Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Bygg ditt varumärke effektivt - både på och utanför sociala medier

Dela artikeln
måndag, 24 februari 2014 0

JensCHilnerGenom sociala medier kan även småföretagare med minimala resurser bygga sitt personliga varumärke med en god räckvidd i precis rätt målgrupp. Bäst effekt uppnås dock när varumärkesbyggande via sociala medier kombineras med nätverkande i verkliga livet. 

Jens C Hilner är fotograf, entreprenör och festfixare. Genom att agera strategiskt, investera sin egen tid och kombinera Facebook med andra kanaler har han lyckats bygga upp ett framgångsrikt företag som sträcker sig långt utanför Sveriges gränser.

– När jag för ett par år sedan insåg Facebooks potential som verktyg i mitt personliga varumärkesarbete gick jag in för att systematiskt tillgodogöra mig all information jag kunde hitta kring hur man kan bygga upp sitt personliga varumärke via sociala medier. Jag testade tipsen i praktiken och uppnådde relativt snabbt goda resultat. Numera får jag i princip alla mina uppdrag via Facebook, säger Jens C Hilner.

Han har valt att göra Facebook till sin kanal, bland annat eftersom sidan erbjuder goda förutsättningar att kombinera ljud, text och bild. Jens C Hilner startade en gillasida där han skildrar sin vardag utifrån företagarperspektiv. Så gott som dagligen förser han sina ”gillare” med uppdateringar från hans arbete som festfixare och fotograf.

Etablera och koordinera via sociala medier- fördjupa via möten ansikte mot ansikte

– Det är viktigt att vara konsekvent och bibehålla en viss kontinuitet när man uppdaterar sin ”gillasida”, annars tröttnar folk och tenderar att glömma bort dig. Våga dela med dig av ögonblicksbilder från din vardag även när den inte är särskilt spännande eller glamourös, säger Jens C Hilner.

Facebook och andra sociala mediers styrka är att etablera och koordinera även ett omfattande nätverk. När det är dags att fördjupa kontakten och verkligen lära känna människor krävs däremot att man träffas ansikte mot ansikte.

Våga ta kontakt med personer som ”gillar” din Facebooksida 

Sociala medier framhävs ofta som en optimal arena för att etablera nya och underhålla befintliga kontakter, men Jens C Hilner menar att alltför många fokuserar på kvantitet genom att räkna antalet gillare på en gillasida eller antalet likes på en statusuppdatering. Det är visserligen smickrande att få många anhängare och tummen upp, men det innebär inte per automatik att dessa värden omvandlas till kontakter som leder till affärer.

– Våga ta kontakt med intressanta individer som gillar din sida. Om en person på ett företag du gärna vill få kontakt eller göra affärer med gillar din Facebooksida så har du en utmärkt utgångspunkt för en vidare kontakt som i sin tur kan leda dig till nya kontakter och möjligheter. Snöa inte in dig för mycket på din egen bransch, du framstår som betydligt mer sympatisk om du visar prov på ett genuint intresse för andra individer och branscher, säger Jens C Hilner.

Foto:Alex Wayne

Välj kommun från listan