För det mesta när någon tänker på ditt företag eller produkten, så tänker de på namnet. Valet av namn är, enligt Al Ries ( en av de kändare marknadsföringsstrategerna i världen), det viktigaste varumärkesbeslutet ett företag tar. Varumärket vet vi alla hur viktigt det är i dagens konkurrensutsatta samhälle. I många fall är det den mest värdefulla tillgången ett företag har. Världens högst värderade varumärke är Coca-Cola. Enligt brittiska Interbrand är det värt ungefär 650 miljarder kr. En fördel med namnet är att man kan behålla det "livet ut". Ser du nu nyttan och värdet av att ha rätt namn?
Namnet – ett område många sköter oseriöst
Företag lägger ner massor av tid och resurser på att annonsera, tillverka och designa produkten, skaffa kontor mm, och man anlitar proffs och konsulter för att hjälpa till med diverse saker, som man själv inte är bäst på. Trots att det är så viktigt och ska användas hela företagslivet, så är det många företagare som ser namnet som något lättvindigt. Man funderar lite själv, och talar med lite vänner. Man kommer på något fyndigt, och väljer det. Detta trots att man själv inte är proffs/specialiserad inom området. Resultatet av denna tendens ser vi överallt i form av dåliga namn. Exakt hur mycket pengar företag förlorar på dåliga namn i form av tex missade affärer, är svårt att mäta - men det handlar om stora mängder.
För att få reda på om ert företag skulle ”må bra” av ett namnbyte, så kan ni använda nedan checklista. Om ni inte har ett företagsnamn/produktnamn idag, så kan ni se här vad man ska tänka på.
Är namnet bra eller dåligt? – Checklista
- Säger namnet något om vad företaget/produkten gör?
- Säger namnet något om vad kunden kan få ut av att anlita er?
- Lyfter namnet fram er konkurrensfördel/ar?
- Är namnet för långt?
- Är namnet lättstavat
- Begränsar namnet er för mycket? Tex om ni erbjuder många olika produkter inom inredning, och kallar er för Soffspecialisten.