Licenser alkoholfri dryck

1
2
Hej, jag är en mycket driven kille som tror sig veta en ny dryck som det finns en stor marknad för!(alkoholfri dryck) Jag vet redan ett bryggeri och de har även ett produktutvecklings kontor.

Problemt är det: Behövs det någon typ av licens eller liknade för att producera och sälja en egen dryck med egen logga på? Och hur är det med om drycken är för lik en annan dryck t.ex, måste den testas för sådana saker innan man kan börja sälja den?
3
Hej! Jag kan *delvis* svara på frågan. Om du ska tillverka eller sälja någon form av livsmedel så måste du ha ett Egenkontroll program där alla varor och dess ursprung dokumenteras och redovisas. Nu ska du inte tillverka något, så för din del så behövs inget Egenkontrollprogram, HACCP. Det måste däremot bryggeriet ha, så det är av visst värde för dig att ta reda på vad ett Egenkontrollprogram egentligen är. (Det är dokumentation av alla varor / ingredienser.) Det behövs ingen licens på det viset du beskriver. Det är bryggeriet som tillverkar, inte du. Om din produkt är allt för snarlik någon befintlig produkt är utanför min kompetens att svara på! :-) Det finns många produkter som påminner om varandra så... egentligen ser jag inte det som ett problem. Exempel: bubbelvatten, med och utan smak, mjölk, olika joicer. (Apelsinjuice, äpplejuice.) Glögg. Nej, jag tror inte att en "närliggande" smak skulle vara din största huvudvärk, nu i början. ***** Vad gäller tillstånd kan jag berätta att om en butik (bokaffär) säljer "inpackad choklad med datum-märkning" måste dom ha någon form av "tillstånd för livsmedelshantering" och betala en avgift till kommunen för detta. Här tror jag dock att det skiljer mellan olika kommuner och hur kinkig kommunens språkrör för livsmedelshantering är. Enklast för dig är om du ringer till kommunens växel och ber om ett möte med Miljö- och Hälsa i kommunen där du bor. Där får du både svar och hjälp att gå vidare! *** Moms på mat/livsmedel är 12%, inte 25% som över allt annars. Tänk på det när du räknar på priser!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.