokför inköp av material (för arbetet) Företagskonto 0 3622 Ingående moms 724,4 0 Varur SV (4011) 2 897,72 0 Sen fakturerar jag kunden för arbetet och försäljningen och får betalt. Försäljning 0 3622,15 Utgående moms 0 905,54 Företagskonto/kassa 4527,69 0 Borde jag bokföra som i mitt första exempel eller bokföra arbete och försäljning separat så att Resultaträkning visar hur mycket har jag betalt för materialinköp och hur mycket av materialet har jag sålt? Borde jag bokföra de separat för att vid bokslutet kunna bokföra osålda material som lager (om jag köpte mer material än jag sålde under ett år? Tack för hjälpen!
1009
206
Hej, Du ska bokföra det som två olika händelser. Inköp enligt kvitto/faktura och försäljning enligt den fakturan. Ingen nettoredovisning tillåten. Momsen kommer alltid att redovisas i två delar - ingående och utgående (om det inte handlar om utlägg som Ingvar skrev). Ett alternativ (som kräver mer arbete och ett bra program) är ju om man bokför inköp som lager direkt, och sedan vid försäljningen så bokförs både intäkten och kostnaden för det sålda materialet. Här kommer ju intäkt och kostnad att bokföras tillsammans, men som bruttoposter. Och momsen bokförs ändå i två olika steg.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.