Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Nytt koncept på befintlig miljardindustri vad kan vara rimligt

Nytt koncept på befintlig miljardindustri vad kan vara rimligt 17 apr 2014 20:14 #49477

Hej

Har en ide på en redan hållbar marknad som har ökat
100 miljoner varje år sen 2010.

Det finns idag ca 30 ST aktörer varav dom 8 största
omsatte 2013 1,3 Miljarder, och vinsten efter skatt
har varit runt 300 miljoner 2012-2013.

Min ide är inom samma koncept men med det bästa från
flera världar, samt bättre funktioner.

i o m att det är ett nytt bolag och en "gammal ide i ny tappning" så kostar det en slant att dra igång allt, kalkyl finns,
och övriga siffror finns på allabolag.se, Jag har räknat med
att man kan kanske kan ta 2-8 procent på 1-5 år.

Vad kan vara rimligt att begära av en investerare ?.

Det är inte spel, bingo eller dejtingsite.
Senast redigerad: 18 apr 2014 08:59 av Bertil.

Re: Nytt koncept på befintlig miljardindustri vad kan vara rimligt 18 apr 2014 22:15 #49482

Det är snarare investeraren som kan begära bevis på att du är kompetent att dra in 300 Mkr netto per år till er båda.
-och att du är bättre på det än de 30 aktörerna.

Re: Nytt koncept på befintlig miljardindustri vad kan vara riml 18 apr 2014 22:33 #49483

Nu sa jag inte 300 m utan snarare "kan ta 2-8 procent på 1-5 år"

och bättre vet man inte ännu, men har en befintlig kundstock, men inte startkapitalet.

Re: Nytt koncept på befintlig miljardindustri vad kan vara riml 19 apr 2014 02:26 #49484

Hej,
Vad menas med 2-8 procent på 1-5 år? Att avkastning på satsat kapital kan bli det inom den tidsperioden för investeraren? Vad kan avkastningen bli efter det om det går bra?

Egentligen något omöjligt att svara på då vi inte vet vad det avser, risker, vem som ska driva bolaget etc. Det är ju ofta rätt hög risk i nystartade bolag och vid en beräknad avkastning på 2-8 procent är riskpremien väldigt liten.

Mvh
Johan
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Re: Nytt koncept på befintlig miljardindustri vad kan vara riml 19 apr 2014 14:23 #49487

Hej

År 1 ta 2% av omsättningen som finns hos konkurrenterna
År 2 ta 3% av omsättningen som finns hos konkurrenterna
År 3 ta 5% av omsättningen som finns hos konkurrenterna
År 4 ta 6% av omsättningen som finns hos konkurrenterna
År 5 ta 8% av omsättningen som finns hos konkurrenterna

Även om det bara är 0,05% per år dom första 2 åren så borde det finns ett intresse.

Om nu det går bra så kommer avkastningen att ske inom, men närmare
3 år. Vem som driver / kommer att driva bolaget är en bra fråga.

För att slå sig in i en befintlig bransch så måste man ha
något som dom andra inte har och komma med något helt nytt,
och det är det vi har.

Vi kommer aldrig att bli störst, eller bäst men vi kommer att
vara det naturliga valet på sikt.

Dessvärre är det så att säger jag bransch så drar folk öronen åt sig
säger jag hur man tar upp kampen så får man genast stora öron.
Har gått miste om en ide för några år sedan, där jag nämnde för mycket å då gjorde andra slag i saken.

Det finns en anledning till

Att Ironport fortfarande är dominerande.
Att Facebook gick ifrån myspace.
Att Blocket gick från att vara 3 ggr till 4 ggr stora som tradera
Att Aftonbladet är större än expressen på webben.
Att Andriod äter marknadsandelar på mobilmarknaden.
Att Google är var dom är idag
Att CD slog ut Vinylen

Dessa får tonvis av konkurrenter år efter år och många faller lika fort medans andra tar marknadsandelar fort och stannar där.

Dessa har tre stora saker gemensamt.

Det vi har presenterat är vad våra befintliga konkurrenter inte har.

Re: Nytt koncept på befintlig miljardindustri vad kan vara riml 19 apr 2014 16:48 #49490

”-För att slå sig in i en befintlig bransch så måste man ha
något som dom andra inte har och komma med något helt nytt,
och det är det vi har”.


Nja -inte helt nödvändigt med något helt nytt.

Det räcker att du gör precis som de stora etablerade gör.
Men bara lite bättre. – Och det är inte alldeles omöjligt.

Exempel ur verkligheten;
Det finns stora e-handelsjättar som är urkass på kundservice.
Och det finns konkurrenter i samma bransch som tar marknadsandelar
bara genom att skippa annonsering och satsa på retargeting och
manuell kundservice 7 dagar i veckan och mest personal på söndag em.
då kunderna är flest.

Det är inte affärsidé eller produktidé som lockar investerare eller
riskkapitalister. Övetyga/bevisa för din investerare om att du är kompetent marknadsförare så har du nog pengarna som i en liten ask.
Hur stor andel de skall ha vet de bäst själva.

Re: Nytt koncept på befintlig miljardindustri vad kan vara riml 19 apr 2014 17:39 #49491

Hej

Tack för ditt svar och Jag tror att kan Jag bara presentera
detta på ett bra sätt så.

Den enda nackdelen som Jag ser det då Jag kommer från 17 år
i telekom och internt -branschen är att knyta ihop allt
tar sina månader.

Välj kommun från listan