Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Det här kommer du att glömma bort!

Dela artikeln
torsdag, 25 februari 2010 0

Studier av vårt minne visar förvånande nog att vi har mycket dåligt minne när vi erhåller ny information, både på jobbet och privat. Har du varit med om att någon glömt bort det du bett dem att göra? Troligtvis svarar du ja på denna fråga.

Faktum är att vi i genomsnitt glömmer bort 99 % av all ny information efter en vecka. Det är som att du har 100 000 kronor och efter en vecka bara har 1000 kronor kvar. Vilken dålig affär?

Hur ska du då göra för att behålla mer i ditt minne? Du kan få flera hundra procents bättre effekt på ditt minne bara genom att träna och repetera. Exempelvis betyder ordet reklam att upprepa samma sak om och om igen. Det gäller alltså att nöta in ny kunskap vare sig det gäller inom marknadsföring, försäljning och allmän kommunikation. Återigen visar studier för att nå optimal inlärning att första repetition av denna artikel bör ske inom tre timmar. Ett enkelt sätt att repetera är att berätta för någon annan om denna artikel. Skicka därför vidare den nu! Annars räcker det med att läsa igenom stycket igen. Nästföljande repetition bör ske inom 24 timmar och sedan minst tre repetitioner inom en vecka. Att byta vanor är svårt och det krävs upprepning för att hjärnan ska skapa nya synapser.

Har du varit med om att en säljare ringer dig och sedan återkommer igen efter en vecka och då har du glömt bort vad det handlade om? Tänk på detta nästa gång du säljer något eller ber någon om något. Påminn dem igen inom kort tid och sedan minst ett par gånger till kommande vecka. Du kommer att se skillnad! Jag kallar detta för sjugångsregeln. Upprepa viktiga saker på din arbetsplats fler gånger än du normalt gör. Du kommer att få fler medarbetare och färre motarbetare.

Senaste nytt

Välj kommun från listan