Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Digital Revolution, gör rätt i det nya affärslandskapet

Dela artikeln
tisdag, 30 september 2014 1

Att starta och driva företag fungerar inte på samma sätt som det gjorde för 10 – 15 år sedan och det går inte att leva kvar i det förflutna om man vill lyckas och ta sig fram som företagare. Affärslandskapet har genomgått stora förändringar då innovationer nu kan skapas av vem som helst samtidigt som man snabbare kan nå ut till kunderna. Det handlar om att veta hur man ska tänka och agera för att överleva och lyckas i den nya världen.

”Företagsklimatet har förändrats monumentalt de senaste 15 åren, med globalisering, transparens, dialog, crowdsourcing, prosumers, ekosystem....”

Det är inte längre nödvändigtvis de stora företagen som kommer på de bästa innovationerna. Se på till exempel Instagram som lyckades genom att de tänkte lite annorlunda trots att deras produkt i stort sett redan fanns. Det var de där detaljerna som gjorde att de lyckades, de tänkte nytt och såldes sedan för närmare 1 miljard dollar.

I boken Digital ®evolution delar författaren Magnus Mellin med sig av tips på hur man kan lyckas genom att se saker på ett nytt sätt. Här får man ta del av olika modeller som kan vara bra, få en inblick i hur konsumenterna vill ha det och nya sätt att få investeringar.

MVP, Minimum Viable Product

Något som tas upp flera gånger i boken är just MVP som står för Minimum Viable Product som är en metod som innebär att man vågar få ut sin produkt tidigare till kunden. Man lanserar då en del av en produkt eller ett första utkast av produkten för att sedan utveckla den allt eftersom. På så sätt kan man ta del av feedback från kunderna som använder produkten så att man på bästa sätt kan förbättra den. Samtidigt kan man enklare och snabbare se om produkten verkligen fungerar och att den är eftertraktad.

Skulle det visa sig att ingen vill ha den, ja då har man inte lagt ner flera års arbete i onödan utan man kan med gott samvete ta med sig det man lärt sig och lägga sin kraft på ett annat projekt.

Inspirerande intervjuer

I boken kan man även läsa ett flertal intervjuer med entreprenörer som lyckats med sina affärsidéer tack vare att de har lyckats tänka om och gått rätt väg. De har följt sina egna vägar och lyckats nå ut till konsumenterna tack vare att de varit nytänkande och nyskapande. Var och en berättar om hur de gått tillväga och ger tips och råd till andra som vill lyckas i den nya affärsvärlden.

Här finner vi entreprenörerna Andreas Ehn (Spotify och Wrapp), Jon Widegren (Flippin’ Burgers), Marlena Batist (mini-entreprenör), Jarno Vanhatapio (Nelly.com och ZooZoo.com), Martin Källström (Narrative) och Oskar Glauser (Videofy.me).

Jag blev extra inspirerad av intervjun med Marlene Batist, mini-entreprenören. Hon rent av lever drömmen och försörjer sig på ett antal mindre projekt. Mycket handlar om hur man vill leva sitt liv och hur man ska finansiera det. För mig och säkert många andra vore det fantastiskt att kunna arbeta med något man älskar samtidigt som man har tid över till familjen, resor och annat som man värdesätter högt.

Kommentarer

  • Palle
    Palle onsdag, 08 oktober 2014

    Intressant sätt att prova sig fram på.
    Beror väl lite på vad man vill ha ut till marknaden, men klart vettigt och värt att ha i beaktande.

Senaste nytt

Välj kommun från listan