Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Hur utformar jag mitt säljbrev bäst?

Dela artikeln
onsdag, 11 september 2013 0

Hej, det är första gången som jag skriver säljbrev åt mitt företag och jag undrar vad man ska lägga mest krut på?
- Kerstin


Svar av Rasmus Biasi, Expert på försäljning.

Först måste du känna målgruppen, har du gjort research på den? Vad är det de står inför för utmaningar idag?
Börja gärna med ett exempel på något som kunderna känner igen sig i, visa att du "känner" deras bransch och får förtroende samt intresse för det du erbjuder.

Rubriken kan vara t ex "Så hjälpte jag företag X att spara X kr" eller "att ta sig igenom (situation)"

Bygg mailet enligt en sk PEFNA - Problem, egenskap, fördel, nytta, accept.

Allt beror givetvis på vilken produkt du har så därför kör jag ett exempel på t ex konsulting som går att applicera på dem flesta branscher.

Tex: "hej, jag har uppfattat att många företag idag upplever "ämne" som ett problem och svårighet att arbeta med, man tycker att det kostar för mycket, svårt att mäta resultat och dessutom är processerna så sega att man många gånger har svårt att se en return of invest redan innan man börjat.

Det jag kan göra är att med hjälp av min expertis se över det ni arbetar med så att det blir enkelt och kostnadseffektivt, jag har hjälpt "kund" med att öka sin omsättning med "%" bara genom att skruva på lite saker och skapa resultat som består.

Det jag kan göra för er är att lyssna på vilka utmaningar ni står inför och sedan komma med ett förslag på förbättring, jag arbetar enbart med kunder som jag känner att jag kan tillföra ett värde så ring mig eller svara på detta mail så bokar vi tid för en konsultation där jag ser om jag kan hjälpa er med den utmaning ni står inför"

Som sagt, otroligt svårt att skriva exakt hur du ska göra utan att veta din produkt, men var säker på att göra mailet personligt och inbjudande, sälj inte i mailet, ställ frågor och erbjud direktkontakt. På detta vis kommer du att få svar av de som gillar det de läser och det är alltid lättare att hjälpa kunder när du har en kontakt och en relation, se mina förra tips på hur du bygger ett säljsamtal även.

Vill du skapa ett brev som bjuder in folk till möjligheten att få hjälp av dig med sina utmaningar så är det bästa du kan göra att berätta vilka du hjälpt, vad du konkret kan göra och sedan bjuda de att höra av sig för en kostnadsfri konsultation där du får möjlighet att sätta dig in i deras situation och sedan ta fram ett förslag baserat på deras behov.
Har du en hemsida eller några artiklar att hänvisa till så gör gärna det i slutet av mailet där du lite kort förklarar tex: "Läs här hur jag hjälpte "företag X" att spara "X antal kronor".

Sedan är mitt tips att ta kontakt med företag tex Maildirect som jobbar med att bygga snygga och säljande mallar som gör att texten du skriver mottas på rätt sätt.

Lycka till!

ÄMNEN:

Senaste nytt

Välj kommun från listan