Avtal vid försäljning

1
Hej!
Jag ska starta eget företag och har lite funderingar angående försäljningen. Försäljningen kommer att ske genom dels telefon. Min fundering är då, hur fungerar det med avtal? Har ej tillgång till att spela in samtalen, men borde inte det "räcka" med att kunden accepterar genom först telefon, sedan skickas en orderbekräftelse via mail där kunden svara t ex att den är "OK". Fungerar inte det som ett avtal/bindande då?

Sedan har jag en liten fråga angånde telefoni inom företaget. Kan man skriva t ex ett comviq abonnemang (245 kr fastpris) på ab-företag?
2
Hej! Det enda som egentligen krävs för att ha tillgång till imspelning via datorn är att ni använder er av IP-telefoni, samt rätt mjukvara för att spela in. Men utifrån din text misstänker jag att du skall ringa via ditt fastpris abonnemang! Det går tyvärr inte att teckna ett privatabonnemang på ett AB. Däremot går det att teckna individuellt om ni skulle haft HB! I annat fall gäller företagsabonnemangen (dessa suger för telemarketing, jag vet). Jag tror inte att det är så vidare smart/professionellt att köra en accept via telefon för att sedan få ett OK över mail, detta är lätt förfalskat och har därför svårt att tro det skulle hålla, rent juridiskt. Lättaste vore att köra en accept via telefon, för att sedan skicka ut ett avtal som är klart med er överenskommelse, där det enda som saknas är kunds underskrift. Skapas ju en massa extraarbete när man försöker undvika stora kostnader som ett TM-bolag i uppstarten, extraarbete som oftast leder till förlorad inkomst. Mitt personliga råd vore att absolut inte spara på telefonkostnaderna, som BÖR vara er enda riktiga utgift (förutsatt att ni inte hyr lokal i centrala stockholm) och kör en IP-telefoni tillsammans med inspelningsmjukvara (gratis i många fall) - skapar både ett seriösare intryck, då ni har fler linjer att ringa och bli nådda på, samt smidigare avtalsteckning.
2
Om du använder dig av ett dialersystem slipper du en massa dötid i telefonen och då får du också möjlighet att spela in hela samtalen eller bara orderbekräftelsen. Hör gärna av dig till oss på Loxysoft så berättar vi mer. På www.loxysoft.se kan du hitta alla kontaktuppgifter du behöver. Du kan också välja att direktchatta med någon av våra duktiga säljare där samtliga har en gedigen bakgrund inom telemarketing. De svarar gärna på dina frågor.
Jocke Ekroth Marknadsstrateg www.loxysoft.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.