Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Kan du tipsa om program för nyhetsbrev - gärna gratis eller låg kostnad?

Dela artikeln
tisdag, 17 september 2013 0

Jag vill skicka nyhetsbrev till mina kunder utan stora kostnader. Har du några tips? Dela gärna med dig av råd hur man kommer igång och lyckas sälja med nyhetsbrevet med.
- Tommy Ström


Svar av Företagande Redaktionen, Expert inom företagande och entreprenörskap.

Det finns en rad olika leverantörer av verktyg som du kan skicka nyhetsbrev med. Många använder sig av enkla gränssnitt så du kan ställa in en passande mall, lägg till innehåll, schemalägga utskicket så det skickas på en bestämd tid och dag, lägga till och ta bort prenumeranter, autoresponder (Det innebär att du kan lägga upp en serie mail som skickas i turordning med en intervall som du själv bestämmer.), etc. Testa några olika innan du bestämmer dig. Demo-konton eller testversioner har de flesta och har du inte så många prenumeranter eller ska starta en ny mejllista så är de flesta gratis eller tar bara en låg månadskostnad.

Här är några exempel på nyhetsbrevsverktyg:

www.ymlp.com

www.aweber.com

www.rulemailer.se

www.getanewsletter.com

Tips hur du lyckas med din e-postmarknadsföring

  • Be om lov - skicka bara och endast till dem som givit till tillåtelse att skicka nyhetsbrev till dem. (Apsis gjorde en undersökning där 7 av 10 svarade att det aldrig var ok att få nyhetsbrev som man inte bett om att få.) Det kallas spam och det är till och med olagligt att skicka sådana till privatpersoner.
  • Tänk på att inte bara sälja. Ge något intressant och användbart till läsaren så är chansen stor att denne kommer att öpnna och läsa komman utskic med.
  • Analysera hur utskicket gick. Vad lästes och klickades på mest? Vad fungerade inte? Vilken veckodag är bäst för din mejllista?
  • Rubriken är A och O - men använd inte rubriker som inte håller vad den lovar. I vissa program kan du A/B-testa med olika rubriker. Programmet skickar då x-antal utskick med en av dina rubriker och ett visst antal med den andra rubriken. Resterande av dina prenumeranter får sen det utskicket/den rubriken som fungerade bäst i testet.
  • Skicka bara om du har något intressant att komma med.
  • Börja enkelt och bygg på med mer innehåll om du känner att det skulle tillföra något.
  • Använd gärna bilder och snygg design. Men testa även utskick med endast text. Vissa anser att det ger bättre resultat.
  • Använd ett enkelt språk och bli inte långrandig.
  • Lägg till en nyhetsbrevsanmälan på din webbplats för att samla in nya e-postadresser. Locka med ett erbjudande eller en gåva och berätta varför man ska prenumerera.

Mer om hur du lyckas med din marknadsföring på internet

Välj kommun från listan