Bokföring av händelser innan verksamhetsstart

2
Tjena!



Här kommer en av många frågor från en riktig nybörjare på bokföring:



Jag har gjort en del inköp innan verksamheten "officiellt" har startat i och med F-skattreg. Rör sig om ca 15 fakturor.



Jag vet att man har rätt att göra avdrag i vissa fall för inköp innan företagsstarten och att man kan momsreggas retroaktivt, men hur bokför jag detta?



Kan jag häfta ihop alla fakturor och sätta ihop summan till en post i bokföringen? Hur konterar jag det i så fall, det handlar nästan uteslutande om textilier.



MVH

/T.
488
Du kan iockförsig bokföra alla på samma bokföringsorder men häfta alla fakturorna bakom. Det är en fördel att dela upp det i en post för varje faktura; det blir lättare att följa i efterhand.
2
OK, tack för svaret! [br] [br]Hur gör jag då rent praktiskt; [br]Tiden innan start, ca 15 fakturor. [br]Företaget startas 070101 med räkenskapsår 12 månader. [br] [br]Bokför jag då de 15 "gamla" fakturorna, 15 poster, per den 1/1 -07, först i bokföringen och låter sedan allt rulla på som vanligt?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.