Behöver bokföringshjälp

45
Hej, nu behöver jag er hjälp, hoppas ni ställer upp!



Ska dra igång ett företag i början på nästa år och sitter nu här med ett bokföringsprogram med kontoplanen bas 96.



fall 1



Jag kommer köpa in varor genom att andvända mitt kreditkort där jag har en räntefri kreditperiod. Låt säga att jag köper in varor den 15 januari för 8000 kr ink moms, räkningen kommer då i februari och där jag ska betala den senast den siste. Två veckor efter det att mina varor kommer säljer jag dessa för 16000 inkl moms kr och får kontant betalning av kunden. Hur ska jag bokföra detta exakt som möjligt?



Fall 2



Kunden betalar in på blockets internetgiro, därefter så skickar jag sakerna. När kunden tagit imot varorna sätts pengarna in på mitt bankkonto.





Tacksam för all hjälp jag kan få.



Fall 1 hade jag tänkt göra såhär.



Kredit bank 8000, debet varuinköp och ingående moms.



debet kassa 8000, kredit varuförsäljning och utgående moms







Fall 2



kredit bank 8000, debet varuinköp och ingående moms



debet bank 8000, kredit varuförsäljning och utgående moms







Eller vad säger ni???



Tack på förhand
45
19 st och ingen har någon idé??? :roll: [br] [br]Ahh, kom igen nu här...
206
Till att börja med: [br] [br]Fall ett [br] [br]Att du köper in varor till ett totalvärde av 8 000 kr bokför du som du skrivit här. [br] [br]Däremot när du säljer varorna för 16 000 kr så kan du inte bokföra bara 8 000, det är ju skillnaden mellan inköpskostnaden och försäljningspriset som är själva vinsten, så du bokför: [br] [br]debet kassa 16 000, kredit varuförsäljning (12 800 kr), kredit utgående moms (3 200 kr)
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
45
skrev fel, menar givetvis hela summan, 16 000. [br] [br]När andvänds kontot varulager? Man kan ju tycka att när jag köper in varor att det blir varulagerkontot, eller? [br] [br]Eller varulager är saker som inte är menat till försäljning typ? [br] [br]Vad tror ni om fall 2?? [br] [br]Tack så mycket
488
Varför ska du använda den urmodiga kontoplanen BAS 96 i ett nystartat företag? BAS 96 slutade uppdateras 1996; därav namnet. [br] [br]1997 kom den nya BAS-planen som uppdateras löpande och som de flesta använder numera. [br] [br]När det hänvisas till olika konton här i forumet så är det alltid den nya kontoplanen som menas (1997 och framåt). Om du använder den nya kontoplanen kan du ha stor nytta av olika svar du läser här till andra människors frågor, eftersom det ofta hänvisas till olika konton. Kontoplanen finns i olika upplagor som heter tex BAS 2000, BAS 2006 o.s.v. Men 1997 gjordes den stora omändringen när massor av konton bytte plats totalt. Det som har hänt sen dess är mindre justeringar; ingen totalförändring som 1997.
45
Jag har två bokföringsprogram på datorn. spcs bokföring och spcs adminstration 2000 ver 4,2. [br] [br]Den senare bör väl ha den nya kontoplanen?
488
Du kan ladda ner en gratis pdf med den nya kontoplanen från nätet: [br] [br][url]http://www.bas.se/[/url] [br] [br]I SPCS kan du lägga upp vilka konton du vill. Men jag antar att du har fått låna en gammal diskett med någon uråldrig SPCS-version av någon kompis. Men jag skulle tveka att installera ett program som är 10 år gammalt. [br] [br]Om programmet är nyare bör du kunna välja om du vill använda BAS 96 eller någon nyare version. Kolla bland företagsinställningarna / bokföring. [br] [br]Det är lika bara att få det rätt från början; det är mycket jobbigare att byta kontoplan senare när du väl har börjat bokföra.
45
Låter klokt, ska ta och kika på det.. [br] [br]Vet du någon bok som tar upp den nya kontoplanen, typ lite konteringsexempel?
206
varulager använder du mest i årsavslutet/bokslutet, efter inventering så vet du exakt hur mycket du har kvar "i lager" av de varor du köpt in under året, för att använda ett tidigare exempel: [br] [br]Anta att du köper in 300 t-shirts för 1 kr styck under året, men du säljer bara 150 st, du har då 150 st kvar, kostnaden för dessa 150 st bokas på 1400 varulager den sista dagen på bokföringsåret, dessa räknas som en tillgång då du förhoppningsvis säljer dem under nästa år. [br] [br]I fall 2 [br] [br]så kan du använda 1510 kundfordringar istället för kassa/bank tillsammans med övriga konton (beroende på om du använder kontant- eller faktureringsmetoden), när sedan betalningen kommer in på ditt bankkonto bokar du 1510 kredit och 1930 debit
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
488
Norstedts Juridik säljer en bok som heter BAS 2006 som ska innehålla just precis det enligt reklamen. Jag har den inte själv så jag kan inte säga om den är bra eller inte.
45
Tack för hjälpen. [br] [br]Känner mig lite ringrostig. Pluggade ekonomi på gymnasieskolan innan med inriktning redovisning men det var ganska många år sedan :wink:
45
Har en annan fråga, den är säkert idiotisk.... [br] [br]Låt säga att jag den 5 januari månad köper in en sak för 2000 kr och den 12 säljer jag den för 4000 kr. 2000 är vinsten som jag ska skatta för (bortser ifrån momsen). Får kontakt betalning av kunden och 4000 kr kommer in i kassan. Hur mycket ska jag betala i skatt på detta och när ska jag skicka in skattepengar? Är det bara för mig att typ räkna ut hur mycket skatt jag ska betala in och ta resten i egen ficka ifrån kassan utan att behöva bokföra det i och med jag får det kontant?
206
ALLT måste bokföras, precis ALLT. [br] [br]När du startar ditt företag lämnar du in en preliminär skattedeklaration till skatteverket. Du gör då en uppskattning av vad du tror att ditt företag kommer att tjäna under året och utifrån din uppskattning räknar skatteverket ut vad du skall betala in varje månad, den totala beräknade skatten delat på 12 månader. [br] [br]När du köper in en sak, så antar jag att du så här i början gör en egen insättning, alltså du privat betalar åt ditt företag, det bokförs på 2018 kredit egna insättningar, tillsammans med övriga bokningar (tex debet varuinköp och moms) [br] [br]När du tar ut pengar från ditt företag till dig privat gör du ett eget uttag, du bokar det lämpligast på 2013 debet egna uttag från kredit kassan/banken.
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
206
ALLT måste bokföras, precis ALLT. [br] [br]När du startar ditt företag lämnar du in en preliminär skattedeklaration till skatteverket. Du gör då en uppskattning av vad du tror att ditt företag kommer att tjäna under året och utifrån din uppskattning räknar skatteverket ut vad du skall betala in varje månad, den totala beräknade skatten delat på 12 månader, det betalas in den 12:e varje månad. [br] [br]När du köper in en sak, så antar jag att du så här i början gör en egen insättning, alltså du privat betalar åt ditt företag, det bokförs på 2018 kredit egna insättningar, tillsammans med övriga bokningar (tex debet varuinköp och moms) [br] [br]När du tar ut pengar från ditt företag till dig privat gör du ett eget uttag, du bokar det lämpligast på 2013 debet egna uttag från kredit kassan/banken.
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
589
1
[quote="forexoanda"]Låter klokt, ska ta och kika på det.. [br] [br]Vet du någon bok som tar upp den nya kontoplanen, typ lite konteringsexempel?[/quote] [br]Jag använder boken Redovisa Rätt. Tycker att den är lättfattlig.
45
Är det någon speciellt konto jag betalar in de pengarna på, får jag ett papper hem varje månad liksom med momsen eller? [br] [br]Hur exakt räknar man ut skatten? tillkommer några andra avgifter, egenavgifter???

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.