Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Företagaren som både skriver strunt och gör marknadsföring i sociala medier

Dela artikeln
torsdag, 29 augusti 2013 0

Marie HagbergMånga företagare är mycket på sociala medier för att sprida sitt budskap, bygga sitt varumärke och för att tjäna pengar. Desto fler som känner till ens företag desto fler möjligheter öppnas, menar Marie Hagberg som driver mycket av sin verksamhet Hjälp en journalist med via sociala medier.

Fast hon börjar med att erkänna att det främst är för att hon tycker det är så roligt att skriva vad hon kallar ”en massa strunt” som hon är med så mycket på sociala medier.

– Men rent professionellt är det för att sprida budskapet om min tjänst "Hjälp en journalist". Ju fler som svarar på alla mina efterlysningar, desto gladare blir journalisterna. Och så blir det en lång, härlig uppåtgående spiral, säger Marie med ett stort leende.

Hon är med på Facebook, Linkedin och Twitter.

– Facebook för att det är roligt samt för att jag har flera gillasidor där men de andra två är nästan enbart för att tipsa om aktuella efterlysningar från olika journalister. På Twitter är det dessutom en hög procentandel journalister, vilket jag naturligtvis tycker är intressant. Linkedin har jag inte riktigt förstått mig på.

Vad får du ut av det?

– Speciellt Facebook kan vara väldigt underhållande att vara med på. Och naturligtvis rena, rama kunskapsbanken. Ofta när jag slänger ut någon fråga får jag ett snabbt svar – det är toppen! Och så är det roligt att diskutera olika ämnen – ibland händer det att jag får nya insikter inom något, vilket alltid är intressant.

Har du gjort något misstag på sociala medier du kan dela med dig av och vad lärde du dig av det?

– I början var jag alldeles för försiktig med att lägga till nya FB-kontakter. Det kan jag ångra idag. Ju fler FB-vänner, desto fler som kan nås av mina budskap.

Vissa tror att de känner henne bara för att de läser vad hon skriver på FB. Men det gör de naturligtvis inte eftersom det bara är en liten, ibland något tillspetsad version av henne själv som hon visar upp.

– Ibland kan vissa även känna sig träffade av något jag skriver, trots att jag inte ens haft dem i tankarna när jag har skrivit. Falska profiler på Facebook gör också livet surt ibland.

Hur kommer det se ut i framtiden kommer du nog lägga mer eller mindre tid på sociala medier?

– Förhoppningsvis inte mer eftersom jag har lätt att fastna på tex Facebook. Men om det är i nuvarande utsträckning är det helt ok!

Har du något eller några tips till andra som är nya på sociala som du vill ge?

– Var personlig men inte privat. Om du är företagare, gör reklam för ditt företag men högst max 10 % av inläggen bör bestå av det. Om du går med på Facebook, ha en separat gilla-sida för ditt företag. Och sprid gärna ut budskapen under dagens lopp, så att fler ser.

Det är frestande för många att starta en grupp på Facebook eftersom det bara är att lägga till alla sina vänner i den och vips så har den blivit jättestor men gör det inte, varnar Marie med eftertryck.  

– Vi är otroligt många som ogillar att bli tvångsrekryterade till ointressanta grupper vi själva aldrig hade valt att gå med i frivilligt. Sådant kan slå tillbaka. Själv ”spammar” jag regelbundet alla grupper jag blivit tvångsrekryterad till. Det är mitt sätt att protestera. Och tydligen är det fler som gör likadant.

Foto: Martina Wärenfeldt, Mstudio

Välj kommun från listan