Hur göra med besvärlig kund

27
De flesta kunder brukar "man" komma överens med, om inte direkt, så hittar man efter ett tag en lösning som båda är nöjda med.

Men jag har en kund som är det jävligaste jag varit med om. Han tar så enormt mycket tid i anspråk att mina affärer med honom är en stor förlustaffär. Eftersom han är privatkund har han hur mycket tid som helst verkar det som.

Listan på klagomål är oändlig och i stort sett alltid på sådant som andra kunder inte ens reagerar på. Jag skulle vilja kalla den här mannen rättshaverist. Eventuellt kan han vara psykiskt sjuk.

Är det klokt att avböja affärer från någon!? På något sätt måste jag bli av med honom eftersom han påverkar hela min verksamhet.
1165
Det absolut bästa sättet med sådana kunder är att sluta göra affärer med dem. Det finns ingen anledning att hålla på om det inte är, eller har utsikter att bli givande för bägge parter.
27
Det är något ironiskt med de där kunderna som envetet biter sig kvar, men som trots det klagar på allt mellan himmel och jord. Han vill vara kund, trots allt!!??[br][br]Jag driver ett litet bokförlag och det är inte många kronors avans på varje bok. Men när han väl betalar har vi väl ett bindande avtal!? Det är ju bara för honom att pröjsa och sedan kan han fortsätta med sin klagosång?[br][br]Har jag möjlighet att uttryckligen säga att jag inte vill göra affärer med honom!? Jag menar han kan ju betala ändå!?
1165
Det finns inget tvång i vår lagbok att man måste göra affärer med någon, det är i princip bara myndigheter, banker, Telia och elbolag som kan tvingas att acceptera en kund.[br][br]Så ja, du kan som bokförläggare förklara för honom att du inte vill göra affärer med honom.
27
Ja, det var ju ett mycket bra och uttömmande svar! Tack! Med andra ord kan jag bara returnera hans pengar om han betalar.[br][br]Den här mannen är bara för mycket. Han skickar pengar i kuvert. Sen följer ett uppföljningsmejl på det, och så vidare, och så vidare...[br][br]Ibland misstänker jag nästan att någon anlitat honom för att jävlas :)
305
2
Några lagar som tillämpas på dig:[br][br]Konsumentköplagen: https://lagen.nu/1990:932[br]Distans och hemförsäljnignslagen: https://lagen.nu/2005:59[br]Avtalslagen (som är skittråkig gammal svenska): https://lagen.nu/1915:218[br][br]Men som swerot säger. Du behöver inte ingå avtal med någon du inte vill. Dock kan det kanske vara lite luddigt med en webshop då denna ingår avtal med säljaren per automatik...[br]Någon som vet mer om detta?
27
Ja, det är just det jag menar! Mina kunder kan ju lätt beställa via webben och då bör jag väl vara bunden av det. Det bör väl ses som vi har ingått ett avtal i och med kundens betalning.[br][br]Ett alternativ är väl att försöka stänga av all kommunikation med kunden. Hittills har jag svarat trevligt och proffsigt på det mesta, men tålamodet börjar tryta eftersom han är så tidskrävande...
109
Erbjuder du betalning via pengar i kuvert på din webbshop? [br]om inte så har han ju inte betalat korrekt, om det avtal som finns skrivet på din webbshop (som typ på alla webbshoppar måste godkännas för att komma vidare i kassan) är tydligt skrivet att betalning ska ske antingen via förskott bankgiro, kortbetalning eller faktura så är det det avtalet kunden godkänt, han kan ju inte sen bara strunta i det avtalet och posta pengar i ett kuvert (hitta på egna betalningsalternativ som du inte godkänt). [br][br]Är det produkterna han sen inte är nöjd med så är det 14 dagars ångerrätt i Sverige så är väl bara att han skickar tillbaks produkterna i så fall och du returnerar pengarna. [br][br]Men jag skulle råda dig att vara försiktig, sådana människor kan lätt få för sig att "hämnas" om de känner sig illa behandlade och då kommer din webbshop finnas på ett gäng forum, konsumentsajter m.m. där du hängs ut som oseriös, dålig kundsupport m.m. vilket kan vara skadligt för dina framtida affärer.
27
Han är nöjd med produkterna och därför blir jag inte av med honom. Det är dilemmat. Frågan är om jag kan returnera pengarna som han betalar in på vårt plusgiro eller är jag bunden av det avtalet som webbshop!?[br][br]Det är en rättshaverist vi har att göra med i ordets sanna bemärkelse. Så klagomål rör självklart allt mellan himmel och jord. Oftast småsaker som mals och mals i evig tid. [br][br]Nej, vi får ta smällen och försöka göra oss av med den här kunden. Bryskt om det är så. [br][br]I en normal människas sinnevärld är det så enkelt att det inte står i avtalet att man inte kan skicka pengar i kuvert, men i det här fallet är det inte så.[br][br]Pengarna i kuvertet är bara ett exempel på den här mannens nästan osannolika förmåga att komplicera saker. Det komiska är att han har plågat oss om pengar i ett år som han påstår sig ha skickat i kuvert men som aldrig kommit oss tillhanda.[br]
2066
2
Om du erbjuder en produkt på nätet och kunden säger att han vill köpa din produkt kan det ses som en accept på ditt erbjudande - och därmed har ni ett avtal.[br]Att skicka pengar i ett kuvert, och som det verkar, dessutom utan REK är knappast något du behöver ta ansvar för, det borde med all rimlighet vara upp till kunden att bevisa att han betalat. T ex med kvitto från banken, underskrift från en REK försändelse, kvitto från dig, eller något - det räcker inte att bara hävda att han betalt i ett kuvert. Kan kunden inte bevisa det har han inte uppfyllt sin del av avtalet (betalningen) och du ska naturligtvis inte skicka någon bok till honom.[br][br]Om kunden i stället kontaktar dig och frågar om du vill sälja något har du all rätt att avböja.[br][br][br]PS[br]Ovanstående kommer från det som fastnade i minnet på någon föreläsning om avtalsrätt för flera år sedan, jag har alltså inte kollat upp det i lagen nyligen.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
27
Japp, själv har jag förträngt avtalsrätten :) Men är övertygad om att du har rätt. Ställer jag ut en vara till försäljning på nätet och kunden betalar så måste det vara ett giltigt avtal. Det säger åtminstone det sunda förnuftet. [br][br]Får helt enkelt ta hans beställningar och bryta all kommunikation med honom om allt som inte gäller de ekonomiska transaktionerna oss emellan.
78
2
Förstår inte varför du tjorvar med denna kund. Ställ ett ultimatum, "om du vill handla av oss får du följa anvisningarna på hemsidan". Simpelt. Sen är det upp till dig hur mycket du vill och orkar tjorva med kunden.[br][br]Visst det är tråkigt att neka en kund att handla av dig men tiden det tar för att tjäna någon krona extra är inte värt mödan så länge det inte handlar om väldigt stora summor. T.ex advokat tar betalt för tiden han lägger ut och inte arbetet i sig och därför älskar dom kunder som denna :) I ditt fall så får du inte betalt för tiden du lägger ner, det du får betalt för är hur pass effektivt du utnyttjar tiden.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.