Jag ska starta eget företag och har lite funderingar angående försäljningen. Försäljningen kommer att ske dels över telefon. Min fundering är då, hur fungerar det med avtal? Har ej tillgång till att spela in samtalen, men borde inte det "räcka" med att kunden accepterar genom först telefon, sedan skickas en orderbekräftelse via mejl där kunden svara t ex att den är "OK". Fungerar inte det som ett bindande avtal då?
- Andreas

Svar av Rasmus Biasi, Expert på försäljning.

Först och främst så vill jag säga vad jag anser om "bindande avtal". Det är inget som jag anser har i säljyrket att göra.

En kund ska ha rätt att avbryta ett samarbete om han eller hon inte anser att säljaren inte skött sitt jobb utan att bli skyldig massa pengar. Jobbar man med bindande avtal så har man inte tillräckligt med förtroende för sin produkt anser jag.

Men, det kan finnas undantag, som i de fall där avtal måste finnas för att affären ska kunna gå vidare. I dessa lägen behöver du en signering antingen via fax eller scanner alt använda e-signering.

En orderbekräftelse skickar du för att säkra dig om att kunden vill ha produkterna du säljer och att du uppfattat att det är rätt kvantitet samt typ av produkt etc.

Det här är egentligen inte en säljfråga.

Allt beror på vad du säljer och varför du känner ett behov av att "binda" kunderna?

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.