Feedback på en hemsida

70
Efter att ha läst väldigt detaljerad och grundlig feedback om hemsidor här på forumet känner jag mig tvungen att kasta in min egna hemsida för dissikering.

Den har nyligen fått ett ansiktslyft med en helt ny design. En grafiker/webdesigner har byggt upp sidan från grunden, han är helt fantastiskt skicklig. Tillsammans har vi bollat idéer fram och tillbaka och format sidan till vad jag anser vara en av de snyggaste hemsidor jag har sett.

Men det finns alltid saker att förbättra, det ska bli intressant att höra era åsikter!

Hemsidan hittar ni på http://www.uppsalabildteknik.com/
Kent Kumpula
Uppsala Bildteknik AB
www.uppsalabildteknik.com
2066
2
Tycker överlag det ser snyggt ut. Språkpolis som man är stör jag mig på loggan med gemener och versaler, samt vad som ser ut att vara inverterad standard (B är stort uppe, n är i fullhöjd, osv) - påminner om 1337-speak så att säga. Det mesta står på svenska, vilket är bra, men varumärkesnotisen längst ner är på engelska? Förstår för övrigt inte vilket varumärke det skulle anspela på, för att vara petig.[br][br]Slarvfel under kundbrev: "kvallitet".[br][br]Vad gäller layout och grafik överlämnar jag det till någon mer kunnig inom det att kommentera.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
11
Hej! [br]Jag ger också gärna lite synpunkter, men har mot slutet en fråga till dig som jag gärna skulle vilja ha svar på. Återkommer till den. [br][br]Loggan stör inte jag mig på, men generellt tror jag det hade varit mer effektfullt att inte blanda stora och små bokstäver. Men en logga för mig är mer en bild och behöver inte nödvändigtvis följa språkets alla regler. Däremot stör det mig lite att det är versaler på alla ord i de olika alternativen i toppmenyn (t ex "Kontakta Oss" ist. f. "Kontakta oss"). [br][br]När det gäller den engelska versionen av sidan så finns det fr a i bilderna ord på svenska. Jag tycker att  hela siten skulle vara på engelska. Jag har också tittat på språket i översättningen, det är det min motfråga till dig kommer att handla om sedan. Texten bär vissa spår av att vara för direktöversatt från svenskan. Det förekommer en del vanliga språkfel (t ex "Does they" i tredje punkten i stycket om prisgarantin), likaså ett par sammanskrivningar av engelska ord som ska vara särskrivningar. I den engelska huvudmenyn dyker även någon svensk länkrubrik upp. Sådant gör ett förvirrat intryck på någon som inte talar svenska. [br][br]Layoutmässigt tycker jag sidan är bra. Kan inget om din produkt, men tycker ändå jag hittar bra. Färgvalet passar produkten! Siten är logiskt strukturerad och följer de normer som råder idag. Tekniskt fungerade den utmärkt när jag testade den. Snabba laddningstider, inga döda länkar etc. [br][br]Så åter till min motfråga: jag har noterat att många svenska hemsidor har väldigt bristfälliga översättningar till engelska. (Obs! Din hade  några brister men hör till de bättre!) Särskilt många fel kan det vara på sidor som innehåller något så viktigt som juridiska villkor för en tjänst eller ett köp. Jag har sett ett behov på marknaden av bättre översättningar och fr a bättre korrekturläsning av engelsk text på företags webbsidor och min fråga är om du tror att det är något som branschen skulle vara intresserad av? Mer direkt, om vi bortser från pris och liknande, skulle du kunna tänka dig att anlita någon professionellt för att göra en språklig granskning/genomgång/korrigering av din sida? Tror du att det är en affärsidé som kan hålla? [br][br][br][br]
70
[quote author=Jonathan link=topic=4170.msg19579#msg19579 date=1218390296][br]Det mesta står på svenska, vilket är bra, men varumärkesnotisen längst ner är på engelska?[/quote][br][br]Bra poäng. Jag ska kika på det.[br][br][quote author=Jonathan link=topic=4170.msg19579#msg19579 date=1218390296]Slarvfel under kundbrev: "kvallitet".[/quote][br][br]Hoppsan, ska rätta till det ögonaböj!
Kent Kumpula
Uppsala Bildteknik AB
www.uppsalabildteknik.com
70
[quote author=perdaniel link=topic=4170.msg19580#msg19580 date=1218392431]Däremot stör det mig lite att det är versaler på alla ord i de olika alternativen i toppmenyn (t ex "Kontakta Oss" ist. f. "Kontakta oss").[/quote][br][br]Hmmm, ska kika på det. Bra poäng.[br][br] [quote author=perdaniel link=topic=4170.msg19580#msg19580 date=1218392431]När det gäller den engelska versionen av sidan så finns det fr a i bilderna ord på svenska.[/quote][br][br]Det borde jag ha skrivit från början... Översättningen är långt ifrån klar, jag kommer att översätta alla sidor till engelska och kommer då att byta ut de bilder där det finns svensk text. [br][br][quote author=perdaniel link=topic=4170.msg19580#msg19580 date=1218392431]Texten bär vissa spår av att vara för direktöversatt från svenskan.[/quote][br][br]Den är direktöversatt från början, sedan har jag filat lite på översättningen. Helt säkert finns det knasiga översättningar kvar både här och där. Jag kommer att jobba vidare med översättningen och låta någon som har engelska som modersmål att kika igenom allt när alla sidor är översatta, alla bilder utbytta, osv.[br][br][br][quote author=perdaniel link=topic=4170.msg19580#msg19580 date=1218392431]Jag har sett ett behov på marknaden av bättre översättningar och fr a bättre korrekturläsning av engelsk text på företags webbsidor och min fråga är om du tror att det är något som branschen skulle vara intresserad av?[/quote][br][br]Det tror jag definitivt.[br][br][quote author=perdaniel link=topic=4170.msg19580#msg19580 date=1218392431]Mer direkt, om vi bortser från pris och liknande, skulle du kunna tänka dig att anlita någon professionellt för att göra en språklig granskning/genomgång/korrigering av din sida? Tror du att det är en affärsidé som kan hålla? [/quote][br][br]Jag tror att det är en bra nish för översättningar. Jag skulle helt klart kunna tänka mig att betala någon en slant för att rätta till min översättning.[br][br]Men att betala någon för att översätta hela sidan från början till slut? Jag misstänker att det skulle bli så pass dyrt att jag hellre gör grovjobbet själv. Sedan är jag något av ett kontrollfreak, jag vill veta allt om min hemsida. Om jag översätter hela sidan själv så vet jag vad som finns var.[br][br]Att låta någon göra en korrektur av min översättning tror jag är mer intressant, dels eftersom det fortfarande är min översättning i grunden, och dels eftersom prislappen borde kunna bli mycket lägre.
Kent Kumpula
Uppsala Bildteknik AB
www.uppsalabildteknik.com
63
Det finns några småfel i källkoden på startsidan, som bara tar fem minuter att rätta till. Så jag föreslår att du gör det: http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.uppsalabildteknik.com%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0[br][br]På undersidorna verkar det finnas betydligt fler fel, jag orkar inte läsa igenom dem så noggrant, men det är säkert inget allvarligt. Såg bland annat att samma id används flera gånger, och att taggar inte stängs ordentliget. http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.uppsalabildteknik.com%2F%3Fpage%3D114&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0&user-agent=W3C_Validator%2F1.591[br][br]En annan (kanske lite mindre viktig) förbättring vore att göra om länkarna från ?page=301 till kontakt/ eller så. Ser snyggare ut tycker jag, och är bra ur sökmotorsynpunkt också. [br][br]Snygg sida annars.
Tessicon.se :: Web- och designlösningar
70
Att ändra om till /kontakt har jag funderat på, men det var så mycket annat som tog tid att jag lade det åt sidan för att kunna släppa sidan som den var. Vi får se om jag tar tag i det framöver, eftersom jag inte är 100% säker på hur man gör aå kommer det att ta en stund för mig att klura ut...[br][br]Validerandet är också en sak som varit på tapeten., vi måste i alla fall städa upp en del. Om det blir helt validerat med strict vet jag inte... den är så ruskigt sträng tycker jag.[br][br]Vad är det för reella fördelar med strict egentligen, jämfört med tex transitional? Om något vet på rak arm.
Kent Kumpula
Uppsala Bildteknik AB
www.uppsalabildteknik.com
63
Nej du kan ju köra på Transitional om du vill, huvudsaken är att du validerar koden med [b]nån[/b] doctype. [br][br]Det kan ju kännas tråkigt att göra om en befintlig sida för att passa Strict, det förstår jag. Men om du någon gång ska göra om den, eller göra en annan hemsida, så rekommenderar jag Strict.[br]Skillnaden mellan de båda är att i Transitional tillåts element och attribut som är föråldrade (deprecated). Bland annat center, font, align och bgcolor. Alltså sådant som nuförtiden sköts av CSS på alla moderna webbplatser. Använder du en Strict doctype och styr utseende med CSS ser du alltså till att din webbplats följer den senaste standarden, och kommer hålla betydligt längre. Förr eller senare kommer webbläsarna sluta tolka de gamla taggarna, då är det skönt att inte ha sådant i sin kod.
Tessicon.se :: Web- och designlösningar
70
OK, tackar! Jag ska ta tag i valideringsbiten när allt annat är klart tror jag. T.ex. fattas en hel del sidor på engelska fortfarande.
Kent Kumpula
Uppsala Bildteknik AB
www.uppsalabildteknik.com
1616
4
Nu bortser jag från språkgranskningen då jag inte hinner 'läsa' igenom sidan.[br][br]Istället passar jag på att svara för de grafiska delarna.[br][br][b][u]Det är bra![/u][/b][br][br]Bra färgåtergivning, Bra färgval - Enkelt lättbegripligt upplägg.[br]Logotypen är bra och blandad versal GEMENER fungerar utmärkt här. Kanske att färvalet i loggan är lite matt men det svarar också tillbaka med att fokus hamnar mer på vad ni erbjuder så det har sina fördelar. Vad som är mindre bra med loggan är att den blir svårläst i litet format men i detta sammanhang och storlek fungerar det.[br][br]Lite synd att man tappar vänstermenyn när man klickar på provfilmer. Hade vart skönt att slippa hoppa över till toppmenyn för att återgå eller att slippa använda bakåtknappen i webbläsaren.[br][br]Konkurrentexemplena (provfilmerna i nuvarande form) vet jag inte om jag skulle skylta med eftersom det varken säger mig vilken konkurrent det är eller om ni gjort varianterna själva. Hade vart mer intressant att se effekter före och efter. I alla fall ger det mig en tanke att det faktiskt likväl kan sitta konkurrenter någonstans som levererar ännu bättre än ni.[br][br]Men över lag. Bra bildkvalite, bra färgkvalite bra med tydliga rubriker. Jag förstår precis vad ni erbjuder. Utöver konkurrentexemplena så inger sidan helt klart ett förtroende.[br][br]Obs designen är något tidsstyrd i sin form och kan komma att behöva uppdateras - men det först om några år.  ;)[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br]
Må väl!
70
Ah, tacketack! :)[br][br]Angående jämförelserna med andra företag så har vi definitivt inte gjort deras överföringar sämre än de är. Det skulle jag aldrig göra det eftersom det skulle söndersmula mitt förtroende om det avslöjades, och förtroendet är oerhört viktigt. Jag kör med raka rör, mig kan man lita på.[br][br]Jag har valt att inte skriva ut vilka företag det gäller efrtersom det skulle kännas oerhört elakt att peka ut ett specifikt företag och smutskasta det offentligt med väldigt nedvärderande filmklipp. Så gör man bara inte (i alla fall inte jag). [br][br]Däremot tycker jag att det är viktigt att folk faktiskt får se hur enorm skillnad det kan vara i färger och bildkvalitet. Om du läser citaten från Ljud & Bild på http://www.uppsalabildteknik.com/?page=060 så ser du på deras citat om andra företag att det finns de som gör riktigt dåliga överföringar. Så dåliga att jag inte kan förstå hur man har mage att ta betalt för det ens![br][br]Filmklipp som visar hur bra bildkvaliteten kan bli har du på http://www.uppsalabildteknik.com/?page=131 [br][br]Sedan finns det filmer som visar färgkorrigeringen före och efter vår bildbehandling, du hittar dem på http://www.uppsalabildteknik.com/?page=133 Tidigare hade vi bara stillbilder med splitscreen, därav avsaknaden av rörliga filmklipp. Vi får lägga in det i updateringar längre fram.[br][br]Att man tappar vänstermenyn i sidorna med provfilmer var ett aktivt val. Vi ville ha fokus på provfilmerna, och med vänstermenyn kvar hade det blivit lite trångt och vi hade blivit tvungna att ha mindre thumbs. Det är trots allt ganska enkelt att backa och/eller leta sig fram i huvudmenyn.[br][br]
Kent Kumpula
Uppsala Bildteknik AB
www.uppsalabildteknik.com
1616
4
[quote author=UBT link=topic=4170.msg19623#msg19623 date=1218528269][br]Ah, tacketack! :)[br][br]Angående jämförelserna med andra företag så har vi definitivt inte gjort deras överföringar sämre än de är. Det skulle jag aldrig göra det eftersom det skulle söndersmula mitt förtroende om det avslöjades, och förtroendet är oerhört viktigt. Jag kör med raka rör, mig kan man lita på.[br][br]Jag har valt att inte skriva ut vilka företag det gäller efrtersom det skulle kännas oerhört elakt att peka ut ett specifikt företag och smutskasta det offentligt med väldigt nedvärderande filmklipp. Så gör man bara inte (i alla fall inte jag). [br][br]Däremot tycker jag att det är viktigt att folk faktiskt får se hur enorm skillnad det kan vara i färger och bildkvalitet. Om du läser citaten från Ljud & Bild på http://www.uppsalabildteknik.com/?page=060 så ser du på deras citat om andra företag att det finns de som gör riktigt dåliga överföringar. Så dåliga att jag inte kan förstå hur man har mage att ta betalt för det ens![br][br]Sedan finns det filmer som visar färgkorrigeringen före och efter vår bildbehandling, du hittar dem på http://www.uppsalabildteknik.com/?page=133 Tidigare hade vi bara stillbilder med splitscreen, därav avsaknaden av rörliga filmklipp. Vi får lägga in det i updateringar längre fram.[br][/quote][br][br]To much info, sry.[br][br][quote author=UBT link=topic=4170.msg19623#msg19623 date=1218528269][br]Att man tappar vänstermenyn i sidorna med provfilmer var ett aktivt val. Vi ville ha fokus på provfilmerna, och med vänstermenyn kvar hade det blivit lite trångt och vi hade blivit tvungna att ha mindre thumbs. Det är trots allt ganska enkelt att backa och/eller leta sig fram i huvudmenyn.[br][/quote][br][br]Självklart var det ett aktivt val det kunde knappast bara bli så ;-)[br]Du hade inte behövt mindre thumbs bara dela upp dem i rader om 2 och 2 så kunde man behållt  vänstermenyn.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
70
[quote author=Mojo link=topic=4170.msg19629#msg19629 date=1218534964]To much info, sry.[/quote][br][br]Menar du att du inte orkar/hinner läsa inlägget, eller menar du att det var onödigt detaljerad information om filmklippen med jämförelserna? ???
Kent Kumpula
Uppsala Bildteknik AB
www.uppsalabildteknik.com
1616
4
[quote author=UBT link=topic=4170.msg19630#msg19630 date=1218536609][br]Menar du att du inte orkar/hinner läsa inlägget, eller menar du att det var onödigt detaljerad information om filmklippen med jämförelserna? ???[br][/quote][br]Det sistnämnda.
Må väl!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.